خبرگزاری کار ایران

شیلی صفر(۴) - آرژانتین صفر(۱)؛

تاج گذاری خانگی شیلی در کوپا امریکا/ مسی و آرژانتین باز هم نایب قهرمان شدند!

تیم ملی شیلی موفق شد برای نخستین بار فاتح کوپا امریکا شود تا شاگردان سانپائولی در سانتیاگو تاریخ سازی کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فینال چهل و چهارمین دوره جام ملت های آمریکای جنوبی موسوم به کوپا امریکا 30 دقیقه بامداد در ورزشگاه ملی شیلی با سوت روندون آغاز شد که پیکار دو تیم در 120 دقیقه گلی در بر نداشت ولی در ضربات پنالتی  شیلی 4 بر یک آرژانتین را شکست داد تا نخستین جام خود را در این رقابت ها تصاحب کند.

ترکیب شیلی: براوو، مدل، آرانگوییز، والدیویا، ویدال، ب، دیاز، سیلوا، ایسلا، وارگاس، سانچز

ترکیب آرژانتین: رومرو، اوتامندی، زابالتا، روخو، دمیکلیس، ماسکرانو، بیلیا، پاستوره، دی‌ماریا، مسی، آگوئرو

مسی

شیلی در نیمه نخست بازی شجاعانه ای را به روال بازی های اخیر خود در این دوره از رقابت ها که میزبانی را بر عهده دارد به نمایش گذاشت ولی تجربه بالای مدافعان آلبی سلسته مانع فروپاشی دروازه رومرو شد تا هجوم دقایق نخست قرمزها خنثی شود.

مهمترین اتفاق نیمه نخست مصدومیت انخل دی ماریا در دقیقه 30 بود که تاتا مارتینو را مجبور کرد تا لاوتزی را از روی نیمکت فرا بخواند تا خیلی زود خود را گرم و مهیای حضور در میدان کند.

لاوتزی در ثانیه های پایانی نیمه نخست روی پاس زیبای پاستوره می توانست دروازه شیلی را باز کند تا کار میزبان را سخت کند که براوو مهاجم آرژانتینی را ناکام گذاشت تا نیمه نخست بدون گل به پایان برسد.

در نیمه دوم هم هر دو تیم موقعیت هایی را برای رسیدن به گل داشتند که البته بی دقتی مهاجمان بخصوص آرژانتینی ها قفل دروازه ها را نگشود تا کار به وقت های اضافه برود.

در وقت های اضافه هم توپی از خط دروازه رومرو و براوو عبور نکرد و ماراتن دو تیم به ضیافت پنالتی ها رسید.

شیلی8در ضربات پنالتی این شیلی بود که موفق شد  آرژانتین را شکست دهد تا قرمزها در خانه و در سانتیاگو جام قهرمانی چهل و چهارمین دوره را بالای سر ببرند و تاریخ سازی کنند.

فرناندز ،ویدال، آرانگوئیز و سانچز برای شیلی گلزنی کردند و مسی برای آرژانتین موفق به گلزنی شد. هیگواین و بانه گا هم پنالتی های خود را از دست دادند تا کار آلبی سلسته در این جام هم با نایب قهرمانی به پایان برسد؛ اتفاقی که در فینال جام جهانی 2014 هم رقم خورده بود.

شیلی9در پایان این رقابت ها براوو سنگربان شیلی عنوان بهترین دروازه بان این جام را به خود اختصاص داد. وارگاس از شیلی به همراه گوئررو با 4 گل عنوان آقای گل های مشترک جام را کسب کردند.

شیلی1فرانچسکو سیلوا، گری مدل، مارسلو دیاز و چارلز آرانگوئز از شیلی از داور این دیدار کارت زرد دریافت کردند. روخو و ماسچرانو از آرژانتین نیز در نیمه دوم کارت زرد دریافت کردند.

آرژانتین در گروهاین رقابت ها با کسب 7 امتیاز به عنوان تیم نخست به یک چهارم نهایی رید و در این مرحله موفق شد کلمبیا را در ضربات پنالتی از پیش رو بردارد تا به دیدار نیمه نهایی برسد. آلبی سلسته در نیمه نهایی هم مو هنرنمایی لیونل مسی 6 بر یک پاراگوئه را در هم کوبید تا به فینال این رقابت ها برسد.

در سوی دیگر شیلی در گروه A ابتدا اکوادور را با 2 گل شکست داد. مقابل مکزک 3 بر 3 مساوی کرد و در بازی آخر با 5 گل بولیوی را از پیش رو برداشت تا با 7 امتیاز به عنوان تیم نخست به یک چهارم نهایی برسد . شاگردان سانپائولی اروگوئه مدافع عنوان قهرمان را هم قربانی جاه طلبی خود کردند تا پا به نیمه نهایی  بگذارند. در نیمه نهایی هم قرمزها 2 بر یک از سد پرو گذشتند تا به فینال سانتیاگو برسند.

تیم ملی شیلی در 38 بازی رسمی تنها یک بار موفق شده بود آرژانتین را شکست دهد. قرمزها مقابل آلبی سلسته 29 باخت و 8 تساوی کسب کرده بودند. تنها برد شیلی سال 2008 در مقدماتی جام جهانی 2010 آفریقای در استادیوم ناسیونال و با نتیجه یک بر صفر بود. این دومین برد تاریخی شیلی بود.

تاریخچه کوپا امریکا

اولین دوره این رقابت‌ها در سال ۱۹۱۶ برگزار شد و از سال ۱۹۸۴ تاکنون قدیم‌ترین تورنمنت فوتبال در حال جریان دنیا به شمار می‌رود. شکل کنونی این تورنمنت با شرکت ۱۲ تیم در ۳ گروه ۴ تیمی در یکی از کشورهای عضو این کنفدراسیون است.

از آن‌جا که تعداد اعضای این کنفدراسیون فقط ۱۰ کشور است در هر دوره ۲ تیم از دیگر کنفدراسیون‌های عضو فیفا به این مسابقات دعوت می‌شوند. از ۱۹۹۳ تاکنون مکزیک همواره یکی از میهمانان این تورنمنت بوده‌است.

در طول ۴۳ دوره برگزاری این مسابقات تیم اروگوئه با ۱۵ قهرمانی موفق‌ترین تیم مسابقات به شمار می‌رود. آرژانتین با ۱۴ قهرمانی، برزیل با ۸ قهرمانی، پاراگوئه و پرو با ۲ قهرمانی و کلمبیا و بولیوی با ۱ قهرمانی در جای‌های بعدی قرار دارند.

کد خبر : ۲۸۸۳۵۸