خبرگزاری کار ایران

همه چیز در مورد فینال یورو در گفت‌وگو با جلال چراغپور

کارشناس فوتبال ایران در گفت‌وگو با ایلنا، سبک بازی تیم‌های فرانسه و پرتغال را تحلیل کرد. چراغپور معتقد است فینال یورو جذاب خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، فردا (یکشنبه)‌ فینال بازی یورو 2016 بین تیم‌های فرانسه و پرتغال انجام می‌شود. فرانسه با شکست تیم قدرتمند آلمان به فینال رسید و باید با پرتغالی بازی کند که کمتر کسی فکر می‌کرد آنها به فینال برسند. در مورد بازی فینال و تحلیل دو تیم فرانسه و پرتغال با جلال چراغپور، کارشناس فوتبال گفت‌وگو کردیم که در زیر می‌خوانید:

چراغپور ابتدا از سبک بازی دو تیم سخن می‌گوید: برای تحلیل بازی فرانسه و پرتغال بهتر است از سبک بازی این دو تیم شروع کنیم. فرانسه و پرتغال در منحنی سبک‌ها در یک جناح قرار دارند. یعنی فوتبال این دو تیم فقط در یک یا دو پله با هم تفاوت دارند. ضلع فوتبالی که آلمان از آن بالا آمده بود تفاوت‌های زیادی با ضلع فرانسه و پرتغال دارد. ضلع فوتبالی آمریکای لاتین که برزیل و آرژانتین هستند هم تفاوت تعیین کننده با فوتبال فرانسه و پرتغال دارد. ضلع دیگر فوتبال، تیم‌های ولز و انگلستان و اسکاتلند بودند و در ضلع آخر تیم‌های لهستان، رومانی، بلغارستان ، اسلواکی و روسیه وجود داشتند که فوتبال بلوک شرق بود.

وی ادامه می‌دهد: فوتبال‌ کشور‌های دیگر دنیا بنا بر سلیقه تماشاگر، گرایشات رئیس فدارسیون، شرایط اقلیمی و  جغرافیایی و شرایط نژادی زیر مجموعه این پنج ضلع فوتبال دنیا قرار می‌گیرند. مثل فوتبال ایران و عربستان و کشورهای درجه دو از نظر فوتبالی.

در یکی از ضلع‌های این پنج ظلعی دو تیم به فینال صعود کرند. این دو تیم از لحاظ آنچه درون زمین می‌خواهند ارائه بدهند بسیار به هم نزدیک هستند.

چراغپور درباره قابلیت‌های فرانسه تاکید می‌کند: فرانسه یک نسل فوق‌العاده با بازیکنانی مثل میشل پلاتینی و آلن ژیرس که بعدها تیری هانری و زیدان به آن اضافه شدند داشته است. نسل بشاش و خوش‌ تکنیک. نسلی که در کنترل روی توپ و یک ضرب بازی کردن مهارت کامل داشتند. تیمی که دیدیه دشان جمع کرده است و نفراتی که با خود آورده است با همان تفکر مربیان قبلی فرانسه به وجود آمده است؛ فوتبال یک ضرب، سریع، کم برخورد و پر حرکت. اگر بخواهیم تفکر دیدیه دشان را آنالیز کنیم متوجه می‌شویم که خیلی شبیه بازی شخص خودش است. مهره‌های که دشان آورده است از مهره‌های گذشته فرانسه چابک تر است. دلیل این چابکی این است که دشان از رنگین پوست‌هایی که در فرانسه هستند بیشتر استفاده کرده است. الان بیش از 70 درصد تیم فرانسه رنگین پوست هستند که این نژاد از سرعت ، عکس‌العمل مطلوب و چابکی خوبی برخوردار است. این مسئله را ما به روشنی در بازی با آلمان مشاهده کردیم. گل گریزمان یک سوپر عکس‌العمل فوق‌العاده بود که توانست با نوک پا دروازه آلمان را باز کند. برعکس فرانسه آلمان‌ها عکس‌العمل کندتری داشتند. فرانسه از مهارت کامل فوتبال یک ضرب و بیرون آمدن از فشار برخوردار است. آلمان در طول بازی نتوانست کار کند که فرانسوی‌ها توپ را لو بدهند. بازیکنان فرانسه با عکس‌العمل‌های سریع از زیر فشارهای آلمان به راحتی بیرون می‌آمدند.

