خبرگزاری کار ایران

دیدار اصحاب فرهنگ و هنر با آیت‌الله هاشمی رفسنحانی مطرح شد:

همیشه گروهی سخن گفته‌اند و گروهی اطاعت کرده‌اند

کد خبر : ۱۶۵۸۵۵

به دلیل بایدهایی که نادرست بوجود آمده؛ خانواده درمقابل نظام سیاسی دین و دولت قرار گرفته / دلیل وجود بداخلاقی‌ها؛ عقل جزمی است که همراه با استبداد تاریخی باعثافول اخلاقی و فرهنگی شده / مادام که مردم در صحنه تصمیم‌گیری‌ها؛ بازیگر نباشند و رسانه‌ها درانحصار باشند؛ مردم حق خود نمی‌دانند برای کشور دل بسوزانند.

نشست اهالی فرهنگ وهنر با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و رونمایی از مجموعه آثار او در کتابخانه ملی؛ ظهر امروز(۱۶ اردیبهشت) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ رضا صالحی امیری(رئیس کتابخانه ملی) با اشاره به اهمیت فرهنگ گفت: بدون شک فرهنگ منبع همه فضیلت‌ها و تعالی یک ملت است. درکنار سرمایه‌های اقتصادی سرمایه فرهنگی از منزلت بالایی برخوردار است زیرا فرهنگ به تعالی اخلاقی کمک می‌کند و اقتصاد بدون فرهنگ به فقر و شکاف طبقاتی منجر می‌شود.

وی ادامه داد: ریشه مشکلات امروز ما در فقر و افول سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی است به همین دلیل امروز ما بحرانهایی همچون عدم اعتماد؛ عدم رضایت؛ نبود مشارکت در فعالیتهای اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی را شاهد هستیم.

صالحی امیری با اشاره به مشکلاتی همچون اعتیاد طلاق و عدم احساس امنیت در جامعه گفت: زمانی که آمار را بررسی می‌کنیم و می‌بینیم ۱۱ میلیون نفر از فقر و ابسته به کمیته امداد هستند؛ متوجه می‌شویم که جامعه ما امروز نیازمند یک بازسازی فرهنگی و اقتصادی است و باید ستون‌های اخلاقی جامعه که در سال‌های گذشته تخریب شده؛ بازسازی و تقویت شود.

صالحی امیری با اشاره به اینکه نگاه جامعه در بحثفرهنگ و اقتصاد نگاه به بالاست؛ گفت: در ۸ سال گذشته به صورت هدفمند تخم بداخلاقی؛ انگ‌زنی و تخریب تبلیغ شد و امروز نتیجه آن‌را می‌بینیم و باید آن‌را درمان کنیم.

تقی آزاد ارمکی(جامعه‌شناس و استاد دانشگاه) نیز طی سخنانی با اشار ه به زندگی اجتماعی امروز ایرانیان گفت: بداخلاتی که در عرصه خانواده ایرانی صورت گرفته؛ باعثشده زندگی اجتماعی امروز مورد غفلت قرار بگیرد و پدران و فرزندان نتوانند تصمیم گیری مناسبی داشته باشند.

وی ادامه داد: به دلیل بایدهای متعددی که نادرست به وجود آمده؛ خانواده درمقابل نظام سیاسی دین و دولت قرار گرفته و نتیجه آن این شده که خانواده ایرانی مملو از مشکل شده است.

ارمکی تاکید کرد: راه‌حل این مشکلات این نیست که دائم در تلوزیون بگوییم خانواده‌ها چه مشکلاتی دارند و وضع‌مان خراب است بلکه باید به سمت بالا بردن مهارت‌های زندگی حرکت کنیم و مهارت‌های زندگی را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: باید کنشگران عرصه فرهنگ را به رسمیت بشناسیم و با بی‌کانون شدن حوزه فرهنگ؛ مبارزه کنیم.

ارمکی با اشاره به لزوم توجه به خانواده گفت: ما به والدین بی‌اعتنا شده‌ایم درحالیکه بیشترین امکانات و مسولیت‌ها برعهده والدین است این عدم توجه به والدین باعثشده که خانواده در ایران تبدیل به یک خانواده بی‌سر شود.

ناصر مهدوی(استاد دانشگاه) نیز با اشاره به سیر تاریخی فرهنگ ایرانیان گفت: متاسفانه تاریخ ما در یک جزمیت عقلانی گرفتار شده و به همین دلیل فلسفه رشد نکرده است از طرف دیگر این جزمیت باعثشده اندیشه‌ها هرگز نقد نشود و همیشه گروهی سخن گفته‌اند و گروهی اطاعت کرده‌اند. تاریخ ما تبدیل به تاریخ افول عقل شده است.

مهدوی با اشاره به اینکه عارفان واقعی در جامعه پنهان شده‌اند و امروز فقط صورتی از تصوف و عرفان باقی مانده است؛ گفت: در طول تاریخ متاسفانه پرسشگر را خصم می‌نامیدند و همین امر باعثشده تا چراغ عقل خاموش شود و نقد از بین برود. درحالیکه امروز اگر اروپا رشد کرده است به دلیل آن است که آن‌ها بعد از کانت جرات فهمیدن پیدا کردند و عقل نقدی و نقدپذیر جای عقل جزمی را گرفت.

وی ادامه داد: امروز اگر بداخلاقی‌هایی در جامعه وجود دارد دلیلش عقل جزمی است و این جزمیت و استبداد تاریخی باعثافول اخلاقی و فرهنگی شده است.

مهدوی با اشاره به شرایط امروز جامعه گفت: مادام که مردم ما در صحنه تصمیم‌گیری‌ها و رفتار‌ها؛ بازیگر نباشند و از طرفی رسانه‌ها درانحصار باشند و قدرت نقد نداشته باشند؛ مردم حق خود نمی‌دانند که برای کشور دل بسوزانند.

آیت الله یونسی(دستیار ارشد رئیس‌جمهور در امور اقوام) نیز در این نشست گفت: فرهنگ نماد بارز و زنده ایرانیان است زیرا این فرهنگ را اقوام ایرانی می‌سازند.

وی ادامه داد: هر چند گروهی سعی کرده‌اند فرهنگ ایرانی را فرهنگ ضدتوسعه تعریف کنند اما زمانی که به فرهنگ قومیت‌هایی همچون کرد لر و سایر اقوام مراجعه می‌کنیم؛ متوجه می‌شویم که نه تنها اینگونه نیست بلکه تمام ارزش‌های اسلامی و دینی در این فرهنگ وجود دارد.

وی ادامه داد: ما یک ملت داریم بنام ملت ایران اما این ملت از قومیت‌ها وفرهنگ‌های مختلفی تشکیل شده که مطالعه این فرهنگ‌ها امروز ضروری است.

محسن هاشمی(رئیس بنیاد معارف) نیز طی سخنانی با رونمایی از مجموعه خاطرات هاشمی رفسنجانی چاپ شده طی سال‌های گذشته گفت: لزوم توجه به اسناد و خاطرات روسای جمهور و مسئولان امروز بسیار مهم است به همین دلیل ما در سال ۶۹ دفتر نشر معارف انقلاب را با همکاری دیگر فرزندان آیت اله هاشمی رفسنجانی راه‌اندازی کردیم و مجموعه خاطرات و فعالیت‌های ایشان را از قبل ازا نقلاب در دوران مبارزه با رژیم شاه جمع‌آوری کردیم و در حال انتشار آن‌ها هستیم.

وی ادامه داد: این خاطرات تا سال ۷۰منتشر شده و مجموعا ۱۴ جلد کتاب تاکنون منتشر شده. سعی داریم که هر سال یک کتاب جدید منتشر کنیم.

هاشمی از راه‌اندازی کتابخانه مرکز اسناد و موزه یادمان روسای جمهور خبر داد و افزود: موزه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در رفسنجان تاسیس شده و قرار است در قالب یک مجموعه فرهنگی مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. در این موزه بیش از سه هزار شیء که به ایشان اهدا شده در کنار کتاب‌ها قرار گرفته است.

در ادامه این برنامه از مجموعه کتاب‌های خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی تحت عنوان سازندگی و شکوفایی وروزهای پایداری و همچنین مجموعه ۱۴ جلدی خاطرات ایشان رونمایی شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز