خبرگزاری کار ایران

یادداشت یک کارشناس هندبال درباره تیم ملی؛

زمانی برای زندگی و زمانی برای مرگ

تیم ملی هندبال ایران در صورت شکست عمان به احتمال زیاد دوباره حریف امارات برای کسب مقام پنجم و سهمیه احتمالی آسیا در جام جهانی می‌‍شود.

خبرگزاری ایلنا- شهرداد مرتجی- سرمربی تیم هندبال منیزیم فردوس: تیم نصف و نیمه ایران با حضور درخشان سجاد استکی مقابل امارات به پیروزی ارزشمندی دست یافت تا همچنان امید صعود به جام جهانی در اردوی ایران باقی بماند. امروز ایران مقابل عمان می‌رود. تیمی که به یقین نمی‌تواند مشکل زیادی برای بچه‌های ما درست کند. تیم ایران هنوز در دفاع و به ویژه مرکز دژ دفاعی خود مشکلات عدیده‌ای دارد.

عرفان اسماعیلاگیچ در هفدهمین دوره جام ملت‌های تاکید ویژه‌ای روی دفاع 1-5 دارد. تاکتیکی که اگر صحیح انجام شود سد محکمی مقابل حریفان ایرانی در قاره پهناور خواهد بود اما به نظر می‌رسد عرفان از عناصر دفاعی تیم ملی به خوبی بهره نمی‌برد و ابزارش را به درستی انتخاب نمی‌کند. تیم ایران مجموعه‌ای از بازیکنان توانمند هندبال آسیاست اما زمانی که از آن‌ها در پست‌های غیرتخصصی استفاده شود، به یقین از کارایی‌شان کاسته خواهد شد.

باید اعتراف کرد تیم ایران همچنان مبتنی بر کارهای فردی است. برای نمونه نمایش درخشان سجاد باعث شد ایران مقابل امارات به پیروزی برسد اما اگر ما دوباره مقابل این تیم برای کسب مقام پنجم قرار بگیریم، چه اتفاقی خواهد افتاد؟‌ به یقین آنالیزورهای امارات و سرمربی این تیم سجاد را شناخته‌اند و برای خنثی کردن عنصر اصلی یورش‌های ایران تاکتیک‌های متعددی به کار می‌بندند. ایران هم در مقابل با آگاهی از این موضوع باید برای زمانی که اماراتی‌ها عرصه بر سجاد تنگ می‌کنند و با یارگیری فشرده چند نفره سعی در متوقف کردنش دارند، برنامه‌ریزی کند. درست همین زمان است که کارایی،‌ تجربه و مهارت دیگر بازیکنان تیم ملی باید به کمک ما بیاید.

از سوی دیگر آسیب‌دیدگی پویا نوروزی‌نژاد، بازیکن موثر ایران در جام ملت‌های آسیا هم باعث شد تیم ایران توپ‌پخش کن اصلی خود را از دست بدهد، چه حضور پویا نظم خاصی به شعاع حملات ایران می‌بخشید. در غیاب نوروزی‌نژاد بازیکنی در تیم ایران نیست که بتواند برش و تاثیرگذاری او را در میدان داشته باشد. متاسفانه باید اذعان کرد در غیاب پویا ما توپ‌پخش کنی در استانداردهای بین‌المللی نداریم.

موضوع دیگر استفاده از تجربه در تیم ملی است. بازیکنی مانند محمدرضا رجبی، می‌توانست با تجربه بالای خود به دفاع تیم ملی استحکام بیشتری ببخشد البته محمدرضایی که آماده بود. کاپیتان پیشین تیم ملی هندبال پس از رفع مصدومیتش آمادگی مطلوبی نداشت و این موضوع باعث شد عرفان نسبت به او سرد شود. بهتر بود در فرصت باقی مانده تا آغاز جام ملت‌های آسیا روی بدنسازی محمدرضا کار می‌شد تا یک بازیکن سرحال و آماده و باتجربه همراه تیم ملی به بحرین می‌رفت.

نقطه اتکای تیم ملی هندبال در جام ملت‌های آسیا، حضور سه دروازه‌بان موفق و چالاک در سنگر ایران بود. متاسفانه بدشانسی دست از سر ایران برنداشت تا سعید حیدری راد هم به دلیل مصدومیت،‌ شرایط بازی نداشته باشد اما سعید برخورداری و محسن باباصفری، سنگربانان شایسته کشورمان از بهترین دروازه‌بانان آسیا به شمار می‌آیند. محسن در دیدار برابر امارات بارها مقابل یورش‌های بی‌امان حریف ایستادگی کرد تا مانند سجاد از ارکان موفقیت ما باشد. به هرحال تقابل دوباره ایران و امارات دیدار مرگ و زندگی است. به یقین اماراتی‌های زخم خورد هم برای تلافی می‌آیند، هم سعی می‌کنند با شکست ایران روزنه امید صعود به جام جهانی را برای خود حفظ کنند.

 

کد خبر : ۳۴۱۲۵۰