خبرگزاری کار ایران

ورزش‌همگانی از رویا تا واقعیت(۱)

هاشمی‌طبا: دولت پولش را جایی‌غیر ورزش خرج می‌کند/ برخی اکراه دارند حتی گرمکن‌ورزشی بپوشند

asdasd
کد خبر : ۲۷۰۵۲۶

رئیس اسبق سازمان تربیت‌بدنی با انتقاد از شرایط کنونی ورزش کشور و اینکه وضعیت ورزش ایران نسبت به گذشته بهتر نشده که هیچ، بدتر هم شده تاکید کرد: دولت پولش را به جای ورزش در جاهای دیگری هزینه می‌کند.

سید مصطفی هاشمی‌طبا در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ورزشی ایلنا درباره شرایط ورزش‌ایران در دولت قبل و دولت فعلی گفت: شرایط ورزش‌ایران بهتر که نشده، بدتر هم شده و این موضوع باعث شده تا فدراسیون‌های ورزشی، هیات‌ها و ادارات مختلف‌ورزشی از نظر مالی، در مضیقه باشند. طرح‌های مختلف ورزشی خوابیده و اعتبارات کافی هم وجود ندارد.

وی در ادامه درباره وضعیت ورزش‌همگانی در ایران عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش در این بخش نقش اصلی را ایفا می‌کند. تا وقتی که بحث عمومی‌شدن ورزش در مدارس حل نشود، ورزش‌همگانی در جامعه نیز رشد پیدا نمی‌کند. کسی که 50 سال ورزش نکرده، از این سن به بعد هم با اکراه ورزش می‌کند و در این شرایط ما نباید توقع داشته باشیم که ورزش‌همگانی رشد چشمگیری داشته باشد.

هاشمی‌طبا خاطرنشان کرد: ورزش‌همگانی مثل درس خواندن می‌ماند. شما باید از بچگی درس بخوانید تا در آینده به شرایط خوبی دست پیدا کنید. ورزش‌کردن هم باید از سطح مدارس و آموزشگاه‌ها آغاز شود و فرد علاقه‌مند آن را در سال‌های آینده ادامه دهد.

وی افزود: این علاقه‌مندی را نمی‌توان در سنین بزرگ‌تر و میان‌سالی ایجاد کرد. امکانات‌ورزشی در مدارس محدود است و مربیانی هم که به عنوان معلمان پرورشی فعالیت می‌کنند، بیشتر به امور مذهبی می‌پردازند تا پرورش جسمانی دانش‌آموزان. این موضوع از قدیم همین‌طور بوده و در حال حاضر هم همین‌طور است.

رئیس اسبق سازمان تربیت‌بدنی با اشاره به کمبود امکانات‌ورزشی در سطح شهر‌ها گفت: در حال حاضر در پارک‌ها امکانات‌ورزشی خوبی وجود دارد و اگر کسی علاقه‌مند به ورزش‌کردن باشد می‌تواند از آنها استفاده کند اما موضوع این است که برخی افراد حتی اکراه دارند گرمکن‌ورزشی به تن کنند.

هاشمی‌طبا درباره نقش فدراسیون ورزش‌های همگانی در این‌باره عنوان کرد: این فدراسیون دارد کار خودش را انجام می‌دهد و برای بهبود این امر می‌تواند تبلیغات بیشتری هم انجام دهد اما همانطور که گفتم علاقه به ورزش یک امر ذاتی است. به عنوان مثال من خودم خیلی به ورزش علاقه‌مندم و با حضور در پارک‌ها ورزش می‌کنم اما همسرم علاقه چندانی به ورزش ندارد!

وی درباره اینکه با این شرایط آیا به آینده ورزش امیدوار هست یا خیر گفت:  نه، من امید چندانی به بهتر شدن شرایط ورزش‌همگانی ندارم و معتقدم این کار باید از پایه و آموزش و پرورش و از همه مهمتر با علاقه خود فرد صورت بگیرد.

رئیس اسبق سازمان تربیت‌بدنی درباره ارزیابی‌اش از عملکرد محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان گفت: من کاری به خود وزیر ندارم اما نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم اینکه بودجه و امکانات ورزش کم است. دولت به جای اینکه در جای مهمی مثل ورزش هزینه کند؛ پولش را در جاهای دیگر مانند یارانه‌ها هزینه می‌کند.

وی با انتقاد از شرایط ورزش در دولت قبل ادامه داد: اصلا شرایط ورزش در دولت قبل که بد اندر بد بود. همین دولت قبل بود که بحث یارانه‌ها را آغاز کرد تا چنین مشکلاتی به وجود بیاید.

هاشمی‌طبا درباره نقش مجلس در شرایط ورزش کشور اذعان کرد: مجلس می‌تواند نقش مهمی داشته باشد اما مجلس‌فعلی هم متعلق به زمان دولت قبل است و در این شرایط فکر نمی‌کنم مساله خاصی تغییر کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز