خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

بازیکنان ایرانی در لیگ قطر به نقطه پایان رسیده‌اند؟

در چند سال اخیر کوچ بازیکنان ایرانی به لیگ ستارگان قطر به بالاترین حد خود رسیده است. به نحوی که می‌توان لیگ فوتبال قطر موسوم به لیگ ستارگان را حیاط خلوت ستارگان فوتبال ایران دانست.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، در چند سال گذشته، تقابل‌ فوتبالی تیم ملی با قطری‌ها، بیشتر از هر تیم دیگری در آسیا بوده است. از مقدماتی جام ملت‌های آسیا گرفته تا مقدماتی جام‌جهانی و حتی مرحله گروهی جام ملت‌ها؛ کشور کوچک و جاه طلب حاشیه خلیج فارس طبق قرعه‌کشی‌ها همواره یکی از رقیبان ایران بوده است.

در چند سال اخیر کوچ بازیکنان ایرانی به لیگ ستارگان قطر به بالاترین حد خود رسیده است. به نحوی که می‌توان لیگ فوتبال قطر موسوم به لیگ ستارگان را حیاط خلوت ستارگان فوتبال ایران دانست.

به همین منظور و با توجه به تقابل دوباره ایران و قطر در مرحله مقدماتی جام‌جهانی 2018، در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به مسائل مختلف رخ داده میان فوتبال ایران و قطر. از جدال‌های رودرو تا حضور لژیونرهای ایرانی در این کشور.

لیگ ستارگان؛ دریای بی‌نهایتی از پول

لیگ ستارگان قطر بالاترین سطح از رقابت‌های باشگاهی در این کشور است که از سال 1963 راه‌اندازی شده است. این لیگ اگر چه در سال‌های دور سطحی بسیار پایین داشت و جزو لیگ‌های درجه چندم فوتبال آسیا محسوب می‌شد، اما در یک دهه اخیر به واسطه تغییر نگاه قطری‌ها به فوتبال و سرمایه‌گذاری هنگفت سرمایه‌داران قطری که منجر به بالا رفتن سطح مالی و امکانات فوتبال در این کشور شده، تبدیل به لیگی حرفه‌ای و درجه یک شده است. به نحوی که تعداد زیادی از ستارگان جهان فوتبال مانند ژاوی هرناندز، رائول گونزالس، زی روبرتو، پپ گواردیولا و باتیستوتا در سال‌های آخر دوران فوتبال خود با گرفتن مبالغی هنگفت راهی فوتبال قطر و باشگاه‌های این کشور شده‌اند. اتفاقی که بیش از پیش موجب مطرح شدن نام قطر در فوتبال جهان شده است. لیگ ستارگان قطر در حال حاضر بیشترین گردش مالی را در غرب آسیا دارد و در میان کشورهای عربی نیز بدون شک بهترین لیگ محسوب می‌شود.

جام‌جهانی 2022؛ پرحاشیه‌ترین میزبانی تاریخ

قطری‌های رویاپرداز، بعد از اینکه توانستند با صرف مبالغی هنگفت لیگ ستارگان را تبدیل به محل رفت‌و‌آمد چهره‌های سرشناس جهان فوتبال کنند. در ادامه بلندپروازی‌های خود برای کسب میزبانی جام‌جهانی 2022 نامزد شده و در کمال ناباوری موفق شدند در حضور کشورهای قدرتمندی مانند انگلستان و آمریکا، میزبانی مهم‌ترین رقابت‌های فوتبال جهان را کسب کنند. اتفاقی که البته بعدها به شدت از سوی انگلستان و آمریکا مورد اعتراض واقع شد. کشورهایی که اعتقاد داشتند قطر با پرداخت رشوه به مقامات فیفا موفق به کسب میزبانی شده است. به واسطه همین اعتراض‌ها پای نهادهای امنیتی مانند اف بی آی و پلیس بین‌الملل نیز به جریان پرونده میزبانی قطر باز شد. اتفاقی که موجب رو شدن پرونده عظیم فساد در فیفا شده و باعث برکناری چهره‌های مطرحی همچون سپ بلاتر شد. همچنین قطری‌ها بارها به دلیل بدرفتاری با کارگران خارجی که در پروژه ساخت استادیوم‌ها مشغول به کار هستند محکوم شده و مورد اتهام قرار گرفته است و هیچ بعید نیست در آینده‌ای نزدیک با فشار کشورهای قدرتمند صاحب کرسی در فیفا، میزبانی را از دست بدهد.

حضور ایرانی‌ها در قطر؛ اولین لژیونرهای ایرانی لیگ ستارگان

اگرچه لیگ ستارگان قطر از اوایل دهه شصت میلادی آغاز به فعالیت کرده است، اما نخستین حضور بازیکنان ایرانی در این کشور به دو دهه بعد و اولین سال از دهه شصت شمسی مربوط می‌شود. جایی که عبدالرضا برزگری، فوتبالیست معروف آبادنی با پیوستن به تیم العربی قطر در سال 1360، تبدیل به نخستین بازیکن ایرانی شد که در لیگ ستارگان قطر به میدان رفته است. بعد از این انتقال نیز ستارگان دیگری از فوتبال ایران مانند ابراهیم قاسم‌پور، شاهرخ بیانی، ناصر محمدخانی، فرشاد پیوس، محمد پنجعلی، حمید درخشان، افشین پیروانی و علی دایی در دهه شصت و هفتاد شمسی به لیگ ستارگان قطر رفته و در تیم‌های مختلف این کشور بازی کردند.

فصل جدیدی از کوچ ایرانی‌ها به قطر

در حالی که ستارگان فوتبال ایران در دهه شصت، لیگ قطر را برای ادامه فوتبال خود و کسب درآمد انتخاب کردند، اما نسل جدید فوتبال ایران که بعد از جام جهانی 98 چهره شدند، امارات و فوتبال باشگاهی این کشور را به قطر ترجیح داده و باعث شدند تا برای چندین سال هیچ بازیکنی از ایران در لیگ قطر حضور نداشته باشد. اما در چند سال اخیر و بعد از تصمیم بحث برانگیز اماراتی‌ها مبنی بر تغییر نام لیگ فوتبال این کشور به نام جعلی خلیج عربی، حضور ایرانی‌ها در امارات متوقف شد و دوباره لیگ ستارگان قطر تبدیل به پاتوق فوتبالیست‌های ایرانی شد. اتفاقی که موجب به راه افتادن موج جدیدی از کوچ ستارگان فوتبال ایران به این کشور عربی شد. به شکلی که بازیکنان مطرحی مانند علی کریمی، جواد نکونام، آندرانیک تیموریان، هادی عقیلی، مجتبی جباری، فرهاد مجیدی، محمدرضا خلعتبری و پژمان منتظری به عنوان چهره‌های مطرح فوتبال ایران راهی قطر شدند و در تیم‌های مختلف این کشور به میدان رفتند. حضور ستارگان فوتبال ایران در لیگ قطر، در برهه‌ای از زمان به حدی بود که تقریباً در دو سوم تیم‌های حاضر در لیگ ستارگان، بازیکنان ایرانی حضور داشتند و تقریباً در ابتدای هر فصل از فوتبال ایران، تعداد زیادی از بازیکنان مطرح کشورمان راهی قطر می‌شدند.

قطر دنباله‌رو امارات؛ بازیکنان ایرانی دیگر جایی در لیگ ستارگان نخواهند داشت؟

در شرایطی که در چند سال اخیر حضور ایرانی‌ها در لیگ قطر به بالاترین حد ممکن رسیده بود، حالا به نظر می‌رسد قطری‌ها با اتخاذ تصمیمی خاص، قصد دارند در جذب بازیکنان ایرانی تجدیدنظر کنند. البته این خبر در حال حاضر بیشتر شایعه به نظر می‌رسد. به این دلیل که در شرایط فعلی بازیکنانی مانند مجتبی جباری، پژمان منتظری، مرتضی پورعلی‌گنجی و مهرداد پولادی در لیگ قطر حضور دارند و این فصل نیز در این کشور بازی خواهند کرد. اما با این حال اقدام قطری‌ها در دیپورت کردن بازیکنانی مانند اشکان دژاگه، جواد نکونام و محمد نوری و البته عدم موفقیت بازیکنانی مانند امید ابراهیمی برای حضور در قطر، بیش از پیش به این شایعه دامن زده است. هرچند که نباید از این مساله به سادگی عبور کرد که چهره‌های بازگشتی فوتبال کشورمان از قطر، اغلب کسانی هستند که نه تنها در تیم‌های خود عملکرد قابل دفاعی نداشتند، بلکه از نظر شرایط سنی نیز جزو بازیکنان مسن محسوب می‌شدند.

تقابل‌های ملی ایران و قطر؛ عنابی‌ها سرقفلی ایران در قرعه‌کشی‌ها

در چند سال گذشته، تقابل‌های فوتبالی تیم ملی با قطری‌ها، بیشتر از هر تیم دیگری در آسیا بوده است. از مقدماتی جام ملت‌های آسیا گرفته تا مقدماتی جام‌جهانی و حتی مرحله گروهی جام ملت‌ها، کشور کوچک و جاه طلب حاشیه خلیج فارس طبق قرعه‌کشی‌ها همواره یکی از رقیبان ایران بوده است.

تیم ملی فوتبال مردان بزرگسالان ایران و قطر تاکنون ۲۰ بار در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند. حاصل این ۲۰ بازی، ۱۲ پیروزی برای ایران، ۳ پیروزی برای قطر و ۵ تساوی بوده است. همچنین گل زده ایران ۳۲ و گل زده قطر ۱۵ گل بوده است.

در برخی از این دیدارها نیز تقابل دو تیم جنجال‌های زیادی داشته است. مانند بازی 16 آبان سال 76 در قطر که بازی برگشت و آخرین دیدار مرحله مقدماتی جام‌جهانی 98 محسوب می‌شد و تیم ایران با پیروزی در آن باز می‌توانست به صورت مستقیم راهی جام‌جهانی شود. اما در پایان قطری‌ها موفق شدند با دو گل ایران را شکست بدهند تا ضمن کسب نخستین برد تاریخ مقابل ایران، موجب عدم راهیابی ایران به جام جهانی به صورت مستقیم شوند. از اتفاقات حاشیه‌ای آن بازی درگیری کریم باقری با بازیکن قطری بود که منجر به اخراج و سپس محرومیت او شد. دیگر بازی خاطره انگیز ایران و قطر نیز مربوط به دور اول مرحله مقدماتی جام جهانی 2006 می‌شود. در آن دیدار که دو تیم برای صعود به مرحله نهایی نیاز به برد داشتند، تیم ایران در اواسط بازی با گل به خودی یحیی گل‌محمدی با نتیجه 2-1 از میزبان خود عقب افتاد، اما در دقایق پایانی و در عرض کمتر از پنج دقیقه با دو گل از آرش برهانی و وحید هاشمیان ایران حریف خود را با نتیجه 3-2 شکست داد به دور بعد و در نهایت جام جهانی صعود کند.

ایران و قطر در مرحله مقدماتی جام‌جهانی 2014 نیز با یکدیگر همگروه بودند که در دو دیدار رفت و برگشت یک تساوی بدون گل در تهران و یک برد یک بر صفر برای ایران حاصل کار دو تیم بود. همچنین در مرحله مقدماتی جام جهانی 2018 نیز ایران و قطر در یک گروه قرار دارند.

 

کد خبر : ۳۹۲۱۷۵