خبرگزاری کار ایران

به بهانه تولد یک اسطوره

موشک‌ایرانی به 38 سالگی رسید/ تولد، جایی دور از وطن!

asdasd
کد خبر : ۲۹۲۳۸۵

زادروز مهدی مهدوی‌کیا بهانه خوبی برای تمجید از مردی است که خاطره‌های خوب و شیرین زیادی را برای همه مردم ایران رقم زده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی مهدوی‌کیا متولد 2 مرداد 56 در تهران و اصالتی اراکی دارد. 14 ساله بود که در تیم بانک‌ملی پا به توپ شد. دیری نپایید مورد توجه باشگاه‌پرسپولیس قرار گرفت و خیلی زود بین طرفداران این تیم محبوبیت پیدا کرد. 19 سالگی توسط محمد مایلی‌کهن به تیم‌ملی دعوت شد و سال بعد توانست اولین گل ملی خود را در تبریز و بازی دوستانه مقابل کنیا به ثمر برساند.

اوج شهرت و محبوبیت ملی وی بر‌می‌گردد به 2 گل حساسی که برای ایران در دالیان زد و موجب شکست خانگی چین با نتیجه سنگین 4 بر 2 شد. 

برد ایران مقابل آمریکا در جام‌جهانی 98 فرانسه با گلزنی مهدوی‌کیا بی‌شک پررنگ‌ترین خاطره حضور او در تیم‌ملی و یکی از به یادماندنی‌ترین خاطرات شاد فوتبالی مردم ایران است.

مهدوی‌کیا بعد از 3 سال بازی برای پرسپولیس راهی فوتبال اروپا شد. 11 سال در لیگ آلمان بازی کرد. فوتبال خوب او همراه با اخلاق  پسندیده‌اش او را تبدیل به یکی از محبوب‌ترین بازیکنان هامبورگ کرد؛ او همچنین توانست لقب «موشک» را از سوی طرفدارنش از آن خود کند. او سال 2003 موفق شد عنوان بهترین بازیکن سال آسیا را هم به کرانامه پربار خود اضافه کند تا در کنار علی دایی، علی کریمی و خداداد عزیری 4 بازیکن بزرگ تاریخ فوتبال ایران باشند که عنوان برترین بازیکن سال آسیا را به خود اختصاص داده‌اند.

کیا بازی مقابل کره‌جنوبی در مقدماتی جام‌جهانی 2010 برای یکصدویازدهمین بار لباس تیم ملی ایران را به تن کرد؛‌ همان بازی که با تساوی یک بر یک به پایان رسید تا تیم ایران از ادامه حضور در رقابت‌ها باز بماند. با وقوع برخی اتفاقات و انتقادهای تند و شایعات بی‌اساس، مهدوی کیا بعد از 13 سال حضور در تیم‌ملی و 111 بازی‌ملی و ثبت 13 گل‌ملی علی‌رغم محبوبیت زیاد از تیم ملی جدا شد.

تهمت وطن‌فروشی به مهدوی‌کیا ناجوانمردانه‌ترین حرفی بود که زدند. کیا  همانطور که در آخرین مصاحبه‌هایش گفته «همواره عاشق کشورم بوده و هستم و لازم نیست بگویم کی و کجا حامی مردم‌ام بودم». او همیشه با جان و دل برای تیم ملی بازی کرد و با گلزنی‌هایش خوشحالی‌های بی‌دریغی را به قلب مردم ایران هدیه داد.

کاپیتان اسبق تیم‌ملی در سن 32 سالگی از آلمان به ایران بازگشت و به تیم استیل‌آذین پیوست. مهدوی‌کیا که همیشه می‌خواست با پیراهن تیم محبوبش از فوتبال خداحافظی کند در پی حاشیه‌های فراوان و پایان کار استیل‌آذین در لیگ‌برتر سال 1390 از این تیم جدا و البته مدتی هم با لباس داماش گیلان فوتبالش را دنبال کرد تا اینکه با قراردادی 6ماهه به پرسپولیس برگشت که از طریق رویانیان قرارداد خود را یک‌سال دیگر تمدید کرد.

پرسپولیس که روزهای بدی را در لیگ پشت سر می‌گذاشت با نتیجه‌های ضعیف طرفدارانش را مایوس کرد. بعد از برکناری دنیزلی، یحیی گل‌محمدی هدایت سرخ پوشان را برعهده گرفت. گل‌محمدی که دیگر نیازی به مهدوی‌کیا در ترکیب‌اصلی تیم احساس نمی‌کرد بعد از روزها نیمکت‌نشینی و حتی سکونشینی او با برگزاری جلسه‌ای مهدوی کیا  را در لیست 18 نفره تیم جای نداد. سرانجام مهدوی‌کیا 24 اسفند 1391 در فینال جام‌حذفی با بی‌لطفی بسیار از فوتبال خداحافظی کرد.

کاپیتان پیشین تیم ملی و پرسپولیس، اکنون به عنوان مربی تیم نوجوانان این باشگاه منصوب شده است. او علاوه بر مربیگری تیم نوجوانان هامبورگ، به عنوان مربی تخصصی در تمام رده‌های سنی این باشگاه در زمینه‌های سانتر و کاشته هم فعالیت خواهد کرد. وی همچنین قرار است در بحث تاکتیک‌های هجومی کنار مربیان آکادمی هامبورگ فعالیت کند.

قرار گرفتن مهدوی‌کیا در تیم قرن هامبورگ، دعوت به جشن 121 سالگی این باشگاه‌، بازی‌کردن در تیم ستارگان‌جهان، حضور در بازی خداحافظی میشاییل بالاک، کسب مقام دومین بازیکن محبوب جهان، حضور در مراسم قرعه‌کشی مقدماتی جام‌جهانی و ... از جمله اتفاقات خوب برای او بود.

او 2 بار در فصل‌های 2003-2002 و 2004-2003 از سوی هواداران هامبورگ به عنوان بهترین بازیکن این تیم انتخاب شد و یک‌بار هم نشریه معتبر کیکر به او عنوان بهترین بال راست بوندس‌لیگا را داد. همچنین نوامبر ۲۰۱۲ سایت‌فیفا اعلام کرد مهدوی‌کیا محبوب‌ترین بازیکن جهان در مرحله مقدماتی شناخته شده است. وی پس از پایان رأی‌گیری عنوان محبوب‌ترین بازیکن آسیا و عنوان دوم محبوب‌ترین بازیکن جهان در سال ۲۰۱۲ را به خود اختصاص داد.

از دیگر افتخارات مهدی مهدوی‌کیا می‌توان به این موارد اشاره کرد:

- نایب قهرمانی جام‌حذفی فوتبال ایران( 92-91)به همراه تیم پرسپولیس

- قهرمان لیگ آزادگان( 74)به همراه تیم پرسپولیس

- قهرمان لیگ آزادگان(75)به همراه تیم پرسپولیس

- کسب عنوان مرد اخلاق ورزش ایران در سال 1391

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز