خبرگزاری کار ایران

نتوانم خدمت کنم خیانت هم نمی‌کنم؛

گرشاسبی:‌ رگ‌های اصلی ورزش‌تهران را چربی گرفته/ فدراسیون‌شنا رکورددار تغییرات در جهان است!

نشست‌خبری المپیاد امیدهای آینده ورزش تهران صبح امروز در محل اداره کل ورزش و جوانان استان تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن میرزا آقابیک در ابتدای نشست‌خبری المپیاد امیدهای آینده ورزش تهران گفت: ورزش‌تهران اگر ارتقا پیدا کند ورزش‌ایران به همان میزان ارتقا پیدا خواهد کرد. هیچ استانی دوست ندارد استانی دیگر برابرش قرار بگیرد ولی باور کنید اگر ورزش‌تهران پیشرفت کند به نفع ورزش ایران خواهد بود.

درادامه این نشست فاطمه سلیمی معاون امور بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان‌تهران نیز گفت: ورزش‌تهران قرار است با مدیریت جدید جان تازه‌ای پیدا کند و امیدواریم در بخش بانوان نیز بتوانیم بار دیگر در ورزش‌ایران قد علم کنیم. کار هیات‌ها در سال‌های گذشته کمرنگ بوده و این باعث شده ورزش‌تهران دچار افت شود که امیدواریم بتوانیم شرایط را تغییر دهیم تا ورزش‌تهران دوباره احیا شود.

در ادامه این نشست مدیرکل ورزش و جوانان استان‌تهران با تبریک روز خبرنگار گفت: برخی دوستان رسانه دیگر بین ما نیستند که یاد آنها را گرامی می‌داریم. روح آنها همیشه با ماست و نظاره‌گر اعمال ما خواهد بود تا برای شکوفایی و رشد ورزش تلاش و کار کنیم. 

حمیدرضا گرشاسبی در ادامه با اشاره به وضعیت این روزهای ورزش‌تهران افزود: استان‌تهران باید به عنوان پایتخت نماد دیگر استان‌ها باشد. دیگر استان‌ها باید تهران را الگوی خود قرار دهند. اگر ورزش‌تهران رشد، شکوفایی و حرکتی نداشته باشد به تبع آن دیگر استان‌ها نیز حرکتی نخواهند کرد. همه استان‌ها دوست دارند با تهران مسابقه یا مبارزه کنند. متاسفانه ورزش‌تهران بیمار است و رگ‌های اصلی ورزش‌تهران را چربی گرفته که باید تلاش کنیم با آب کردن این چربی‌ها تهران را به جایگاهی که شایسته آن است برگردانیم.

وی ادامه داد: جمعیت‌تهران معادل 13 استان کشور است. حتی جمعیت جوان‌ تهران از 5 استان کشور بیشتر است اما بلایی بر سر ورزش تهران آورده‌اند که از دوران اوج و شکوفایی خود فاصله گرفته است. متاسفانه در ارزیابی‌هایی که وزارت‌ورزش انجام داده امتیازهایی که تهران کسب کرده به شدت نزول داشته و سال 93 فقط 1705 امتیاز کسب کرد که این برای استان‌تهران فاجعه است.

گرشاسبی همچنین متذکر شد: دنبال آن هستیم شعار «تدبیر در تعالی ورزش‌تهران، امید به تجلی ورزش‌کشور» را که برای المپیاد امیدها انتخاب کرده‌ایم واقعا تجلی ببخشیم و اگر نتوانم ورزش‌تهران را به جایگاه اصلی‌اش برسانم خیانت نخواهم کرد و عرصه را به کس دیگری واگذار می‌کنم که بتواند مثمرثمر باشد.

وی متذکر شد: نمی‌خواهم مانند کسانی باشم که به میزهای خود چسبیده‌اند و زمان جابجایی حتی پایه‌های میز را با خود می‌کشند تا از میز جدا نشوند. واقعاً جای تاسف دارد تهرانی که آنقدر جمعیت دارد در مسابقات ورزشی، ورزشکاری روی سکو نداشته باشد.

گرشاسبی در ادامه افزود: روزی که ما آمدیم جلساتی را با هیات‌ها گذاشتیم که متاسفانه یک رئیس هیات 2 سال و نیم کسی از او خبر نداشت و این واقعاً خیلی عجیب است. آیا می‌شود با چنین هیات‌هایی کار کرد؟

مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران در ادامه با اشاره به شاخص‌هایی که برای ورزش تهران در نظر گرفته‌اند خاطرنشان کرد: ما شاخص‌هایی را مشخص کرده‌ایم که براساس همان شاخص‌ها حرکت خواهیم کرد و با کسی که عقب بماند دیگر کاری نداریم. دلیل نمی‌شود کسی که زبان چرب و نرمی داشت بماند و کسی که زبان ندارد دیده نشود. کسانی که تلاش کنند تقدیر می‌شوند و افرادی که حوصله کار کردن ندارند و حتی نمی‌دانند چرا به ورزش آمده‌اند جایگاهی در ورزش تهران نخواهند داشت.

گرشاسبی از آسیب‌شناسی علل ناکامی ورزش تهران خبر داد و گفت: ما سعی کردیم علت‌یابی و آسیب‌شناسی کنیم. شاهد بودیم در تهران در بسیاری از رشته‌ها هیچ مسابقاتی برگزار می‌شود یا اگر هم برگزار می‌شود به صورت گزینشی تیمی را انتخاب می‌کنند و به مسابقات اعزام می‌شوند و این جای تعجب دارد. بدون شک برگزاری مسابقات جزو اولویت‌های کاری ما خواهد بود. ما به هیات‌ها تاکید کردیم که باید مسابقات مختلف را برگزار کنند چرا که اعتقاد داریم ارزش یک مسابقه از 100 جلسه تمرینی بیشتر است و نمی‌توان در تمرین استعدادهای واقعی ورزش را شناسایی کرد.

وی با اشاره به برگزاری المپیاد امیدهای تهران افزود: برنامه‌ریزی ما برای امیدها به گونه‌ای است که بتوانیم برای المپیک 2020 سرمایه‌گذاری کنیم این المپیاد در بخش پسران در 32 رشته و با حضور 5200 ورزشکار برگزار خواهد شد. در بخش بانوان هم در 30 رشته با حضور 2510 دختر جوان مسابقات را برگزار خواهیم کرد. ما 26 مرداد بعد از اذان مغرب با برگزاری مراسم ویژه‌ای در مجموعه ورزشی انقلاب که با حضور وزیر، معاونان و برخی نمایندگان مجلس و مقامات کشوری برگزار می‌شود به استقبال این مسابقات می رویم. می‌خواهیم یک بار دیگر عظمت و شکوه ورزش کشور را نشان بدهیم. این برنامه‌ریزی‌ها یک شروع جدید است و با برگزاری این مسابقات و مسابقاتی که در آینده برگزار می‌کنیم سعی می‌کنیم به ورزش تهران جان تازه‌ای بدهیم. رسانه‌ها هم هرجا به جاده خاکی افتادیم ما را با مطالب، راهنمایی‌ها و حتی نقدهای خود به مسیر اصلی برگردانند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران در ادامه با ارائه آماری درباره بودجه ورزش استان یادآور شد: سال 92 در بخش استانی تهران یک میلیارد و 400 میلیون اعتبار دریافت کرده بود و در بخش ملی  دو میلیارد و 800 میلیون تخصیص اعتبار شده بود که با جرات می‌گویم پایین‌ترین استان از نظر جمعیتی 3 تا 4 برابر استان تهران بودجه دریافت کرده بودند.  سال 93 در بخش استانی یک میلیارد و 700 میلیون تومان و در بخش ملی یک میلیارد و 600 میلیون تومان کل پولی بود که به بخش عمرانی استان تهران تخصیص داده شده بود و متاسفانه در بخش ورزش در سال 93 کلاً 49 میلیون تومان به کل هیات‌ها و ورزش تهران پول تزریق شده بود که خوشبختانه با تعامل‌هایی که انجام داده بودیم امسال 40 تا 50 برابر بیشتر بودجه دریافت خواهیم کرد. همچنین امسال پروژه‌هایی که در 5 سال اخیر نیاز به تعمیر و بازسازی داشتند را نیز لحاظ کرده‌ایم. ما باید رو به جلو حرکت کنیم؛ مصداق همان مثال معروف « از شما حرکت از خدا برکت» که قطعاً اگر برنامه ما نامناسب باشد از ما ایراد و یقه ما را بگیرید و اگر برنامه‌ها خوب بود ما را تشویق کنید تا بیشتر کار کنیم.

