خبرگزاری کار ایران

ممبینی: اگر 50 درصد حق پخش باشگاه ها را بدهند مشکلات حل می شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۲۱۴۴

هدایت ممبینی دبیرکل فدراسیون فوتبال اعتقاد دارد، اگر ۵۰ درصد از حق پخش به باشگاه‌های ما داده شود، مشکلات آنها برطرف خواهد شد.

به گزارش ایلنا، هدایت ممبینی در حاشیه سمینار سالانه مدیران عامل باشگاه‌های لیگ برتر و دسته یک فوتبال آقایان و بانوان کشور، اظهار داشت: همانطور که می‌دانید برای رشد و توسعه فوتبال از حالت سنتی باید خارج شویم و استانداردهای AFC و مجوز حرفه‌ای را باید باشگاه‌های ما دارا باشند. در سال قبل کمیته صدور مجوز حرفه‌ای از سوی AFC تعلیق و نزدیک به 185 هزار دلار فدراسیون فوتبال جریمه نقدی شد. با حضور تاج در فدراسیون فوتبال از شهریور ماه سال گذشته تلاش‌های زیادی شد تا بتوانیم مجوز شروع به کار کمیته صدور مجوز حرفه‌ای بگیریم و بیش از هزار نسخه مستند برای AFC فرستادیم و این کمیته مجدداً فعالیتش را شروع کرد و دوستان زحمات زیادی کشیدند و در نهایت شش تیم لیگ برتر به همراه دو تیم بانوان و دو تیم لیگ یکی توانستند مجوز حرفه‌ای را بگیرند.

وی ادامه داد: ان‌شاءالله بتوانیم با برگزاری این کارگاه‌ها مدیران باشگاه‌ها را متقاعد کنیم که استانداردها را حفظ کنند و مسائل مالی، آکادمی و زیرساخت‌ها را به‌روزرسانی و بتوانند با کسب مجوز حرفه‌ای به رشد فوتبال ما کمک کنند. برای فوتبال خیلی زشت است که باشگاه‌های لیگ برتری ما مجوز نگیرند. همه موظف هستند که معیارهای AFC را رعایت کنند تا بتوانند در فوتبال حرفه‌ای آسیا حضور داشته باشند. لیگ قهرمانان با شیوه‌ای جدید دنبال می‌شود و بازیکنان بزرگ فوتبال در آن حضور دارند و باشگاه‌های ما باید به خودشان بیایند و گام به گام با فدراسیون فوتبال حرکت کنند.

دبیرکل فدراسیون فوتبال راجع به سفرش به سوئیس درباره موضوع VAR و پول‌های بلوکه شده فدراسیون فوتبال تأکید کرد: یکی از اولویت‌های فدراسیون فوتبال بحث مطالبات ما در فیفا و AFC است. بحث دیگر VAR است. ورود تکنولوژی باید در فوتبال ما صورت بگیرد. ما جلسات متعددی با مسئولان فیفا در این زمینه داشتیم. یکسری مشکلات برای ترانسفر موارد مالی و VAR وجود دارد و شاید خیلی از جزئیات را نتوانیم مطرح کنیم، ولی فیفا و AFC هم خودشان دغدغه‌های ما را درک کردند. باید در کنار هم کمک کنیم تا این اتفاق برای فوتبال ما بیفتد.

ممبینی درباره فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه VAR نیز توضیح داد: شرکت‌هایی که دارای تکنولوژی VAR در سطح دنیا هستند، لایسنس فیفا را دارند. کلاً شش شرکت هستند که این شرایط را دارند. گرفتن لایسنس فیفا یکسری مقدمات و فرایندهایی دارد و در دپارتمان‌های خاص فیفا انجام می‌شود.

وی در واکنش به طرح این موضوع که به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم از تجهیزات VAR استفاده کنیم، گفت: من نمی‌خواهم زیاد وارد جزئیات شوم، چون ممکن است فرایند این کار را عقب‌تر بیندازد، ولی یکسری دشواری‌ها در این بین وجود دارد وگرنه ما هم جزو کشورهایی هستیم که هم علاقه‌مند هستیم و هم پیگیر این کار و امیدواریم با کمک فیفا و ارتباط‌هایی که بین فوتبال ایران و فیفا و AFC وجود دارد، این مشکل برطرف شود.

دبیرکل فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سؤال که امسال شاهد ورود VAR به فوتبال‌مان خواهیم بود یا خیر، خاطر نشان کرد: خیلی شفاف نمی‌توانیم بگوییم، باید کم‌کم کارها را انجام دهیم، از ما می‌خواهند زیاد درباره VAR صحبت نکنیم، چون با تکرار برخی مسائل ممکن است، آنها عقب‌نشینی کنند.

ممبینی درباره اینکه گفته می‌شود باشگاه‌های ما برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا از نبود VAR ضربه می‌خورند، تصریح کرد: قطعاً مسابقاتی که VAR جزو پروتکل‌های آن است، باید ورزشگاه‌های ما هم از VAR بهره ببرند، ولی فعلاً به مشکلی برنخوردیم و باشگاه‌های ما مشکلی برای میزبانی ندارند. خیلی از کشورهایی که فوتبال‌شان از ما پایین‌تر هستند الان VAR دارند، اما آنها مشکل تحریم‌ها را ندارند. ما مشکل فنی و مالی نداریم، مشکل ما شرکت‌هایی هستند که باید مواردی را رعایت کنند تا شامل جریمه نشوند.

وی در پاسخ به این پرسش که «قرارداد قلعه‌نویی امضا شد؟»، گفت: بله، قرارداد سرمربی تیم ملی امضا شد. واقعیت این است که اتفاقات خوبی در فوتبال کشور رخ داده است. ما مربی داخلی را بعد از 10 سال به‌عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کردیم. باید دست به دست هم دهیم و کمک کنیم تا نتایج خوبی به دست بیاید تا هواداران راضی باشند. ان‌شاءالله با نتایج خوبی که در جام ملت‌ها می‌گیریم این پروسه را ادامه دهیم و با همین مربی داخلی در جام جهانی 2026 هم شرکت کنیم. ما کم و کاستی‌هایی در فوتبال داشته و ضعف‌های‌مان را قبول داریم، ولی همه باید کمک کنیم تا از منابع انسانی‌مان به خوبی استفاده کنیم.

دبیرکل فدراسیون فوتبال در مورد بازی دوم تیم ملی در فیفا‌دی شهریور ماه و اینکه فدراسیون تمایل دارد این بازی در تهران برگزار شود، اظهار کرد: درباره انتخاب حریف و اینکه کجا بازی برگزار شود، کادر فنی نظر می‌دهد. ما با هفت هشت کشور که در فیفادی پیش رو برنامه‌شان خالی است، مکاتبه کردیم. یکسری شرایط را ما داریم و یکسری هم نظر آنها دارند و هر وقت قطعی شد، اعلام می‌شود. نوع فوتبال و محل برگزاری مسابقه مسائلی است که مدنظر ماست. ان‌شاءالله یک بازی نهایی می‌شود.

ممبینی در پاسخ به این سؤال که «در سال‌های گذشته تیم‌هایی که بدهی داشتند با کدخدامنشی در مسابقات حضور پیدا می‌کردند. آیا امسال هم این اتفاق برای تیم‌هایی که بدهی دارند، می‌افتد؟»، تصریح کرد: خیلی از تیم‌های ما تراز مالی‌شان منفی است، حالا شاید در دنیا هم اینطوری باشد. باید تلاشی صورت که این تراز مثبت شود. اگر ما بخواهیم باشگاهی بدهکار نباشد، یک شیوه‌ای را در صدور مجوز حرفه‌ای ایجاد کردیم که باشگاه‌ها می‌بایست مطابق آن عمل کنند. بدهی‌های باشگاه‌های فوتبال ما در گذشته، تعداد 136 مورد بود و در AFC ثبت شده بود که الان این تعداد به 36 بدهی کاهش پیدا کرده است. ما کار را کم‌کم جلو می‌بریم و اگر بخواهیم خیلی محکم بگیریم، نمی‌شود. بعضی از تیم‌ها در حال کار هستند و از ما زمان خواستند. ما این فضا را به باشگاه می‌دهیم و باشگاه‌ها هم باید به خودشان بیایند تا کار را انجام دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که «بحث حق پخش به کجا رسید؟»، گفت: نزدیک به 70 درصد از درآمد ما از حق پخش است و اگر بتوانیم حق پخش را در فوتبال ایران جا بیندازیم و صداوسیما و دولت دست به دست هم بدهند، مشکلات باشگاه‌ها حل می‌شود. البته این را هم بگویم که در اکثر کشورهای دنیا حق پخش یک دفعه حل نشده است و اگر این مشکل هم در فوتبال ما حل شود و حق باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال داده شود و 50 درصد از حق پخش به باشگاه‌های ما پرداخت شود، مشکلات برطرف خواهد شد. به هر حال مسئولان باید کمک کنند تا این اتفاق بیفتد. ما نمی‌توانیم ببینیم که باشگاه‌هایی مثل استقلال، پرسپولیس و تراکتور لنگ پول ناچیزی باشند. همه باشگاه‌های لیگ برتر و لیگ یک باید بتوانند از حق پخش استفاده کنند. این موضوع ممکن است که در سال آینده اجرا شود و یکی از شاخص‌های AFC برای صدور مجوز حرفه‌ای قرارداد حق پخش است و هیچ باشگاهی نمی‌تواند قرارداد صوری در این بحث داشته باشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز