خبرگزاری کار ایران

پاداش‌های این دولت بی‌سابقه بوده؛

سجادی: فوتبال تغییر ساختار می‌خواهد/مربی حدادی از آلمان می‌آید/رضازاده تا یکشنبه فرصت دارد

معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت‌ورزش با بیان اینکه هدف این وزارتخانه کسب حداکثر سهمیه ورودی المپیک برزیل است، گفت: با توجه به اهمیت رویداد المپیک از دولت‌محترم درخواست کردیم تا از نظر بودجه‌ای نگاه ویژه‌ای به رشته‌های المپیکی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نصرالله سجادی که ظهر امروز جمعه در برنامه ورزش و مردم سخن می‌گفت با بیان این مطلب افزود:امسال، سالی است که برای کسب سهمیه‌ورودی المپیک و پارالمپیک تلاش می‌کنیم. 27 رشته در برنامه بازی‌های المپیک 2016 است اما ما در همه رشته ها نمی‌توانیم شرکت کنیم. 4 ماه قبل از پایان سال 93 با فدراسیون‌ها جلساتی را برگزار کردیم و برنامه‌های آنها را برای این مسابقات دریافت کردیم و به صورت ویژه برای فدراسیون‌هایی که درگیر با مسابقات ورودی المپیک هستند برنامه داریم و بودجه‌های خاصی را پیش‌بینی کردیم.

وی افزود: برنامه وزارت این است که با کمک فدراسیون‌ها، کمیته ملی المپیک و پارالمپیک بتوانیم سهیمه‌های بیشتری کسب کنیم. در ستاد المپیک نیز سعی کرده‌ایم تا گزارش‌های ویژه داشته باشیم. برنامه‌ریزی کرده‌ایم که بعد از کسب سهمیه نیز ورزشکاران به طور ویژه برنامه های شان را برای حضور در المپیک آغاز کنند.

سجادی در مورد رشته‌هایی که شانس بیشتری برای حضور در المپیک دارند، گفت: تکواندو، جودو، کشتی، والیبال شرایط خوبی در رشته های تیمی دارد، هندبال تلاش می‌کند و فوتبال در مسیر مسابقات انتخابی قرار دارد. دوچرخه سواری هم شرایط خوبی دارد. در برخی رشته های انفرادی نظیرتنیس روی میز و بدمینتون شانس کسب سهمیه داریم. 18 رشته ورزشی فدراسیون های ما برای کسب سهمیه تلاش می کنند. نسبت به گذشته کسب سهمیه ها فرق کرده و دشوارتر شده و برخی رشته ها کارشان سختتر شده است. کشتی دو وزن کم شده و در 6 وزن برای کسب سهمیه رقابت می کند. تکواندو 4 سهمیه آقایان و 4 سهمیه خانم ها هستند که در دوره گذشته این تعداد 2 نفر بود. این بستگی به خودمان دارد که در چه وزن هایی بهتر هستیم در مسابقات شرکت کنیم. خوشبختانه فدراسیون های بدنه فدراسیون های ما تجربه المپیک را دارند و می دانند باید چه برنامه ریزی انجام بدهند.

معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش در مورد تشکیل پایگاه های قهرمانی در کشور یادآور شد: سال گذشته در 12 استان مراکز ورزش قهرمانی را فعال کردیم تا به بحث استعدادیابی و پرورش ورزشکاران کمک شود. امسال وزارت ورزش برنامه دارد تا بتواند در 31 استان مراکز فعال شوند و کار گسترده تری انجام بگیرد. تلاش ما این است که تعداد فدراسیون های بیشتری در این نظام استعدادیابی فعال شوند. 

سجادی بیان کرد: رشته هایی که فعالیت شان در زمینه قهرمانی و حرفه ای نیست نزدیک به 9 رشته هستند و 3 فدراسیون هم کارگری، دانش آموزی و دانشجویان هستند که به طور رسمی در رقابت های بین المللی حضور ندارند و رقابت ها در بین خودشان است. این فدراسیون زیر نظر ورزش همگانی قرار دارند و 40 فدراسیون دیگر زیر نظر معاونت قهرمانی فعالیت می کنند.

وی اضافه کرد: ما در ستاد المپیک تحلیلی انجام داده‌ایم تا این تحلیل به دولت محترم برسد و بتوانیم حمایتی از طرف دولت محترم داشته باشیم. مطمئن هستیم که دولت محترم هم از ما حمایت می‌کند. المپیک مهم است و هر چهار سال یکبار برگزار می شود و اگر کاروان ما موفق شود این افتخارآفرینی برای کشور ماندگار خواهد شد. نخبه های جهان در این بازی ها شرکت می کنند. با این بودجه نمی‌توانیم تمام راه را با موفقیت طی کنیم. بالاخره در مسیر کسب سهمیه المپیک از فدراسیون ها حمایت می کنیم تا با قدرت در مسیر کسب سهمیه گام بردارند. خود فدراسیون ها نیز در این راه اقدام هایی انجام داده‌اند و از حامیان مالی کمک می گیرند. شرط تفاهم نامه ما با فدراسیون ها همین بود که حامیان مالی داشته باشند.

سجادی گفت: ما هم تلاش کرده‌ایم و امیدوارم دولت محترم نیز همانند همیشه حمایت کند. در این مدت نیز ما پاداش های ورزشکاران را پرداخت کرده‌ایم. نزدیک به 42 میلیارد برای پاداش ورزشکاران هزینه شده است که در تمامی دولت های گذشته بی سابقه بوده است. به هر حال ما تمام تلاش مان را می کنیم تا به طور کامل از ورزشکاران حمایت کنیم.

معاون وزیر ورزش در مورد اعتبارات تخصیصی به فدراسیون های المپیکی گفت: ما جلسه می گذاریم تا چقدر اعتبار به فدراسیون ها تخصیص بدهیم. با مناف هاشمی تعامل خوبی داریم و در جلساتی که داریم با توجه به فدراسیون ها و برنامه های شان میزان اعتبارات آنها را نهایی می کنیم. بیش از 90 درصد فدراسیون ها درخواست نمی دهند چون می دانند که تا اعتباری به دست ما برسد خودمان به حساب فدراسیون ها واریز می کنیم و گاهی بدون اطلاع اعتبارها تخصیص پیدا کرده است.

سجادی گفت: یکی از سیاست های امسال وزارت ورزش کوچک سازی بدنه فدراسیون هاست و باید تعداد کارمندان کاهش داشته باشیم و بهره وری را افزایش دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره شرایط احسان حدادی قهرمان المپیکی دوومیدانی و وضعیت مربی و اردوهای این ورزشکار گفت: قهرمانان ما همه عزیزان ملت و مورد احترام هستند و آنهایی که واقعا نخبه و استثنایی هستند و شانس کسب مدال المپیک را دارند بطور ویژه توجه داریم. مثلا خود احسان حدادی که تنها فردی است که در طول تاریخ ورزش ایران در دوومیدانی مدال المپیک دارد. من خودم چون به این بچه ها علاقه دارم از تمرین های ورزشکاران بازدید می کنم. به صورت ویژه سال گذسته هم بازدید داشته ام و برای امسال هم ان‌شالله در کنارشان خواهیم بود. حتی می خواهیم تا آنها بیایند و اگر مشکلاتی دارند آنها را حل کنیم. تلاش ما این است که بتوانیم تمام این ورزشکاران را بدون دغدغه برای المپیک آماده کنیم.

سجادی گفت: خود احسان هم قرار است برای جذب مربی به آلمان برود و اگر این اتفاق بیفتد مربی خوب و بزرگی برای او جذب می کنیم که می تواند به احسان و دوومیدانی ما کمک کند. ان‌شالله این اتفاق بیفتد تا احسان با قدرت بیشتری برای المپیک آماده شود.

معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان همچنین در مورد تغییرات در برخی فدراسیون های ورزشی گفت: روسای فدراسیون های دو و میدانی و والیبال بهمن ماه امسال چهار سال‌شان تمام میشود. فدراسیون کارگری هفته آینده انتخاباتش برگزار می‌شود و 4 فدراسیون دیگر را نیز قطعا تا پایان خرداد انتخابات آنها را برگزار می کنیم. برگزاری انتخابات فدراسیون ها یکسری سیر اداری دارد که این زمان را طولانی می کند.

وی تاکید کرد: انتخابات فدراسیون وزنه برداری نیز هفتم اردیبهشت برگزار خواهد شد. قانونی وجود دارد و من نمی توانم آن را به نوع دیگری تفسیر کنم. اعضای شوراهای اسلامی شهر نمی توانند دو شغل داشته باشند. آقای دنیامالی و ساعی نیز این شرایط را داشتند و ما قانون را اعمال کردیم. حتی یکی از دوستان به دیوان عدالت اداری شکایت کرد که نتیجه نگرفت.

سجادی افزود: فکر می کنم سه یا چهار بار از سال گذشته سازمان بازرسی کشور به ما تذکر خاص به همین موضوع داده و اخیرا این تذکر را به ما نیز داده است. رضازاده به عنوان قهرمان المپیک و جهان با من صحبت کرد. گفتم اگر قرار است روز دوشنبه در مجمع حاضر باشید استعفای ثبت شده در شورا را با خود همراه داشته باشد. اعلام کردیم تا یکشنبه باید استعفا بدهد. خودش اعلام کرده دوست دارد در فدراسیون باشد اما نمی خواهد به آرای مردم در شورای شهر نیز پشت کند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود درباره واگذاری باشگاه های استقلال و پرسپولیس گفت: پرسپولیس و استقلال در مسیر خصوصی سازی قرار دارند و آن قسمت که از این مسئولیت که وظیفه ما بود انجام دادیم و آن واگذاری به سازمان خصوصی سازی بود. آن سازمان هم قیمت گذاری کرده و مراحل کاری اش را انجام داده و تاکنون دو مرحله مزایده تعیین شده که خریداری وجود نداشته و روز 9 اردیبهشت مزایده سوم برگزار می شود. اگر این مزایده نتیجه بخش بود که شرایط طبق روال انجام می شود و اگر نشد سازمان خصوصی سازی تعیین می کند بنابر مقررات چه اتفاقی بیفتد و دیگر به وزارت ورزش ارتباطی ندارد.

سجادی یادآور شد: پیش از این می گفتند که این دولت هم اراده ای برای واگذاری ندارد در حالی که برگزاری دو جلسه مزایده نشان می دهد دولت در این زمینه مصمم است.

معاون وزیر ورزش با تاکید بر اینکه سیاست وزارت ورزش در بحث انتخابات رعایت اصل بی طرفی است، اظهار داشت: تلاش ما این است که دخالتی در انتخابات نداشته باشیم. نگذاریم اتفاق هایی که قبلا بوده تکرار شود. در گذشته هر کس سرپرست می شد به ریاست فدراسیون درمی آمد اما اکنون اینطور نیست. تلاش ما این است که در اردیبهشت ماه انتخابات بسکتبال هم برگزار شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود در مورد وضعیت فوتبال کشور گفت: به نظر من فوتبال از نظر برنامه ریزی و ساختارینیاز به تغییرات اساسی دارد و نتایج تیم های ملی و باشگاهی ما نشان می دهد فوتبال حتی در سطح آسیا هم موفق نبوده است. البته منظور من تنها کفاشیان نیست بلکه کل مجموعه فوتبال کشور نیاز به یک بازنگری و تغییر ساختار دارد.

کد خبر : ۲۷۲۵۶۸