خبرگزاری کار ایران

چرا پرسپولیس از کورس قهرمانی عقب افتاد؟

داستان ضعف تیم برانکو در بازی‌های بزرگ

پرسپولیس برانکو، در بازی‌های رودر روی خود با تیم‌های مدعی، نتایج خوبی نگرفته است.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، پرسپولیس تهران یکی از تیم‌هایی است که عده‌ای این تیم را شانس اصلی قهرمانی می‌دانستند. همین حالا هم عده‌ای قهرمانی را برای آنها از دست رفته نمی‌دانند اما با این حال سرخ‌ها در بازی‌های بزرگ چندان عملکرد قابل دفاعی نداشته‌اند.

سرخ پوشان تهرانی، امسال نسبت به پرسپولیس ده سال اخیر تیم متفاوتی بوده‌اند و بازی زیبایی را به نمایش می‌گذارند و در کورس قهرمانی است. یکی از علل آن نیز، جوانگرایی پرسپولیسی‌ها در سال‌های اخیر است که علی دایی این روند را آغاز کرد و برانکو آن‌ را کامل کرد؛ به همین خاطر اکثر فوتبالی‌ها، این تیم را مدعی اصلی قهرمانی می‌دانند اما با بررسی روند نتیجه‌گیری پرسپولیس امسال با قهرمان‌های لیگ‌های قبلی، به یک نکته قابل تامل برمی‌خوریم. پرسپولیس امسال در نتیجه‌گیری مقابل تیم‌های بزرگ و رقیب، بسیار ضعیف عمل کرده‌ است. آن‌ها مقابل رقیب سنتی‌شان یعنی استقلال، مساوی کردند. همچنین مقابل سایپا، بازی رفت را باختند و در بازی برگشت مساوی کردند. در برابر استقلال خوزستان یک بازی را واگذار کردند و بازی برگشت را با پیروزی پشت سر گذاشتند. مقابل تراکتورسازی تبریز  بازی رفت را پرسپولیس برد و بازی برگشت با مساوی به پایان رسید و شاگردان برانکو مقابل تیم ذوب‌آهن اصفهان دیگر رقیب خود نیز، در بازی رفت شکست خوردند و در برگشت نیز با گلی که در دقایق پایانی خوردند، برد را با مساوی عوض کردند. 

با نگاهی به نتایج پرسپولیس در برابر 5 تیم دیگر مدعی بالای جدول و با یک حساب سرانگشتی ساده، می‌توان متوجه شد که تیم برانکو از 9 باری که در برابر این 5 تیم به میدان رفته است، صاحب دو برد، چهار مساوی و سه باخت شده است و از 27 امتیاز ممکن این دیدارها، تنها 10 امتیاز را کسب کرده است. به عبارت دیگر یعنی سرخپوشان فقط 17 امتیاز در برابر رقبای مستقیم خود از دست داده‌اند.

ناگفته نماند که پرسپولیس در بعضی از این بازی‌ها از سمت داوری، آسیب دید و البته به عقیده کارشناسان داوری در بعضی دیگر از بازی‌ها هم نفع برد. این شرایط برای بقیه تیم‌های دیگر لیگ هم به همین شکل بود و نمی‌توان مقصر عدم نتیجه‌گیری، را گردن داوری انداخت.

بررسی امتیازگیری قهرمان‌های دوره‌های قبلی لیگ برتر نشان می‌دهد که این تیم‌ها در بازی‌های رودررو با تیم‌های رقیب نتایج خوبی گرفتند. شاید بتوان گفت که این یکی از قانون‌های نانوشته فوتبال است: تیم قهرمان، مقابل رقبای خود نتیجه ضعیف نمی‌گیرد. بنابراین با این وضعیت پرسپولیس شانس کمی برای قهرمانی خواهد داشت. زیرا بازی‌های مستقیم با رقبای حاضر در کورس قهرمانی حکم شش امتیاز را دارد نه سه امتیاز. تیم رقیب سه امتیاز از دست می‌دهد و تیم مدعی قهرمانی، سه امتیاز به دست می‌آورد.

نکته روشن برای پرسپولیسی‌ها این است که ممکن است استقلال تهران و استقلال خوزستان و دیگر رقبای پرسپولیس، نتوانند نتایج لازم را کسب کنند و در این هشت هفته پایانی ورق بازی به نفع پرسپولیس برگردد. جذابیت فوتبال به همین غیرقابل پیش‌بینی بودن‌ها است.

کد خبر : ۳۵۳۶۱۱