خبرگزاری کار ایران

مردم ایران با قلبشان والیبال نگاه می‌کنند؛

داورزنی: هزینه 2 میلیاردی برای میزبانی جام ملت‌ها/تحقق آرزوی والیبال در ژاپن

asdasd
کد خبر : ۲۹۶۹۳۳

رئیس فدراسیون والیبال می‌گوید مردم ایران با قلب‌شان والیبال را نگاه می‌کنند. او به مردم اطمینان می دهد که با 11 مسابقه سخت در ژاپن، آرزوی والیبال ایرانی ها برای صعود به المپیک برآورده شود.

گروه ورزشی ایلنا: والیبال ایران راه خودش را پیدا کرده و امروز یکی از قدرت های والیبال دنیاست. نتایج درخشان والیبال ایران در طول 2 سال گذشته در رقابت های مهمی چون لیگ جهانی، قهرمانی جهان و بازی‌های آسیایی، چهره برجسته و ممتازی ازاین قدرت نوظهور به والیبال دنیا معرفی کرده است.

نایب قهرمانی آسیا با تیم دوم ایران هم اتفاق مبارکی‌بود که مهرتاییدی دیگری بر روند موفق جوانگرایی فدراسیون والیبال زد و نشان داد این رشته از چه پتانسیل و پشتوانه غنی برخوردار است.

داورزنی در این باره می‌گوید: زمانی که شما به سمت قله صعود می کنید در مسیر رو به جلو فراز و نشیب هایی وجود دارد، می‌توانید در یک قسمت از مسیر رو به پایین حرکت کرد و مجددا با یک قدرت مضاعف و تجربه بیشتر صعود بهتری به سمت قله داشت، مسیر رشد والیبال ایران هم به همین شکل است.

او با تمام روزهای موفقی که با والیبال ایران داشته از یک آرزوی بزرگ در کشور آفتاب تابان می‌گوید: با 11 نبرد سخت و حساس می‌خواهیم آرزوی والیبالی ایران برای صعود به المپیک  را برآورده کنیم.

به بهانه هجدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی آسیا به میزبانی تهران، با محمدرضا داورزنی رئیس موفق فدراسیون والیبال به گفت و گو نشستیم که ماحصل آن را می خوانید:

ایلنا: درباره میزبانی ‌ایران در مسابقات قهرمانی والیبال مردان آسیا وکیفیت میزبانی کشورمان بگویید؟

مسابقات لیگ‌جهانی، قهرمانی جهان، مسابقات قاره‌ای و باشگاه‌هایی که در سطح قاره‌ها برگزار می‌شود، بالاترین سطح مسابقات والیبال در جهان است که در ایران میزبان رویدادهای مهمی مانند لیگ‌جهانی و قهرمانی آسیا بودیم. ایران امسال میزبان هجدهمین دوره والیبال قهرمانی آسیا بود که 16 کشور در این مسابقات حضور داشتند. فدراسیون‌ والیبال در 2 بخش برای میزبانی مسابقات برنامه‌ریزی کرد. بخش اول مربوط به آماده‌سازی تیم ب کشورمان بود و بخش دوم هم میزبانی شایسته کشورمان بود که بتوانیم مسابقات‌ خوبی به لحاظ سازماندهی در تهران پشت‌سر بگذاریم. طبیعتا دنیا در حال حاضر حساب ویژه‌ای روی والیبال‌ایران باز کرده است، ایران یکی از کشورهایی است که درباره میزبانی مسابقات شرایط ویژه‌ای داشته و مسئولان آسیایی و جهانی والیبال و تیم‌هایی که تاکنون به تهران سفر کردند از میزبانی ‌ایران بسیار راضی بودند.

ایلنا: برای میزبانی شایسته در تهران چه ارگان هایی با فدراسیون همکاری کردند؟

مجموعه‌ ورزشی آزادی، هتل‌المپیک، هتل‌آزادی و اصحاب‌ رسانه به جهت برگزاری هر چه بهتر مسابقات استانداردهای لازم را برای یک میزبانی شایسته فراهم کردند. تمامی این مواردی که مطرح شد در میزبانی موفق‌ ایران تاثیر زیادی داشت. مسابقاتی که در تهران شاهد آن بودیم رضایت دبیر‌کل کنفدراسیون والیبال آسیا را در بر داشت و همچنین سایر مسئولانی که برای برگزاری مسابقات به ایران سفر کرده بودند.

ایلنا: مسئولان کنفدراسیون آسیا تا چه اندازه از میزبانی ایران راضی بودند؟

مسئولان آسیایی اعلام کردند میزبانی ایران بسیار خوب بود و هر روز هم این شرایط بهتر شد، این دوره مسابقات که ما میزبان آن بودیم یکی از بهترین دوره هایی بود که والیبال آسیا به خود دید. والیبال آسیا در کشورهای مختلفی از جمله چین ، ژاپن ،کره، اندونزی و سایر کشورهایی که در والیبال فعالیت چشم گیری دارند برگزار شده است اما مسئولان فدراسیون والیبال آسیا با درصد رضایت بالا از میزبانی کشورمان تقدیرکردند.

ایلنا: تیم های شرکت کننده چطور؟

به شخصه گزارش‌هایی که از تیم‌های شرکت‌کننده دریافت کردم و خدا را شکر تیم‌های شرکت کننده هم از شرایط میزبانی ما ابراز رضایت کردند.

ایلنا: هزینه برگزاری این مسابقات چقدر بود و به چه شکل این بودجه تامین شد؟

در خصوص میزان هزینه برای میزبانی جام ملت های آسیا در تهران نزدیک به 2 میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت که خوشبختانه توانسته ایم این مبلغ را تهیه کنیم .

ایلنا: وزارت ورزش،‌ کمیته ملی المپیک و کنفدراسیون والیبال آسیا در امر برگزاری به فدراسیون والیبال چه کمک هایی کردند؟

ایران توانایی برگزاری مسابقات بزرگ را در سال های گذشته را نشان داده و ثابت کرده که می تواند میزبان بسیار خوبی برای رویدادهای مهم جهانی باشد، جا دارد تشکر ویژه ای داشته باشم از مسئولان وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک وسایر ارگان هایی که به ما کمک کردند تا ما بتوانیم میزبان رقابت های قهرمانی آسیا در تهران باشیم. اما برای میزبانی این رقابت ها تلاش کردیم از منابع مختلفی تامین اعتبار کنیم. بخش های مختلفی در این راه همراه و همیار فدراسیون والیبال بودند مانند بانک سامان اسپانسر اصلی والیبال ایران که در خصوص تامین هزینه های برگزاری مسابقات نقش داشتند. کمک های وزارت ورزش و فدراسیون آسیایی هم تاثیرگذار بود و یک بخش از هزینه ها را هم خود تیم ها پرداخت کردند، طبق مقررات آسیایی و جهانی تیم هایی که در مسابقات حضور پیدا می کنند بخشی از هزینه های خود را باید به میزبان پرداخت کنند.

ایلنا: میزبانی قهرمانی آسیا کار سختی به نظر می رسد؟

درمجموع برگزاری مسابقات در این سطح کار ساده ای نیست اما در عین سخت بودن کار نشدنی‌نیست. فدراسیون والیبال براساس برنامه ریزی که انجام داده بود منابع این مسابقات را تامین کرد و شایسته است که از تمامی عواملی که در راه برگزاری مسابقات به ما کمک کرده اند تشکر کنم. همچنین تشکر ویژه ای دارم از اصحاب رسانه که با انعکاس خوب مسابقات توانستند در برگزاری بهتربازی ها کمک شایانی کنند. ما در کنفدراسیون والیبال آسیا تعهد دادیم روزانه 4 دیدار از رسانه ملی ایران بصورت  زنده پخش کنیم  که با همکاری رسانه ملی این  اتفاق در این مسابقات افتاد.

ایلنا: مهم ترین دلیل حضور تیم ملی ب ایران در این مسابقات مهم چه بود؟

فدرسیوان والیبال ایران برای پشتوانه سازی و آینده نگری در تیم های ملی بزرگسالان فرصت را برای جوانان و نفراتی که در تیم الف حضور ندارند فراهم کرد تا بتوانند شایستگی خودشان را در این مسابقات نشان دهند، به کادر فنی و بازیکنان اعلام کردیم نگران نتایج و اتفاقات این مسابقات نباشند و بدون هیچ استرس و فشاری در این مسابقات حاضر شوند. ما دوست داریم در هر مسابقه ای که تیم ملی حاضر می شود پیروز میدان شویم اما در یک زمان‌هایی ترس از باخت باعث افت سطح فنی والیبالیست های مان می‌شود، تلاش ما این است که کیفیت بازیکنان خود را در سطح مطلوب نگاه داریم.

ایلنا: باخت در فینال مقابل ژاپن مقابل چشم تماشاگران اصلا خوشایند نبود.

به شما اطمینان می دهم باخت در فینال مقابل ژاپن ذره ای از ارزش والیبال ایران کم نکرد. از دست دادن قهرمانی در تهران به روند رو به رشد والیبال ایران هم ضربه ای نخواهد زد، زمانی که شما به سمت قله صعود می کنید در مسیر رو به جلو فراز و نشیب هایی وجود دارد، می توانید در یک قسمت از مسیر رو به پایین حرکت کرد و مجدد با یک قدرت مضاعف و تجربه بیشتر صعود بهتری به سمت قله داشت، مسیر رشد والیبال ایران هم به همین شکل است. سیاست فدراسیون والیبال میدان دادن به جوانان ترهاست، این ریسک را می کنیم و در زمانی که ریسک می کنیم شاید انتظارات هم برآورده نشود، اما در مجموع من به این جوانان اعتماد دارم و اعتقاد راسخم بر این است که تمامی عوامل تیم ب تلاش شان را برای کسب موفقیت انجام دادند و نایب قهرمانی آسیا با تیم ملی ب والیبال ایران عنوان ارزشمندی است.

ایلنا: مردم نگران وجه تیم ملی والیبال ایران در مسابقات بودند.

طبیعی بود که مردم مقداری نگران تیم ملی ب ایران باشند، چهره ای که از والیبال ایران در ذهن مردم نقش بسته، یک چهره بسیار قدرتمند و دلپذیری است وعلاقمندان والیبال نگران تضعیف شدن این چهره در سطح دنیا بودند. تیم ملی ب والیبال خیلی دیر برای این مسابقات کارش را آغاز کرد به نوعی می توان گفت که یک هفته مانده به آغاز مسابقات تصمیم گرفته شد تا این تیم در جام ملت‌ها حضور پیدا کند. منطقی هست که برای هماهنگ شدن بازیکنان در تیم ملی زمان بیشتری به کادر فنی داده شود  در بازی های اول تیم یک مقداری ناهماهنگی احساس می شد اما بازی به بازی بچه ها عملکرد خوبی داشتند.

ایلنا: سطح مسابقات والیبال آسیا و عملکرد تیم ایران را چطور دیدید؟

همه از تیم ملی والیبال ایران انتظار پیروزی دارند بلکه توقعات از والیبال ایران بسیار بالا رفته است، تیم های بسیار خوبی هم در مسابقات قهرمانی آسیا حضور پیدا کرده اند. کره جنوبی، چین، استرالیا، ژاپن و حتی قطر تیم هایی هستند که در این مسابقات با تمام قدرت حاضر شدند.در هر مسابقه ای که حاضر شدیم دوست داشتیم که پیروز از زمین خارج شویم، در این مسابقات با توجه به اینکه با تیم دوم شرکت کردیم باز هم انتظار داشتیم جوانان خوب کشورمان قهرمان مسابقات شوند. در یک ماه گذشته در لیگ جهانی توانستیم قهرمان المپیک ،قهرمان جهان و قهرمان لیگ جهانی را شکست دهیم و همین موضوع یک مقداری کار را برای شاگردان پیمان اکبری در این رقابت ها سخت کرده بود.

ایلنا: از برنامه های فدراسیون تا پایان سال صحبت کنید؟

علاقمندان والیبال کاملا اطلاع دارند که تیم های ملی رده های سنی ایران در کمپ آماده سازی حضور دارند، تیم ملی نوجوانان ما برای شرکت در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان در آرژانتین به اردوی تدارکاتی بلغارستان خواهد رفت، تیم زیر 23 سال ما هم خودش را برای مسابقات قهرمانی جهان آماده  می کند و در نهایت تیم ملی بزرگسالان کشورمان هم برای حضوردر جام واگنر و در نهایت جام جهانی ژاپن مشغول آماده سازی است. در مجموع تلاش می کنیم 5 تیمی که در حال آماده سازی داریم را به خوبی حمایت کنیم که در حین برگزاری تمرینات و اردوها کمبودی نداشته باشند. خوشبختانه تا اینجای کار با یک برنامه ریزی مناسب توانستیم خواسته های کادر فنی را بر تیم های ملی اجرا کنیم و خدا هم در این راه به ما کمک کرده است.

ایلنا: مردم نگران نیمکت تیم اصلی ایران در رقابت های جهانی ژاپن هستند، درست مثل زمان هایی که تیم ملی دچار مشکل می شد و کواچ برای حل مشکل تنها بود.

مردم ایران با قلبشان والیبال را نگاه می کنند و دوست دارند والیبال ایران در اوج فعالیت خودش همچنان باقی بماند، ایران به عنوان یک قدرت جدید جهانی نتایج بسیار خوبی در دوسال گذشته بدست آورده است. پس از اتمام رقابت های لیگ جهانی کمیته فنی عملکرد تیم ملی و کادر فنی را بسیار دقیق و موشکافانه مورد بررسی قرار دارد و با شناسایی نقاط ضعف و قوت همچنان در سطح اول والیبال دنیا قرار داریم . درباره کادر فنی و دستیاران کواچ ما در ابتدا یک مسیری انتخاب کردیم که براساس برنامه‌ریزی در این مسیر در حال حرکت هستیم. طبق برنامه از پیش تعیین ‌شده، اهداف کوتاه ‌مدت و بلند مدت فدراسیون تا اینجا کار به آن دست پیدا کرده ایم و در ادامه هم امیدواریم با یک برنامه‌ریزی بسیار قوی‌تر به موفقیت‌های بزرگتری دست پیدا کنیم. انتخاب کواچ هم براساس یک برنامه کامل فنی بود. نگران عملکرد کواچ و دستیارانش نیستیم و همچنین در سایر رده‌های تیم ملی هم این نگرانی برای کادر فنی و عملکردشان وجود ندارد. تیم ملی بزرگسالان با کواچ مسیر رشد خود را بعد از رفتن ولاسکو ادامه داده و تیم ملی با حضور کواچ ضعیف نشده است، طبیعتا شما یک زمانی مربی را با یک برنامه سه ساله به خدمت می گیرید انتظاراتی از مربی دارید که طبق برنامه و اصول حرفه ای حرکت کند، مربی هم در مقابل انتظار دارد به افکار تاکتیکی، سلیقه اش و همچنین نظراتش احترام گذاشته شود. ما قبل از اینکه کوواچ را به ایران بیاوریم در خصوص تمامی مسایل با او صحبت کردیم و خواسته ها و برنامه های خودمان را به او اعلام کردیم. همانطور که ما انتظار داریم مربی طبق برنامه ما فعالیت کند مربی هم از ما شرایط و امکانات مناسب را می خواهد و اینکه نظراتش در تیم بکار گرفته شود.این سیاست فدراسیون در تمامی رده ها و حتی تیم ب که پیمان اکبری در آن فعالیت می کند، یکسان است. کواچ تا المپیک ریو هدایت تیم ملی را برعهده دارد، در خصوص نیمکت تیم ملی این مربی صربستانی است که دستیاران خودش را انتخاب می کند اما در این راه نکاتی که مورد توجه فدراسیون است به کادر فنی از طریق کارشناسان و حتی مدیرانی که قهرمان اسبق والیبال بودند اعلام می شود. دراین مسیر افرادی مانند افشاردوست،درخشنده وسایر نفرات در کمیته فنی درخواست های فدراسیون را مطرح می کنند و این که چه تیمی در کدام مسابقات شرکت کند مطرح می شود .

ایلنا: هماهنگی سرمربیان تیم های الف و ب تا چه اندازه می تواند در راه کسب سهمیه المپیک تاثیر گذار باشد؟

براساس سیاست کلان فدراسیون که تیم‌ملی به کدام سمت حرکت کند، تصمیم گرفتیم پیمان اکبری یکی از مربیان با دانش را در تیم ب استفاده کنیم و در این  مسیر درست و مثبت با یک شیب‌ منطقی و ملایم رو به جلو حرکت کنیم. نگران هماهنگی و ارتباط این 2 مربی نیستیم و این 2 با هم ارتباط بسیار خوبی دارند. پیمان‌اکبری از نظرات کواچ استفاده می‌کند تا ان‌شاالله بتوانیم با بازیکنان بیشتر و یک تیم بسیار قدرتمند و هماهنگ در کشور ژاپن حاضر شویم. 11 مسابقه حساس در ژاپن پشت سر خواهیم گذاشت تا ان‌شاء الله بتوانیم آرزوی دیرین جامعه والیبال ایران را که همانا رسیدن به المپیک است محقق کنیم.

گفتگو: ابوذر مارکلایی

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز