خبرگزاری کار ایران

حواس کادر فنی در دربی کجا بود؟

ورمزیار: استقلال به خانه‌تکانی نیاز دارد/ پیراهن‌آبی به تن برخی‌ بازیکنان گشاد است!

asdasd
کد خبر : ۲۷۷۶۷۲

کاپیتان پیشین استقلال معتقد است این تیم برای نتیجه گرفتن در آینده نیاز به یک رنسانس و خانه تکانی همه‌جانبه دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، استقلال دربی 80 را هم به رقیب دیرینه خود واگذار کرد تا فصل کابوس‌وار آبی‌ها و قلعه‌نویی تکمیل شود. پسران‌آبی پس از 19 سال در دو بازی رفت و برگشت مغلوب پرسپولیسی شدند که یکی از بدترین فصل‌هایش را سپری ‌می‌کرد و سومین سرمربی فصل را روی نیمکت‌اش می‌دید. این شکست نه تنها هواداران‌استقلال، بلکه پیشکسوتان این تیم را هم آزرده‌خاطر کرد.

صادق‌ ورمزیار مدافع پیشین استقلال و تیم‌ملی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره دلایل شکست‌ این تیم و آینده ‌آبی‌ها توضیحاتی داد که می‌خوانید.

استقلال دربی 80 را هم واگذار کرد، این بازی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
متاسفانه مثل همیشه باختیم! استقلال مدت‌هاست یک‌نواخت می‌بازد. اگر بازی‌هایی را که استقلال در آن‌ نتیجه نگرفته، مرور کنید به یک وجه‌اشتراک در آن‌ها می‌رسید.

این وجه اشتراک چیست؟
فکر می‌کنم امسال حدود 10 مصاحبه کردم و بارها به همکاران شما گفتم کادر فنی استقلال وظایفش را به خوبی انجام نمی‌دهد و به سرمربی مشورت‌های کاربردی نمی‌دهد. حالا دلیل این موضوع ضعف فنی‌ آن‌هاست یا این‌که قلعه‌نویی از کمک‌هایش درست مشورت نمی‌گیرد موضوع جداگانه‌ای است. من همیشه این موضوع را به استقلالی‌ها گوشزد کردم اما فایده‌ای نداشت.

آن‌ها جوابی هم به شما دادند؟
بله، غیرمستقیم به من گفتند کمک‌های قلعه‌نویی مهره‌های باتجربه‌ای هستند و همه آن‌ها زمانی کاپیتان استقلال بوده‌اند اما این که جواب من نیست! حالا پرسش من این است این چه ترکیبی بود که استقلال با آن به دربی رفت؟

مشکل استقلال را در دربی، چینش بازیکنان می‌دانید؟
ببینید شما وقتی 5 هافبک خوب دارید چرا از همه ظرفیت خود در دیدار سنتی استفاده نمی‌کنید؟ چرا یعقوب کریمی و هاشم بیک‌زاده نباید در ترکیب استقلال باشند؟وقتی ترکیب اولیه تیم را خواندم متوجه شدم استقلال در این دیدار با مشکل روبرو می‌شود.

غیر از چینش بازیکنان، ناکامی استقلال چه دلایلی داشت؟
بدون شک کادرفنی استقلال در دربی تمرکز کافی نداشت. وقتی یک تیم، بد ارنج می‌شود و مربی به اشکالات تیم‌اش پی می‌برد، قاعدتاً باید با تعویض‌های مناسب اشتباهات را جبران کند اما متاسفانه تعویض‌های استقلال هم عجیب و غریب بود!

به نظر شما چه بازیکنانی باید در دربی به ترکیب  استقلال اضافه می‌شدند؟
در ابتدای بازی پرسپولیس فوتبال بهتری را به نمایش گذاشت و تقریباً 10 دقیقه نخست را در اختیار داشت. استقلال هم پس از خنثی کردن موج حملات ابتدایی پرسپولیس بازی را متعادل کرد و در ادامه کفه ترازو به سود ما سنگین شد. استقلال در نیمه دوم به بازیکنی احتیاج داشت که با سرعت خود به دفاع کُند پرسپولیس رخنه کند و با نظم دادن به شعاع حملات استقلال، زمینه ضربه زدن به این حریف را مهیا کند. برای من و شاید برای خیلی از هواداران عجیب بود که محسن کریمی، پدیده این روزهای استقلال و لیگ برتر در دربی به میدان نرفت. نمی‌دانم تفکرات قلعه‌نویی چه بود اما حضور بهنام برزای در زمین که تنها 25 دقیقه برای استقلال به میدان رفته بود و با دیگر عناصر هجومی استقلال ناهماهنگ نشان می‌داد،‌ چه دلیلی داشت؟

و درباره دیگر تعویض‌های استقلال...
حضور میلاد سلیمان فلاح هم در دربی عجیب بود. بازیکنی که اصلاً معلوم نشد به چه دلیل در نیم‌فصل به استقلال آمد و تقریباً فراموش شده بود، برابر پرسپولیس به میدان رفت و نتیجه‌اش را هم دیدید. همه این ابهامات یک پاسخ دارد. این‌که کادرفنی استقلال و در راس آن امیر قلعه‌نویی تمرکز لازم برای حضور در دربی را نداشت.

وقتی دروازه طالب‌لو گشوده شد، انتظار یک بازی سراسر هجومی از استقلال می‌رفت اما چرا این اتفاق نیفتاد؟
متاسفانه ضعف بدنی استقلال را هم باید به دیگر نقاط ضعف این تیم اضافه کنیم. نمودار بازی‌های استقلال و عملکرد بازیکنان این تیم نشان می‌دهد قوای بدنی آبی‌پوشان از دقیقه 60 تحلیل می‌رود. این‌ها نقطه‌‌‌ضعف‌هایی بود که استقلال باید در طول فصل آن‌ها را برطرف می‌کرد اما به جای رسیدگی به مشکلات، آن‌ها انکار شدند تا استقلال ضربه بخورد.

برخی زندگی و جوانی خود را برای این باشگاه گذاشتند تا قهرمان آسیا شود و پرافتخارترین تیم ایران در قاره‌کهن لقب بگیرد. متاسفانه آقایان دارند یک‌شبه تمام زحماتی را که برای این تیم کشیدیم، بر باد می‌دهند!

نقش بازیکنان استقلال را در ناکامی برابر پرسپولیس چگونه ارزیابی می‌کنید؟‌
بازیکنان استقلال،‌ نه تنها از نظر قوای بدنی،‌ بلکه از لحاظ روحی هم شرایط مناسبی نداشتند. آن‌ها چند روز پیش از دربی متحمل شکست سنگین 4 بر یک برابر تراکتورسازی شدند، آن‌هم در ورزشگاه‌آزادی و مقابل چشم هواداران‌ استقلال. این موضوع کمی نبود و تیم باید تا روز دربی ریکاوری می‌شد. شما فیلم دربی را یک‌بار دیگر مرور کنید و به چهره بازیکنان‌استقلال خوب دقت کنید. آیا این‌ چهره‌ها به بازیکنانی تعلق داشت که مصمم به پیروزی در دربی بودند؟ نه!‌ متاسفانه استقلال دربی را به خودش باخت، به ضعف قوای‌بدنی و بی‌انگیزگی و نداشتن روحیه.

خیلی‌ها می‌گویند جنس استقلال جور نبود و این تیم در نقاط مختلف زمین مهره‌های هم‌سطحی نداشت. این موضوع را قبول دارید؟
بله این ادعا صحت دارد. این فصل استقلال فورواردهای بدی نداشت اما این تیم در دفاع ضعیف بود. فوتبال مدرن دنیا قواعدی دارد که اگر تیم‌ها به آن‌ پایبند نباشند، موفق نمی‌شوند. حالا در تیم‌های حرفه‌ای، خطوط دفاع، میانی و حمله مربیان جداگانه‌ای دارند و همه آن‌ها زیر نظر سرمربی فعالیت می‌کنند. من سر تمرینات استقلال نرفتم اما فکر نمی‌کنم استقلال مربیان متخصصی در خطوط مختلف داشته باشد. این موضوع باعث می‌شود استقلال ببازد و یک شکل هم ببازد و مشکلاتش حل‌ نشده باقی بمانند.

معتقدم استقلال برای بازگشت به جایگاه اصلی‌اش نیاز به یک رنسانس دارد. آبی‌ها باید یک‌خانه تکانی بزرگ در تمام سطوح انجام دهند. از بازیکن و کادرفنی گرفته تا مدیریت. تنها از این راه می‌توانیم میراث‌دار استقلال بزرگ باشیم.

خیلی‌ از تیم‌ها چنین مربیانی ندارند اما گل‌های یک شکل هم نمی‌خورند. آیا ضعف مدافعان‌استقلال را در ناکامی‌های این تیم پررنگ نمی‌بینید.
ببینید تیم تک‌محور محکوم به شکست است. شما بازی فولاد و تراکتورسازی را مرور کنید. اسکوچیچ با 3 دفاع متمرکز برابر خط حمله قدرتمند تراکتور ایستادگی کرد تا به یک پیروزی ارزشمند برسد. وقتی اسکوچیچ راه از کار انداختن مهاجمان زهردار تبریزی‌ها را نشان داد، چرا ما از آن الگو استفاده نکردیم و متحمل چنین شکست سنگینی شدیم. استقلال بازیکنان بزرگی در خط دفاع دارد. امیرحسین صادقی مدافع کارکشته و متبحری است. او یک بازیکن بزرگ است که در جام‌جهانی بازی کرده است. مگویان از ارکان اصلی دفاع تیم‌ملی ارمنستان به شمار می‌آید و حنیف هم که مدافع بزرگ و محکمی است که تجربه بازی‌های بزرگ را دارد. حالا چه اتفاقی افتاد که در صحنه گل هیچ‌کدام از آن‌ها جایی که باید باشند نبودند، نمی‌دانم پاسخ‌اش چیست. وقتی خطا روی طارمی اعلام شد، سازمان دفاعی استقلال شکل نگرفت. اگر در آن‌ لحظه محوطه‌جریمه استقلال را تقسیم‌بندی‌می‌کردیم، مشخص بود درصد فرود توپ در تیر مخالف بیش از هر منطقه دیگری است. نمی‌دانم چرا بچه‌ها آن‌جا را خالی گذاشتند؟ به هوای آفساید یا هرچیز دیگر، خط دفاع استقلال مرتکب اشتباه مرگباری شد.

هواداران استقلال از این باخت خیلی ناراحت شدند و تعدادی از آن‌ها علیه قلعه‌نویی هم شعار دادند. چه صحبتی با هواداران استقلال دارید.
استقلال یک تیم معمولی نیست. این باشگاه پیشینه عظیمی دارد و از بزرگترین باشگاه‌های قاره‌ کهن به شمار می‌آید. من به هواداران استقلال حق می‌دهم ناراحت باشند. وقتی دربی را رفت و برگشت می‌بازیم،‌ جام نمی‌گیریم، سهمیه نمی‌گیریم، در آزادی متحمل شکست‌های سنگین می‌شویم، چه انتظاری از هوادار باید داشت؟ استقلال که یک تیم معمولی نیست. برخی زندگی و جوانی خود را برای این باشگاه گذاشتند تا قهرمان آسیا شود و پرافتخارترین تیم ایران در قاره‌کهن لقب بگیرد. متاسفانه آقایان دارند یک‌شبه تمام زحماتی را که برای این تیم کشیدیم، بر باد می‌دهند! معتقدم استقلال برای بازگشت به جایگاه اصلی‌اش نیاز به یک رنسانس دارد. آبی‌ها باید یک‌خانه تکانی بزرگ در تمام سطوح انجام دهند. از بازیکن و کادر فنی گرفته تا مدیریت. تنها از این راه می‌توانیم میراث‌دار استقلال‌بزرگ باشیم.

پس معتقدید قلعه‌نویی باید از استقلال برود.
من کلی صحبت کردم و از کسی نام نبردم اما استقلال واقعاً نیازمند یک تحول اساسی است.

و چه بازیکنانی باید از استقلال بروند؟
بازی‌های استقلال را نگاه کنید تا جواب پرسش‌تان را بیابید. بازیکنانی که سال‌هاست در این تیم مانده‌اند و دیگر انگیز‌ه‌ای برای پوشیدن پیراهن‌آبی ندارند، چه لزومی دارد باز هم در این تیم بمانند؟ استقلال بازیکنی می‌خواهد که تشنه حضور در این تیم باشد. برای پیراهن تیم‌اش بجنگد و متعصب باشد. متاسفم باید بگویم، پیراهن‌آبی استقلال به تن خیلی‌ها گشاد است!

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز