خبرگزاری کار ایران

زنوزی: باشگاه تراکتور سهام‌دار معدن مس شد/ سالانه 5 هزار میلیارد ریال برای باشگاه خرج می کنم

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۷۵۰۵

مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره گروه توسعه سرمایه‌گذاری دریک گفت: هواداران تراکتور به دنبال این بودند تا شرکت مس که شبه دولتی است، این باشگاه را خریداری کند، ولی برعکس این موضوع رخ داد و اکنون باشگاه تراکتور سهام‌دار یکی از بزرگترین معادن مس کشور شد.

به گزارش ایلنا و به نقل از رسانه رسمی باشگاه تراکتور، «محمدرضا زنوزی مطلق» در آیین امضای قرارداد مشارکت گروه توسعه سرمایه‌گذاری دریک در شرکت معدنی آذر مس کان ایرانیان، اظهار داشت: سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک عرض می‌کنم. با اینکه زادگاه من تبریز است، ولی خودم و اعضای خانواده‌ام تعصب و عِرق خاصی به شهر زنوز و منطقه مرند و جلفا داریم و می‌خواهیم به این منطقه خدمت کنیم. یکی از پروژه‌های گروه توسعه سرمایه‌گذاری دریک در این منطقه، احداث هتل 5 ستاره در ورودی شهر زنوز است؛ البته می‌خواستیم این پروژه در گذشته اجرا شود؛ اما بنا به دلایلی که نمی‌خواهم به آن بپردازم، مسکوت مانده بود و اکنون خانم دکتر پاشایی نقش زیادی در بازگشتم به منطقه دارد. ایشان در این راستا خیلی زحمت کشیده‌اند و بارها از بنده درخواست کرده‌اند که دِینَم به منطقه را ادا کنم.

وی با بیان اینکه پیش از این دو بار برای سرمایه‌گذاری در حوزه مرند و جلفا قدم برداشته‌ام، مطرح کرد: زمان راه‌اندازی ایران خودروی تبریز، مرحوم دکتر رفیعیان از من تقاضا کرده بود تا در منطقه مرند و جلفا سرمایه‌گذاری کنم که در جلسه‌ای در فرمانداری شرکت کردم و سپس خود ایشان به من گفت که همکاری نکردن با این افراد بهتر است. یک بار نیز در دوره حضور آقای حسن‌نژاد در مجلس شورای اسلامی، ایشان از من خواسته بود که در آن حوزه سرمایه‌گذاری کنم که یک‌سری کارشکنی‌ها انجام شد و به هر حال هیچ چیز از آبروی انسان مهم‌تر نیست.

زنوزی ادامه داد: با اصرار خانم دکتر پاشایی و مشورت با اعضای هیأت مدیره دریک، تصمیم گرفتیم در حوزه معدن به منطقه مرند و جلفا ورود کنیم. جا دارد از مهندس رضایی که زحمت کشیده و قسمت عمده کار را پیش برده‌، تشکر کنم. ما خیلی سریع اقدامات عملی را شروع می‌کنیم تا کارخانه کنسانتره احداث شده و به بهره‌برداری برسد. این پروژه اتفاق بسیار خوبی برای مرند، جلفا، زنوز و روستاهای منطقه بوده که اشتغال‌زایی گسترده به دنبال دارد. از آقای مهندس عباسی، فرماندار مرند تشکر می‌کنم که در این راستا با بنده صحبت کرده‌اند.

تابو شکنی دریک در راه‌اندازی صنایع مادر در شمال غرب کشور

مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره گروه سرمایه‌گذاری دریک در خصوص گستره فعالیت‌های این مجموعه، اظهار داشت: دریک توانسته اولین‌ها را در شمال‌غرب کشور رقم بزند که باعث افتخار است. نخستین کارخانه خودروسازی خصوصی در کشور، توسط گروه دریک با عنوان ایران‌ خودروی تبریز ایجاد شده است. به یاد دارم، زمان راه‌اندازی این واحد تولیدی، دکتر سبحان‌اللهی به من گفت، با اینکه بیش از 80 درصد قطعات خودرو در آذربایجان شرقی تولید می‌شود، اما کارخانه خودروسازی نداریم و سال‌هاست به دنبال راه‌اندازی آن هستیم. این مأموریت به بنده محول شد و طی هشت ماه، قرارداد همکاری با ایران خودروی تهران امضاء شد و طی چهار و نیم ماه، این کارخانه به بهره‌برداری رسید تا اولین گروه خودروسازی شمال‌غرب کشور ایجاد شود و به نوعی دریک تابوشکنی کرد.

تبدیل آذربایجان به قطب سوم تولید فولاد

زنوزی با بیان اینکه دَریک توانست آذربایجان را به قطب سوم تولید فولاد در کشور تبدیل کند، گفت: در گذشته فقط استان‌های اصفهان و خوزستان در صنعت فولاد فعال بودند. دَریک اولین مجموعه بود که توانست با راه‌اندازی کارخانجات تولید فولاد، فولادسازی را در شمال غرب کشور ایجاد کند. مسئولان کشور و منطقه همچون وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت باور نداشتند که با آن سرعت در زمینه تولید فولاد کار می‌کنیم. اکنون به جرأت می‌توان گفت، 70 درصد فولادسازی استان آذربایجان شرقی توسط گروه توسعه سرمایه گذاری دَریک ایجاد شده است. اکثر مدیران واحدهای تولید فولاد در سراسر کشور در کارخانجات ما آموزش دیده‌اند.

توسعه آذربایجان شرقی با ایجاد شرکت هواپیمایی آتا

وی با بیان اینکه شرکت هواپیمایی آتا یکی از پایه‌های توسعه استان در 15 سال اخیر است‌، عنوان کرد: وجود شبکه حمل و نقل از ملزومات توسعه یک منطقه است. راه‌اندازی شرکت هواپیمایی آتا در زمان آقای سبحان اللهی شروع شد، در دوره آقای معمارزاده ادامه یافت و زمانی که آقای بیگی استاندار آذربایجان شرقی بود، با تلاش ایشان و حمایت همه جانبه مرحوم آیت الله شبستری این شرکت ایجاد شد و اکنون باعث رونق و توسعه استان شده است؛ به طوری که روزانه اساتید، مهندسان، سرمایه‌گذاران و مسئولان زیادی از طریق پروازهای آتا یک روزه به تبریز سفر می کنند و برمی‌گردند. فراموش نکرده‌ایم که در گذشته برای رزرو بلیط هواپیما، هفته‌ها تلاش می‌کردیم، ولی اکنون مشکلی از این حیث وجود ندارد.

زنوزی با بیان اینکه خودروسازی، فولادسازی و حمل و نقل از صنایع استراتژیک به شمار می‌روند، خاطرنشان کرد: باتوجه به تحریم‌های آمریکا، فعالیت در صنعت هوایی سخت است؛ با این حال برای خدمت به مردم منطقه، در این زمینه نیز کار می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در منطقه مرند و جلفا صرفاً به معدن و هتل‌سازی ختم نمی‌شود، بیان کرد: پروژه‌هایی در منطقه جلفا  داشتیم که بار دیگر استارت خواهیم زد. آقای دکتر حسن‌نژاد که عضو هیأت مدیره برخی از شرکت‌های گروه دَریک است، در خصوص پتانسیل‌های منطقه تحقیق می‌کند تا با ثبت شرکت سرمایه‌گذاری در منطقه در صنایع مختلف ورود کنیم تا مردم منطقه نیز از منافع آن بهره‌مند شوند و خانم دکتر پاشایی هم با ارتباطاتی که در مجلس و دولت دارد، می‌تواند کمک حال ما در این عرصه باشد.

زنوزی با بیان اینکه پروژه سرمایه‌گذاری دَریک در شرکت معدنی آذر مس کان ایرانیان در سه الی چهار فاز اجرا می‌شود، گفت: حدود سه ماه آتی، شروع کارخانه کنسانتره مس با سرمایه‌گذاری سه الی چهار هزار میلیارد تومانی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه فاز دوم و سوم پروژه شرکت معدنی آذر مس کان ایرانیان گسترده‌تر خواهد بود، اظهار داشت: طی سه الی پنج سال آینده، اتفاقات خاص و شاید بزرگتر از معدن مس سونگون در منطقه مرند و جلفا رخ خواهد داد. برای 500 الی 600 نفر در فاز اول پروژه به صورت مستقیم و حدود سه هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی خواهیم کرد و این قول را می‌دهم که مرند به شهر مهاجرپذیر تبدیل شود.

زنوزی با بیان اینکه سهام‌دار شدن باشگاه تراکتور در این پروژه باعث خوشحالی مردم می‌شود، گفت: برخی از هواداران تراکتور دنبال این بودند که شرکت مس ایران، باشگاه تراکتور را خریداری کند، اکنون خود تراکتور صاحب معدن شد. از مدیران گروه درخواست کرده‌ام شرکت سرمایه‌گذاری ثبت شود و طبق قول شش سال گذشته، هواداران تراکتور از منافع تراکتور بهره‌مند شوند.

مالک باشگاه تراکتور با بیان اینکه ما از نظر قانونی هیچ وظیفه‌ای برای مشارکت در حوزه اجتماعی نداریم، گفت: دَریک در بسیاری از حوزه‌های اجتماعی ورود کرده که هیچ منتی نداشته و نمی‌خواهم به تمامی این موارد اشاره کنم. ما به صورت دلی در ورزش هزینه می‌کنیم. جایگاه کنونی‌ام را مدیون این مرز و بوم هستم و بر خود وظیفه می‌دانم هزینه اجتماعی آن را پرداخت کنم. سالانه 400 الی 500 میلیارد تومان برای تراکتور هزینه می‌شود. دولت مرا برای این کار مکلف نکرده و کسی هم برای این کار فشار نمی‌آورد. به صورت دلی این هزینه را انجام می‌دهم.

وی ادامه داد: با اجرای این پروژه در حوزه مرند و جلفا، کارهای اجتماعی هم در این منطقه انجام خواهیم داد. همچنین این پروژه زمینه‌ساز اصلاح محورهای مواصلاتی منطقه خواهد شد. البته معتقدم منطقه مرند و جلفا به من کمک خواهد کرد نه من به این مناطق. یک بار به من پیشنهاد دادند که یکی از شرکت‌هایم حامی تیم ملی شود، ولی نپذیرفتم؛ چرا که یک شرکت نمی‌تواند حامی تیم ملی شود. تیم ملی آن قدر بزرگ است که خود حامی شرکت می‌شود. اکنون تراکتور با حدود 40 میلیون هوادار، حامی من است و قدردانشان هستم.

وی در پاسخ به این سوال که اولین درآمد باشگاه از این پروژه چه زمانی خواهد بود؟ گفت: احداث کارخانه کنسانتره دو الی سه ماه آتی آغاز می‌شود. به نظرم 9 ماه تا یک سال آینده این پروژه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. فاز دوم پروژه که گسترده‌تر است، پس از پایان فاز اول، طی 15 ماه اجرا خواهد شد.

ایجاد درآمد پایدار برای باشگاه تراکتور

مالک باشگاه تراکتور با بیان اینکه پروژه شرکت معدنی آذر مس کان ایرانیان برای تراکتور درآمد پایدار خواهد داشت، گفت: ما در تراکتور به دنبال ایجاد درآمد پایدار هستیم تا دغدغه هواداران از حیث تزریق پول به باشگاه، رفع شود. برخی از هواداران فکر می‌کردند با رفتن تیم به مس که شبه دولتی بوده، خیالشان راحت می‌شد، اما اکنون مس در تأمین هزینه‌های باشگاه‌داری با مشکل مواجه شده و سهام‌داران از سرمایه‌گذاری این شرکت در فوتبال گلایه دارند. آنجا زنوزی وجود ندارد که به خاطر عشق و علاقه به مردم منطقه، بگوید از جیبم خرج می‌کنم. تراکتور را در معادن و شرکت‌های دیگر سهام‌دار می‌کنیم تا این باشگاه در سه سال آینده به درآمدهای خود متکی شود.

با نظر کادرفنی، وینگر خارجی جذب می‌شود

وی در خصوص نگرانی هواداران در خصوص نقل و انتقالات تیم، گفت: فصل گذشته تیم را تقویت کرده و نتایج خوبی کسب کردیم. امسال نسبت به سال گذشته تیم متفاوت‌تری داریم و 90 درصد تراکتور شامل تغییر و تحولات شده است. معتقدم به جز سه بازی اول که به خاطر ناهماهنگی بازیکنان، مشکلاتی داشتیم. در برخی بازی‌ها باخت‌های بدی داشتیم و می‌توانستیم حدأقل مساوی کسب کنیم. اکنون رتبه تیم خوب بوده و یک بازیکن خارجی جذب می‌شود. مربی در پست وینگر بازیکن می‌خواهد و طبق اعلام آقای نصیرزاده، سه الی چهار گزینه داریم که یکی از بازیکنان مدنظر مصدوم بود و رضایت‌نامه یکی دیگر از بازیکنان مدنظر را باشگاهش صادر نکرد. جذب بازیکن خارجی هنوز قطعی نشده، ولی در حال انجام است.

زنوزی با بیان اینکه سهام‌دار شدن باشگاه تراکتور در پروژه شرکت معدنی آذر مس کان ایرانیان پیشنهاد خانم دکتر پاشایی بود. اظهار داشت: قبلاً کلیپ ناقصی از صحبت‌های خانم پاشایی در خصوص طرفداری ایشان از تیم‌های پایتخت پخش شده بود. ایشان در ادامه آن گفت‌وگو اعلام می‌کند که اکنون طرفدار تراکتور هستم. متأسفانه تنها بخش اول گفت‌وگو را در فضای مجازی انتشار داده بودند.

وی تأکید کرد: هواداران تراکتور در 25 سال گذشته به کل شهرهای ایران یاد داده‌اند که طرفدار تیم شهر خود باشید نه تیم‌های پایتخت. این فرهنگ را باشگاه بزرگ تراکتور ایجاد کرده و به تمامی شهرها تسری داده است.

مالک باشگاه تراکتور در خصوص تیم‌داری رخش خودرو در لیگ سه، مطرح کرد: باتوجه به حمایت‌مان از تراکتور، قوانین AFC اجازه نمی‌دهد تیم دیگری در لیگ برتر و دسته یک داشته باشیم. به همین دلیل رخش خودرو در لیگ‌های پایین‌تر حضور دارد و هدف‌مان انجام وظایف اجتماعی و سرمایه‌گذاری در راستای کشف استعدادهای این مرز و بوم است.

وی در خصوص ورود تراکتور به بورس، گفت: یک‌سری کارهای زیرساختی برای تراکتور انجام می‌دهیم و ورود به بورس را متوقف کرده‌ایم. تولید یکی از کارها همین خرید سهام معادن و شرکت‌ها است. البته طبق قوانین، باشگاه‌ها نمی‌توانند بیش از 20 درصد سهام یک شرکت را خریداری کنند. همچنین مگا اپلیکیشن باشگاه که اپلیکیشن‌های دیگر را در خود جای داده، به زودی آغاز به کار خواهد کرد. ما در گذشته به اهداف‌مان در خصوص اپلیکیشن دست نیافته بودیم، ولی اینبار شاهد کار متفاوت‌تر خواهیم بود که فاز اول آن با بلیت فروشی هواپیما، قطار و ... آغاز می‌شود.

زنوزی خاطرنشان کرد: سهام دو باشگاه تهرانی را در بورس عرضه کرده‌اند و اکنون با مشکل مواجه شده‌اند. البته ما می‌خواستیم پس از تعریف منابع درآمدی برای تراکتور، سهام باشگاه را در بورس عرضه کنیم. اگر حمایت بخش دولتی نباشد، ارزش سهام باشگاه‌‌های مذکور بیش از این افت می‌کند.

وی با بیان اینکه میزان مشارکت دریک در این پروژه معدنی 65 درصد است، بیان کرد:7 درصد سهم باشگاه تراکتور، 5 درصد سهم شرکت بورسی فکمند، 5 درصد سهم شرکت بورسی وآفر، یک درصد سهم گروه توسعه سرمایه‌گذاری دریک و مابقی سهم هلدینگ سرمایه‌گذاری فولاد گستر کوثر که از مجموعه‌های معدنی ما است، خواهد بود. قابل ذکر است باشگاه تراکتور هیچ‌گونه هزینه‌ای برای خرید این سهام تقبل نکرده است.

مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره گروه توسعه سرمایه‌گذاری دریک با تأکید براینکه ما هم مخالف خام فروشی در معادن هستیم، گفت: ایجاد کارخانجات ذوب فلزات رنگی می‌تواند اثرات زیست محیطی داشته باشد. من هم مخالف خام فروشی هستم، اما به چه قیمت؟ ایجاد واحد ذوب از نظر مادی و زیست محیطی باید به صورت کارشناسی بررسی شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز