خبرگزاری کار ایران

آنچه در برنامه نود گذشت؛

مناظره داغ نامزدهای ریاست فدراسیون فوتبال

سه نامزد ریاست فدراسیون فوتبال در برنامه نود به صحبت راجع به برنامه‌های خود پرداختند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، در آستانه انتخابات فدراسیون فوتبال که شنبه 18 اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد، مصطفی آجورلو، مهدی تاج و عزیزالله محمدی، سه نامزد نهایی این انتخابات برای تصدی پست ریاست به تشریح برنامه‌های خود پرداخته و در برنامه 90 مناظره کردند. آغاز صحبت‌های نامزدها نیز به ترتیب حروف الفبا بود.

در ابتدای این مناظره مصطفی آجورلو به تشریح برنامه‌های خود با شعارهای انتخاباتی‌اش پرداخت که در این شعارها از حقوق هواداران، موفقیت تیم ملی، صعود به جام جهانی، موفقیت با کارلوس کی‌روش، همکاری با وزارت ورزش و جوانان، فوتبال خصوصی و... صحبت کرد.

مهدی تاج دومین فردی بود که صحبت های خود را با بازگو کردن بخشی از رزومه خود آغاز کرد و از برنامه‌هایش صحبت‌هایی را به میان آورد. تاج برنامه‌های خود را به‌صورت تیتروار مطرح کرد.

عزیزالله محمدی نیز صحبت‌های خود را با این بحث آغاز کرد که برگزاری مناظره بین سه کاندیدا به‌دلیل جذابیت فوتبال است و این رشته ورزشی به خانواده‌ها نیز رسوخ کرده است. عزیز محمدی همچنین به اهمیت فوتبال در سطح دنیا اشاره‌ای کرد و گفت که فیفا 209 عضو از سراسر دنیا دارد که این آمار در سازمان ملل به مراتب کمتر است.

تشریح بخشی از برنامه‌های کاندیداها بخش ابتدایی صحبت‌های جدی این مناظره بود:

آجورلو: توسعه و پیشرفت فوتبال در دستور کار ماست و برای به‌دست آوردن توسعه باید یک راه جهت حرفه‌اش شدن پیدا کرد. ما باید از نخبگان فوتبال و کشورهایی مانند آلمان یا فرانسه الگویی برداریم که در یک روند 20 ساله بتوانیم از آن بهره ببریم تا بازیکن، مربی و مدیر بدانند باید به چه سبکی فوتبال بازی کنند. من برای چهار سال پیش رو برای توسعه فوتبال به دنبال حرفه‌ای کردن باشگاه‌ها، رشد کمی و کیفی هیئت‌ها، توسعه تیم ملی، درآمدزا کردن باشگاه‌ها و تیم ملی، گسترش آکادمی ملی فوتبال و تغییرات در ساختار فدراسیون فوتبال هستم. شاه کلید توسعه فوتبال هم اقتصاد است و برای اقتصادی کردن فوتبال که اکنون هم انجام شده است، نیاز به انجام کار جدید است.

تاج: از اولین برنامه‌های من برای چهار سال آینده پاسخگویی است. من در این مدتی که در فدراسیون فوتبال چالش‌ها را از نزدیک دیده‌ام و به‌نظرم بهترین راه برای پیش بردن برنامه‌ها پاسخگویی و تعامل است. ضمن اینکه ما به یک سازمان اقتصادی نیاز داریم که از حقوق فوتبال حراست کند و باید سطح مالی فوتبال را ارتقا بدهیم. اگر به یک سازمان اقتصادی درست برسیم، می‌توانیم فوتبال را به‌خوبی رونق بدهیم و یکی از مهم‌ترین برنامه‌های من تشکیل سازمان تیم‌های ملی است که از درخواست‌های مهم کارلوس کی‌روش است.

محمدی: تعامل با وزارت ورزش و قدرت بخشیدن به باشگاه‌ها و تصویب قانون جامع باشگاهداری توسط مجلس شورای اسلامی و همچنین قانونی برای خصوصی‌سازی از برنامه‌های من برای فدراسیون فوتبال خواهد بود. همچنین باید به توسعه هیئت‌ها کمک کرد و کانون مربیان، کانون داوران و ... نیز به مجمع فدراسیون فوتبال اضافه شوند. باید تعامل خوبی هم با وزارت آموزش و پرورش صورت بگیرد تا بتوان از ظرفیت‌های استعدادهایی که در شهرستان حضور دارند، استفاده کرد. ضمن اینکه مسئولان فدراسیون فوتبال باید پای کار باشند و اینطور نباشد که آنها خارج از فدراسیون فوتبال چند کار دیگری داشته باشند تا تمرکزشان را در فدراسیون از دست بدهند.

در بخش بعدی کاندیداها به سؤالی در مورد کارلوس کی‌روش پاسخ دادند:

آجورلو: به اعتقاد من انتخاب کی‌روش برای تیم ملی درست بود، اما اتفاق نامیمونی که در این خصوص رخ داد، این بود که ما یک مربی حرفه‌ای را با امکانات غیر حرفه‌ای آوردیم. این مسئله در روند توانمندی این مربی اثرگذار بود. اکنون کی‌روش 11 درخواست دارد که این درخواست‌ها با توجه به مشخصات حرفه‌ای این مربی و مشخصات حرفه‌ای فوتبال قابل قبول است و عجیب نیست و ما باید برای یک مربی که به او پول خوب می‌دهیم، باید امکانات خوب هم در نظر بگیریم. کی‌روش در بازی ایران مقابل آرژانتین نمره قبولی گرفت و شاید خود من منتقد او بودم، اما آن بازی توانایی‌های کی روش را مقابل یک تیم بزرگ نشان داد. با کی‌روش باید تعامل داشت و به نظرم کسی که این مربی را می‌آورد نباید اینطور باشد که یک سر بزرگ را روی یک بدن لاغر قرار بدهد. این مهم است که آیا ما می‌توانیم کی روش را کنترل کنیم یا نه؟

تاج: یکی از مهمترین اتفاقات وجود کی‌روش در فوتبال ایران است. از ابتدای کار هم من روی این مسئله تلاش کرده‌ام و در مدت زمان حضورم در سازمان لیگ همیشه با تیم ملی رابطه خوبی داشتیم که کی‌روش از این رابطه تعریف کرده است. ما شاخصه خوبی مانند جوانگرایی را در لیگ داشتیم که شاید کی‌روش همیشه پیش از این می‌گفت نمی‌تواند از لیگ بازیکنی انتخاب کند، اما اکنون می‌بینیم که تیم ملی را بر اساس بازیکنان لیگ برتر درست کرده است. ضمن اینکه من معتقدم کی‌روش باید رهبری برای تیم‌های ملی باشد که تمام مجموعه تیم‌های ملی از نونهالان تا بزرگسالان فوتبال را به یک سبک بازی کرده و دچار از هم گسیختگی نشوند.

محمدی: کاری که باید در خصوص کی‌روش و تیم ملی انجام داد، این است که ما باید استرس رفتن یا نرفتن به جام جهانی را از بین ببریم و شرایط خوبی برای تیم ملی مهیا کنیم. ابتدای کار که با کی‌روش قرارداد بسته شد، قرار بود این مربی دانش خود را به همکاران دیگر در تیم‌های ملی مختلف و حتی دیگر مربیان ایرانی انتقال بدهد که این کار صورت نگرفت. مقصر این کار کی‌روش نیست، بلکه ما توان استفاده از او را نداشتیم. اقدامات لازم را فراهم نکردیم و باعث پرخاشگری کی‌روش و حتی انتقاد او به مدیران رده بالاتر شدیم. با این حال معتقدم کی‌روش تا پس از جام جهانی قرارداد دارد و باید طبق قرارداد با او رفتار کرد. ما باید شرایط را برای این مربی فراهم کنیم که یکی از مهم‌ترین آنها زمین تمرینی است که اگر ورزشگاه پاس قوامین را به تیم ملی می‌دادیم یا از دو زمین خوب کمپ تیم‌های ملی مراقبت می‌کردیم، شرایط تیم ملی هم بهتر بود. تیم ملی با کی‌روش جوان شده و پوست‌اندازی کرده است که مطمئناً ثمره آن تیمی جوان در جام جهانی خواهد بود که توانایی صعود به دور دوم را دارد.

بخش بعدی سؤال در مورد این بود که کاندیداها چه کسی را به عنوان دبیرکل انتخاب خواهند کرد و با توجه به اختلاف اسدی و کی روش بحث روی اسدی بیشتر بود:

آجورلو: در این خصوص هنوز تصمیم نگرفته‌ام و باید با نایب رئیس اول، دوم و سوم خود بیشتر مشورت کنم. برای فوتبال نباید به تنهایی تصمیم گرفت و من هم برای انتخاب دبیرکل هنوز تصمیم نگرفته‌ام.

محمدی: من آقای اسدی را به عنوان دبیرکل انتخاب خواهم کرد. با احترام به دوستانی که هستند، اما من می‌خواهم از افراد کارکشته استفاده کنم. گفته بودم اگر برخی نفرات در انتخابات ثبت نام کنند، من ثبت نام نخواهم کرد، اما این اتفاق در صورتی رخ می‌داد که فردی مانند صفایی فراهانی در انتخابات نام نویسی کند.

تاج: در خصوص دبیر کل تصمیم نگرفتم. عابدینی گزینه مناسبی است و روی دوستان دیگر و حتی شهاب‌الدین عزیزی‌خادم نیز برنامه دارم.

در این بین عادل فردوسی‌پور اعلام کرد باتوجه به نامزدی علی کفاشیان در انتخابات فدراسیون فوتبال به عنوان نایب رئیس اول پیشنهادی آجورلو و تاج آیا سیستم چرخشی مدودف و پوتین قرار است اجرایی شود، که تاج در این باره گفت: مسئله این نیست. به اعتقاد من 20 سال طول می‌کشد که ما بخواهیم جایگاه کفاشیان را در AFC کسب کنیم. همانطور که یک عمر حسرت از دست رفتن جایگاه صفایی فراهانی را خوردیم، اگر کفاشیان را هم از دست بدهیم حسرت جایگاه از دست رفته او را خواهیم خورد. عزیز محمدی نیز در این خصوص اظهار داشت: به اعتقاد من حفظ کفاشیان باید اولویت باشد، چون او در فیفا و AFC مسئولیت دارد و نباید این جایگاه را از دست داد.

از مهدی تاج در این خصوص سؤال پرسیده شد که آیا اختلافی میان او با علی کفاشیان وجود دارد که وی در این خصوص گفت: در دور اول حضور علی کفاشیان در فدراسیون فوتبال، اختلافاتی میان ما بود. به همین دلیل در دور دوم دوره او من برای هیچ سمتی در انتخابات کاندیدا نشدم و پس از آن بود که کفاشیان خودش آمد و از من خواست که رئیس سازمان لیگ شوم. خوشبختانه در دور دوم ریاست او ما ارتباط خوبی داشتیم، اختلافی نبوده و کارهای بزرگی هم در سازمان لیگ انجام داده‌ایم. کفاشیان در دور دوم با ما همکاری خوب داشت.

سؤالی که از مصطفی آجورلو پرسیده شد این بود که آیا وی شعارهایی که می‌دهد یک رویاست یا می‌تواند به آنها جامه عمل بپوشاند که آجورلو در این خصوص اظهار داشت: توسعه و پیشرفت در فوتبال را صفایی فراهانی آغاز کرد، اما پس از او ادامه این توسعه فراهم نشد. ما باید برای توسعه کاری کنیم که ابتدا تمام این دعواها از فوتبال رخت ببندد و من اگر رئیس شوم باید از تمام توان فوتبال استفاده کنم. از صفایی فراهانی، محمد دادکان، علی کفاشیان و حتی عزیزی‌خادم استفاده کنم. اگر من رئیس شوم که حتماً اینطو خواهد بود، باید از ظرفیت تاج و عزیز محمدی هم بهره ببرم چون هرچقدر نیرو در این فوتبال داشته باشیم، بازهم کم است. وزارت ورزش، دولت، مجلس، صداوسیما و همه باید به این فوتبال کمک کنند و توسعه کار یک نفر نیست. ما برای کوتاه مدت هم برنامه داریم و برنامه من یک برنامه آرمان گرایانه است.

وی ادامه داد: اگر ما باور کنیم که از غربی‌ها بهتر هستیم، دیگر مقابل کارهای کوچک ناتوان نخواهیم بود. ورزشگاه خوب ساختن باید اولین اقدام ما باشد که با جذب سرمایه گذار خارجی ممکن است. چرا رئیس جمهوری باید به فرانسه سفر کند و با 200 سرمایه گذار خارجی قرارداد امضا شود، اما 5 مدیر فوتبالی در این سفر همراه رئیس جمهور نباشند؟ به این دلیل که ما در فوتبال به چنین مسائلی نپرداختیم و فقط به دنبال حواشی هستیم. من قول می‌دهم در 5 سال آینده با سه سرمایه گذار بزرگ خارجی سه ورزشگاه خوب و حرفه‌ای درست کنم.

پس از پایان صحبت‌های آجورلو فردوسی‌پور و تاج اعلام کردند که چطور می‌خواهد ورزشگاه درست کند و این کار به عهده فدراسیون نیست بلکه وزارت ورزش و دولت باید چنین کاری انجام دهند که آجورلو پاسخ داد: من ورزشگاه پاس را 12 سال پیش ساختم که اکنون تیم ملی فوتبال کشورمان می‌خواهد در این ورزشگاه تمرین کند و آن را در اختیار داشته باشد. ضمن اینکه باید ورزشگاه‌ها و بلیت فروشی‌ها در اختیار باشگاه‌ها باشد.

تاج پس از صحبت‌های آجورلو در خصوص بلیت فروشی گفت: واگذاری بلیت فروشی به باشگاه‌ها نیاز به این دارد که باشگاه‌ها ورزشگاه داشته باشند. وقتی باشگاه‌ها ورزشگاه ندارند چطور می‌خواهند بلیت فروشی کنند؟ ضمن اینکه ما در حال واگذاری بلیت فروشی الکترونیک به باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس هستیم.

نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال به زمان حضورش در باشگاه ذوب‌آهن اشاره کرد و گفت: من هم ورزشگاه فولاد شهر را ساخته‌ام که اکنون این ورزشگاه میزبان دو تیم آسیایی است و آبروداری می‌کند. در ادامه برنامه‌هایم باید بگویم که ما در فدراسیون فوتبال نیاز داریم تا عدد و رقمی برای تیم ملی در نظر بگیریم که این تیم به مشکل نخورد و در فدراسیون هم افراد پاشکسته‌ای داشته باشیم که همیشه در محل کار خود حضور داشته و کمیته‌ها را به آنها بسپاریم تا به کارها برسند، چون هرچقدر هم کار کنیم، باز وقت کم می‌آوریم.

عزیز محمدی پس از اظهارات دو کاندیدا در خصوص بحث شفافیت گفت: ما چطور باید صحبت از شفافیت کنیم که دو کاندیدای دیگر در بحث دبیرکل گزینه خود را معرفی نمی‌کنند؟ ما با خودمان شفاف نیستیم. بحث شفافیت شد. ما سال گذشته جلسه اتحادیه فوتبال را در باشگاه سایپا داشتیم که در آن جلسه تاج اعلام کرد از اسپانسر سازمان لیگ 24 میلیارد نقد دریافت کرده و تضمینی هم برای مابقی پول گرفته که مو لای درز آن نمی‌رود. چند وقت بعد مصاحبه کرد و گفت که 13  میلیارد دریافت کرده است. سپس بهمنی نامه‌ای نوشت که اسپانسر مبلغ 14 میلیارد و پس از آن هم 3 میلیارد پرداخت کرده که مجموعاً 17 میلیارد می‌شود و در آخر هم اعلام کردند 40 میلیارد از سوی اسپانسر پرداخت شده است. ما حتی در این بخش هم شفاف نیستیم. اکنون هم که به جای قرارداد 100 میلیاردی سال دوم از اسپانسر زمین، ویلا، ماشین و ... گرفته‌اند.

تاج در پاسخ به اظهارات محمدی گفت: ما سال گذشته 40 میلیارد از اسپانسر دریافت کردیم که این مبلغ در تاریخ فوتبال ایران و در قرارداد اسپانسرها بی سابقه بوده است. پس از این صحبت عزیز محمدی گفت: این مبلغ را شما با دلار 3 هزار تومانی گرفتید. ما در زمان حضورمان در سازمان لیگ 28 میلیارد با اسپانسر قرارداد داشتیم که دلار هزار تومان بود و هزینه لیگ هم 50 میلیارد شد که یعنی 60 درصد هزینه لیگ را از اسپانسر گرفتیم. شما 160 میلیارد هزینه لیگ‌تان شده است که با 40 میلیارد فقط 40 درصد هزینه را از اسپانسر دریافت کرده‌اید.

مناظره کاندیداها با صحبت‌های شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، نامزدی که شرایط احراز برای حضور در انتخابات را پیدا نکرد دنبال شد و او روی خط تلفنی برنامه آمد و گفت: رویکرد من برای حضور در فدراسیون رویکردی مدرن و نوگرایانه بود. این مسئله هم فکر می‌کنم در عملکرد چهار ساله من در فدراسیون به چشم می‌خورد. بحث رد صلاحیت یا عدم احراز هم مسئله‌ای است که باید بگویم من کسی نبودم که سابقه مدیریتی نداشته باشم و از مدیریت صنعتی به بدنه فوتبال آمدم و سابقه مدیریتی‌ام کامل بود. به نظرم آئین‌نامه ایراد دارد و کفاشیان هم به این مسئله ورود کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که چه کسی باعث عدم احراز صلاحیت او شده است، اظهار داشت: نمی‌خواهم به بحث اشخاص ورود کنم و به نظرم برای من وارد شدن به این موارد، کوچک شدن سطح خودم است. چطور من عضو هیئت مدیره بانک‌های بزرگ بوده‌ام و چهار سال هم عضو هیئت رئیسه بودم اما اکنون شرایط احراز ندارم؟

عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال درباره اینکه آیا دوره قبلی انتخابات سن او برای حضور در هیئت رئیسه کم بوده یا نه، گفت: این مباحثی است که به آن دامن زدند. من از دری وارد فدراسیون فوتبال شدم که همه وارد شدند. چهار سال پیش من مدارکم را برای حضور در هیئت رئیسه دادم. همینجا اعلام شد که چهار سال قبل  کفاشیان باید با رأی دو سوم انتخاب می‌شد که اینطور نبوده و دبیر هیئت دولت هم می‌گوید اصلاً اساسنامه فدراسیون فوتبال قانونی نبود. من اصلاً نمی‌خواهم به مسئله سن خودم ورود کنم.

عزیزی خادم درباره اینکه آیا پیشنهاد دبیرکلی به او از سوی برخی کاندیداها به این دلیل است که نامزدها آرای او را در مجمع بگیرند، گفت: نگاه اعضای مجمع واقع بینانه خواهد بود. هر کدام از این سه نفر شد باید آنها را بپذیریم و به فوتبال و به این بزرگان خدمت کند.

وی در خصوص اختلافش با وزیر ورزش گفت: هرکسی در جایگاهی که دارد محترم است و تاریخ در مورد ما قضاوت خواهد کرد.

در پایان این مناظره آجورلو گفت: راهیابی به جام جهانی و حمایت از تیم ملی و آماده شدن برای برگزاری لیگی با شرایط مطلوب از برنامه‌های کوتاه مدت من است. نقطه قوت کفاشیان جایگاه او در کنفدراسیون فوتبال آسیا، راهیابی به جام جهانی و تعامل کردن با کی‌روش بوده است. نقطه ضعف او هم بحث عربستان بود که اگر من بودم شاه کلید را همکاری با وزارت امور خارجه می‌دانستم تا در کشور ثالث با تیم های عربستانی بازی نکنیم. من برای تغییر و تحول در فوتبال آمده‌ام که به دنبال توسعه هستم و می‌خواهم فوتبالی بسازم تا همه از آن لذت ببرند.

تاج گفت: وضع فعلی فدراسیون فوتبال مطلوب است. نقاظ ضعف و قوت دارد که باید تلاش شود نقاط ضعف را برطرف کنیم. نقطه قوت همین است که ما به سمت باشگاه محوری برویم که این به سود فوتبال کشور است و باید هیئت‌ها را به فدراسیون‌های محلی تبدیل کنیم تا استعدادیابی کنند و فکر می‌کنم این بار مجمع بسیار پویایی داریم.

محمدی اظهار داشت: من می خواهم از ساختار عریض و طویل فدراسیون و سازمان لیگ بکاهم و شغل‌های غیر ضروری را حذف کنم. افراد متناسب با تخصص را در فدراسیون استفاده کنم و از افرادی استفاده می‌کنم که در هیئت‌ها و باشگاه‌ها کار کرده و تجربه دارند. از سال 74 در فوتبال بوده‌ام، در هیئت رئیسه دوره ریاست صفایی فراهانی بودم، تجربه ریاست سازمان لیگ را دارم، مدیرعامل چند باشگاه بوده‌ام و کارنامه تاج و آجورلو هم مشخص است. اعضای مجمع به خوبی من را می شناسند و آقای آجورلو و تاج را هم می شناسند. به نظرم برنامه‌ها مشخص است و اعضای مجمع بهترین نفر را انتخاب کنند.

هر سه کاندیدا در پایان اعلام کردند تا آخرین لحظه در انتخابات خواهند بود و به نفع دیگری کنار نمی کشند.

 

کد خبر : ۳۶۷۳۶۸