خبرگزاری کار ایران

مسعود رضاییان در گفت‌وگو با ایلنا:

به کفاشیان نمره قبولی می‌دهم/دادکان بیاید به او رای می‌دهم

اگر فرد بهتری بیاید که در همه زمینه‌ها حتی کمی از آقای کفاشیان بهتر باشد مسلما می‌تواند به پیشرفت فوتبال کمک کند.

علی کفاشیان در گفت و گوهای اخیر خود به طور مرتب تاکید می کند که در انتخابات اسفندماه شرکت خواهد کرد. او خود را بی رقیب می داند و تاکید می کند که از حضور نامزدهای بانفوذ و کاربلد استقبال خواهد کرد. درباره عملکرد رئیس فدراسیون فوتبال و احتمال دوباره رئیس شدن وی با مسعود رضاییان همصحبت شدیم. متن گفت‌وگوی ایلنا با عضو مجمع فدراسیون فوتبال را می خوانید.

شما به علی کفاشیان نمره قبولی می دهید؟

راستش شناخت من از ایشان در حد همین جریانات فوتبالی است ولی در کل طبق شناختی که از ایشان دارم به آقای کفاشیان نمره قبولی می‌دهم.

چرا؟

خب طبیعتا ایشان هم مانند هر فرد دیگری یک‌سری ویژگی‌های مثبت و منفی دارد ضمن اینکه درحد خودشان مهارت‌های خاصی هم دارند که شاید نیاز نباشد من به آنها بپردازم ولی یکی از مهمترین صفات مثبت کفاشیان پاسخگو بودن او است که در قبال کارهای خود و مجموعه‌اش پاسخگو است و با روی خوش به همه جواب می‌دهد حتی در مواجه با منتقدان سرسختش نیز ترش‌رویی نمی‌کند و از نظر من ایشان در این مورد نمره قبولی بالایی می‌گیرد.

در مورد انجام امور فدراسیون چطور؟ همین عقیده را دارید؟

خب این بحث متفاوتی است در مورد لیگ علیرغم اینکه وقفه‌های زیادی در لیگ داریم ولی به نظرم کار با برنامه پیش می‌رود و این وقفه‌ها برای تیم ملی است که تقریبا اجتناب ناپذیر است. درست است که این تعطیلات خیلی عذا‌ب‌آور است ولی در عین حال چون برای موفقیت تیم‌های ملی است باید روش مدارا در پیش گرفت. چون همه ما خواهان موفقیت‌تیم ملی و تیم امید هستیم. یک سری جاها به نظرم به خاطر خوش‌رویی بیش از حد، کفاشیان وارد دعواهایی که بر سر حق و حقوق فوتبال و باشگاه‌ها است، نمی‌شود و این اصلا خوب نیست به عنوان مثال در مورد حق پخش تلویزیونی که جزو مهمترین اصول باشگاهداری است و حق باشگاه‌ها است که پول حق پخش بگیرند ایشان مدارا کردند و آن‌طور که نیاز بود عمل نکردند و این یک نقطه ضعف بزرگ برای فدراسیون و سازمان لیگ محسوب می‌شود.

در انتخابات پیش رو به نظر می‌رسد با توجه به ورود رقبایی جدی کار برای کفاشیان سخت‌تر خواهد شد. نظر شما در این باره چیست؟

دقیقا وضعیت ایشان در رای‌گیری و انتخابات آتی بستگی به حضور رقبا برای آقای کفاشیان خواهد داشت قطعا اگر کسانی باشند که افرادی قوی و مقتدر نباشند باز هم کفاشیان برنده خواهد بود ولی اگر افراد رزومه‌دار و شناخته شده‌ای مانند دادکان وارد انتخابات شوند به طور حتم کفاشیان کار سختی را خواهند داشت در آن صورت دیگر نمی‌شود گفت که ایشان از شانس بالایی برای انتخاب شدن برخوردار است البته فقط عوامل ورزشی در انتخابات دخیل نیست و عوامل دیگری هم در آن تاثیر گذار است ولی در صورت حضور فردی مثل دکتر دادکان بحث انتخابات فرق خواهد کرد. به عنوان مثال اگر آقای دادکان در انتخابات شرکت کند خود من به ایشان رای خواهم داد و رای من آقای دادکان خواهد بود.

در دوره اول ریاست کفاشیان انتقاد زیادی در مورد مستقل نبودن فدراسیون به ایشان وارد بود اما در دوره اخیر شرایط کمی بهتر شد ولی هنوز هم انتقاداتی وجود دارد؛ مثلا در مورد مساله حق پخش تلویزیونی عده ای منتقد سیاست‌های کفاشیان هستند. نظر شما چیست؟

اول در مورد حق پخش باید بگویم که فقط آقای کفاشیان در این مورد مقصر نیستند این فشار در زمان آقای دادکان هم وجود داشت و ایشان هم نتوانستند در برابر فشارهایی که از بیرون به فدراسیون می‌آمد مقاومت کنند و در آخر ترجیح دادند که بروند. به طور کلی می‌خواهم بگویم که این مسئله برای همه است و تا یک جایی می‌توانیم در برابر عوامل بیرونی مقاومت کنیم و بعضی جاها مجبور به تمکین کردن هستیم. مثالی می‌زنم؛ اگر هر کسی رئیس فدراسیون باشد و فدراسیون در حال تعلیق باشد دو راه بیشتر ندارد یا اینکه خودش برود یا اینکه بماند و بله قربان‌گو باشد. در مورد آقای دادکان ایشان خودش فداکاری کرد چون منافع ملی در خطر بود یک سری‌ جاها شرایط از اختیار مدیران خارج می‌شود و این مربوط به همه می‌شود. ولی به نظر من در حال حاضر فدراسیون از استقلال خوبی برخوردار است و اغلب تصمیمات توسط خود اعضای فدراسیون گرفته می‌شود.

آیا به نظر شما وقت آن نرسیده است با تغییر آقای کفاشیان و آمدن یک فرد جدید خون تازه‌ای در رگ‌های فوتبال جاری شود؟ آیا شما به طور کلی با تغییرات در فوتبال موافق هستید؟

من با ایجاد تغییرات موافقم. به عنوان مثال 4 سال اول ریاست  آقای کفاشیان ما روزهای خوبی در فوتبال نداشتیم و خیلی هزینه‌ها دادیم تا ایشان کار را یاد گرفتند ولی قطعا اگر فرد بهتری بیاید که در همه زمینه‌ها حتی کمی از آقای کفاشیان بهتر باشد مسلما می‌تواند به پیشرفت فوتبال کمک کند. ولی اگر حتی آن فرد یک ذره نسبت به فرد فعلی عقب‌تر باشد نمی‌تواند دردی از فوتبال دعوا کند.

به نظر شما فردی که باید ریاست فدراسیون را برعهده بگیرد حتما باید از بدنه فوتبال باشد؟

من ترجیح می‌دهم کسی که قرار است به عنوان رئیس انتخاب شود اصلا فوتبالی نباشد ولی مهارت بالایی در زمینه اقتصاد و بازاریابی داشته باشد تا بتواند مشکلات مالی فوتبال را برطرف کند. چون کارهای مدیریت فوتبالی کار پیچیده‌ای نیست و اگر کسی مسلط به امور اقتصاد باشد مسلما می‌تواند مدیریت فوتبال را هم یاد بگیرد اما قطعا مدیران فوتبالی به راحتی راه‌های حسابداری و بازاریابی را فرانخواهد گرفت.

کد خبر : ۳۲۸۸۶۹