وی در ادامه اذعان کرد: خوشبختانه نگاه‌ها دارد به سمت مثبت برمی‌گردد حتی برای این المپیاد وزیر و استاندار پیگیر برگزاری هستند که ببینند کارها چطور در حال انجام است.

گرشاسبی تصریح کرد: ما همچنین 130 پروژه نیمه تمام استانی و 24 پروژه نیمه تمام ملی در استان تهران  داریم. 7 پروژه مربوط به شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی است که نیمه‌تمام مانده است. در مجموع 171 پروژه است که برخی نیاز به تعمیر و بازسازی دارند و برخی هم به بهره‌برداری خواهند رسید. مانند دو ورزشگاه 5هزار نفری فوتبال که ظرف 2 ماه آینده در اسلامشهر و پاکدشت به بهره‌برداری خواهند رسید که قرار است حتی بازی‌های تیم سایپا در ورزشگاه اسلامشهر برگزار شود. همچنین به غیر از آن ورزشگاه 3 هزار نفری بعثت را داریم که آن هم به زودی تکمیل خواهد شد. همچنین 7 زمین چمن مصنوعی در ابعاد قانونی در 7 شهرستان در حال نصب و اجرا هستند. همچنین بزرگترین پایگاه قهرمانی کشور در استادیوم تختی در حال اجرا است که در حال تجهیز آن هستیم که 90 متر طول و 35 متر عرض این سالن است و تیم‌ها می‌توانند وضعیت ورزشکاران خود را در این سالن بسنجند که جای خالی آن در تهران احساس می‌شد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران در ادامه با اشاره به باشگاه‌های غیرمجاز در استان تهران گفت: ما بیش از 7 هزار باشگاه ورزشی در تهران داریم که با مدیریت جهادی در دو روز 2 هزار مکان ورزشی را با کمک دانشجویان دانشگاه تهران بازدید و بازرسی کردیم که متاسفانه 750 مکان فاقد مجوز بودند و 220 مکان هم اصلاً مجوزی نداشتند یا 2 تا 3 سال از مجوز فعالیت آنها گذشته بود که برای تمدید پروانه هیچ اقدامی نکرده بودند. ما در حال ساماندهی این وضعیت ناخوشایند هستیم. همچنین 49 مکان ورزشی از داروها و مواد ممنوعه استفاده می‌کردند که برخی ناآگاهانه بوده که توبیخ شدند با درج در پرونده و  پرونده دو مکان هم که وضعیت آنها حاد بوده برای پلمپ و مراحل دادگاهی ارسال شده است. ما جلوی کار مکان‌های بی‌مجوز و خلافکار را خواهیم گرفت و با آنها برخورد می‌کنیم.

گرشاسبی در پاسخ به سوالی درباره هزینه برگزاری المپیاد امیدهای ورزش تهران گفت: طبق آماری که داریم سال 93 اجاره اماکن ورزشی تهران یک میلیارد درآمدزایی داشته که این درآمدها پس از حسابرسی به شهرستان‌ها برمی‌گردد. سال 94 اعلام کردیم اماکن ورزشی در اختیار هیات‌ها قرار بگیرد که به صورت شفاف آگهی و واگذار شوند که با این کار رقم درآمد هشت برابر شد و حتی تا 10 میلیارد هم رسید. ما پولی نیاوردیم که هزینه ای انجام دهیم از محل درآمدهای شهرستان‌ها برای مسابقات هزینه خواهد شد. خوشبختانه روسای 8 اداره کل میزبانی مسابقات را قبول کردند که از همان محل درآمدها هزینه می‌کنند و رقم کلانی را نیاورده‌ایم که هزینه کنیم. روسای هیات‌ها هم از خیرین و محل درآمدهای اماکن ورزشی هزینه مسابقات را تامین خواهند کرد. با برآوردی که کردیم هزینه مسابقات بالای 3 میلیارد خواهد بود که از محل درآمدها هزینه خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا برای جانبازان و معلولان نیز چنین مسابقاتی پیش‌بینی شده گفت: در بخش جانبازان و معلولان هم تهران بزرگترین کاروان را به جشنواره مهر رضوی که در مشهد در حال برگزاری است اعزام کرده که نمی‌توانستند همزمان در این المپیاد نیز حضور داشته باشند.

گرشاسبی با بیان اینکه تیم‌های تهرانی واقعاً مظلوم واقع شدند، ادامه داد: یک‌سوم تیم‌های لیگ‌برتری تهرانی هستند ولی متاسفانه سال‌های اخیر از هم دور افتاده‌ بودند. ما جلسه‌ای برگزار کردیم و مدیران این باشگاه‌هارا دور هم جمع و در حضور آنها برای هرگونه کمک اعلام آمادگی کردیم. تهران 35 نماینده‌مجلس دارد ولی از این پتانسیل هیچ استفاده‌ درستی نمی‌شود. ما 2 جلسه برگزار کردیم و این جلسات را تداوم می‌بخشیم و هر جلسه یکی از نمایندگان یا مسئولان را دعوت می‌کنم تا بیایند و کمک کنند.  همچنین به 5 باشگاه لیگ‌برتری اعلام کردیم پروژه‌های نیمه‌تمام زیر 50 درصدی را حاضریم به آنها واگذار کنیم که بیایند و با تکمیل این پروژه‌ها هم از آنها استفاده کنند و هم درآمدزایی داشته باشند. مثلاً به باشگاه‌سایپا اعلام کردیم استخر نیمه‌تمامی داریم که بیایند و آن را تکمیل کنند و در کنار آن درآمدزایی هم داشته باشیم. ما تلاش می‌کنیم انسجام ورزش‌تهران را در اولویت قرار دهیم و ورزشی‌های‌تهران را زیر یک سقف جمع کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که فوتبال‌تهران مرده و شما چه برنامه‌ای برای احیای دوباره آن دارید، گفت: فوتبال رشته‌ای است که عمومیت کلی دارد و مردم به آن علاقه دارند. فوتبال جزو علاقه‌های مردم است و مخاطبان زیادی دارد. ما موظف هستیم به آن بپردازیم. امیدوارم که فوتبال‌تهران نمرده باشد و بتوانیم نجاتش بدهیم.

در ادامه سلیمی معاون اداره‌کل در پاسخ به سوالی درباره سرانه ورزش بانوان در تهران خاطرنشان کرد: خوشبختانه در شرایطی قرار گرفتیم که حتی ساعت تخصیص سالن‌های ورزشی به بانوان هم با آقایان نصف‌نصف شده است. ما می‌توانیم در دوره مدیریت جدید قدم‌های خوبی در ورزش بانوان برداریم و پیشرفت زیادی داشته باشیم. گرشاسبی هم در توضیح سرانه ورزش بانوان گفت: با شروع کار وزارتخانه جدید ما نگرانی‌ها را اعلام کردیم و می‌خواهیم به شکلی برنامه‌ریزی کنیم که سرانه بانوان افزایش پیدا کند. در گذشته متاسفانه ورزش بانوان واقعاً آسیب دیده که ما تلاش می‌کنیم با نظارت بیشتر آن را جبران کنیم.

گرشاسبی در پاسخ به سوالی درباره واگذاری اماکن‌ورزشی به برخی از افرادی که صلاحیت لازم را نداشتند گفت: ما قصد داریم نظارت‌ها را قوی‌تر کنیم و روی صلاحیت اجتماعی و ورزشی افراد نیز تاکید داریم. قصد داریم اماکن‌ورزشی را به افرادی که چند جا ناموفق بوده‌اند دیگر واگذار نکنیم تا به این صورت بتوانیم جلوی برخی اتفاقات را بگیریم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان‌تهران در پاسخ به این سوال که استانداری‌تهران هیچ کمکی به اداره‌کل نکرده و دلیل این فاصله چیست؟در حالیکه استانداری می‌تواند نقش مهمی در کمک به ورزش‌تهران داشته‌ باشد، گفت: ما وقتی در این‌باره با استاندار صحبت کردیم گفتند در گذشته برنامه‌ای به ما ندادند و کمکی از ما نخواستند حتی 11 پروژه عمرانی ما را به دلیل اینکه نامه نوشته بودند اداره کل ناتوان است به وزارت‌راه واگذار کرده بودند. خوشبختانه استاندار در حال حاضر پای کار آمده و چون خودش ورزشی است به ما کمک خواهد کرد. البته ما معضلات‌اجتماعی زیادی داریم مانند کارتن‌خواب‌ها، اعتیاد و ... ولی با این حال به ما هم قول دادند کمک کنند. خوشبختانه اعتبارات هم تا 40 برابر  افزایش پیدا کرده و شهر تهران 3 هزار و 400 میلیارد اعتبار خواهد داشت که می‌تواند کمک بزرگی به رشد و پیشرفت ورزش‌تهران کند. نگاه‌ها هم در حال حاضر تغییر کرده و این ما را به آینده امیدوار خواهد کرد. ما حتی از فرماندار هم یک میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار گرفتیم که این هم با تغییر نگاه‌ها صورت گرفته تا کار را جلو ببریم.

وی در پاسخ به سوالی درباره شکایت‌هایی که از وضعیت کشتی‌تهران می‌شود واینکه هیچ اقدام موثری انجام نشده، افزود: ما باید ارزیابی کنیم تا ببینیم این شکایت‌ها و انتقادات منطقی است یا فقط به صورت یک موج مطرح می‌شود، حتی چند مورد اختلاف در هیات کشتی تهران وجود داشت که داریم تلاش می‌کنیم دوستان را به هم نزدیک کنیم تا به همدلی و رفاقت برسانیم. آدم‌های بزرگ و سرشناسی در حال کار کردن در کشتی تهران هستند که سعی می‌کنیم اختلافات را برطرف کنیم. من به این مسئله ورود خواهم کرد تا بتوانم همدلی را به کشتی تهران برگردانم.

گرشاسبی در پاسخ به سوالی درباره احیای مربیان بازیکن‌ساز در تهران گفت: احیا کردن خوب است ولی برخی مربیان خوب و بازیکن‌ساز درآمدهای خوبی هم دارند. اگر آن‌ها بازیکن‌ساز هستند، بازیکن را دنبال می‌کنند تا به باشگاه‌ها منتقل شود که درآمد خوبی برای آنها دارد ولی ما هم تلاش می‌کنیم بتوانیم در این زمینه کمک کنیم که هیچ مربی خوب و بازیکن‌سازی بیرون از گود نباشد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان‌تهران در پاسخ به سوالی درباره برنامه اداره‌کل برای احیای ورزشگاه حجاب نیز متذکر شد: سعی می‌کنیم ورزشگاه‌حجاب را بار دیگر احیا کنیم. برنامه داریم بتوانیم ورزشگاه را بار دیگر بازسازی، احیا و در اختیار بانوان ورزشکار قرار دهیم. متاسفانه برخی قسمت‌های آن حتی به فروش رفته که این واقعا جای تعجب داشت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره وضعیت شنای‌تهران و اینکه در یک‌سال‌اخیر یک رئیس و 2 سرپرست تعیین شده‌اند که نیامده رفته‌ یا استعفا داده‌اند، گفت: از اول انقلاب تاکنون 47-48 رئیس به فدراسیون‌شنا آمده‌اند که از این حیث فدراسیون‌شنای ایران در جهان رکورددار تغییر است ولی ما دنبال آن هستیم که بتوانیم ثبات را در این زمینه برقرار کنیم. باید کار به کسی واگذار شود که از خانواده‌شنا باشد. نباید کسی که هیچ تخصصی ندارد از بیرون از مجموعه وارد شود. البته اگر دوستان ما را قانع کنند ممکن است کسی از بیرون هم وارد مجموعه شود، در غیر این صورت باید کسی رأس کار باشد که از خانواده‌شنا و در این زمینه تخصص‌های لازم را داشته‌ باشد. حتی برای بحث درآمدزایی هم باشد مهم نیست چراکه این موضوع اهمیت دارد که آینده این رشته را بسازیم. من قطعا در این زمینه خودم ورود خواهم کرد تا بتوانیم به این وضعیت سر و سامان بدهیم.

کد خبر : ۲۹۷۴۰۲