وی ادامه می‌دهد: خصوصیت دیگر بازیکنان فرانسه عبور‌های فردی آنهاست. به راحتی فرد مقابل را دریبل می‌کنند و در یک به یک‌ها موفق عمل می‌کنند. ضمن اینکه فرانسه از مهر‌های بسیار خوبی مثل پوگبا برخوردار است. روی حرکت گل دوم دریبل فوق‌العاده پوگبا را دیدیم که با یک عکس‌العمل بسیار خوب توانست توپ را سانتر کند و نویر نتوانست توپ را در اختیار بگیرد. فرانسه از دروازه‌بان بسیار خوبی هم برخوردار است که در چندین صحنه مانع از گلزنی آلمانی‌ها شد. فرانسه بازیکنان جوانی دارد و به هیچ وجه در طول نود دقیقه صرفه جویی انرژی نمی‌کند و به دنبال وقت اضافه نیست.

این کارشناس با سابقه فوتبال ایران سپس به تحلیل سبک و بازی پرتغال می‌پردازد: کشور پرتغال در فوتبال صاحب سبک است. وقتی کشوری می‌تواند بازیکنانی مثل رونالدو، نانی و پپه را به فوتبال معرفی کند، مشخص می‌شود دارای سبک خاصی در قوتبال است. بازیکنانی که اتفاقا در بازار جهانی هم خریدار دارد. خستگی زیاد رونالدو، تاثیر زیادی در ناکامی این تیم در مرحله گروهی داشت. از سوی دیگر این تیم به آرامی جمع شد و تازه در یورو تیم شدند. اگر تعداد پاس‌ها، شوت‌ها، دریبل‌ها و سانترهای پرتغال را از شروع یورو تا به امروز روی یک منحنی قرار بدهیم متوجه می‌شویم آنها یک سیر صعودی بسیار زیادی داشته‌اند. من بعید می‌دانم چیزی که پرتغال به راحتی به دست آورده است را به راحتی از دست بدهد. درست است که با چند مساوی و سوم شدن در گروه به فینال آمده است اما عناصر لازم برای یک بازی عالی را در اختیار دارد. کریستیانو رونالو بالقوه بوی گل می‌دهد. از دو سانتری در بازی با ولز برای او شد یکی را به اوت زد خودش را تنبیه کرد اما در سانتر دوم پرش فوق‌العاده‌ای انجام داد و توانست گل اول را به ثمر برساند. رونالدو آمار زدن 30 شوت در این جام را دارد. اگر بخواهیم بدانیم 30 شوت در یک جام یعنی چه بهتر است به لیگ خودمان نگاه کنیم. این تیم را نباید دست کم گرفت. از لحاظ چابکی در میانه میدان ممکن است کمی از فرانسه عقب‌تر باشد اما یک سوپر بازیکن به نام رونالدو دارند. بازیکنی که توانایی چنین پرشی دارد یک پدیده در کره زمین است.

وی در پایان تاکید می‌کند: به نظرم بازی بسیار فوق‌العاده‌ای را در فینال مشاهده خواهیم کرد و به هیچ نمی‌توان تیم برنده را پیش بینی‌کرد. البته ما فقط می‌توانیم 63.5 درصد از فوتبال را آنالیز کنیم. نقش داور، سلیقه داور، اشتباهات داور از تحلیل فنی ما خارج است. در بازی با آلمان داور خطای هند شواین اشتایگر را می‌گیرد اما در صحنه‌ای گل دوم فرانسه روی نویر خطا نمی‌گیرد. بنابراین بحث داوری و حواشی و ... را نمی‌توان آنالیز کرد.

 

کد خبر : ۳۸۸۴۴۴