خبرگزاری کار ایران

بعضی‌ها شجاعت روبرویی با من را نداشتند

پرکاس: هیچ بازیکنی تابو نیست/ باشگاه خواهان ادامه همکاری با برزیلی‌ها بود/ بخشی از هواداران نفت از افراد مغرض خط می‌گیرند

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۰۸۰۹

سرمربی سابق تیم فوتبال صنعت نفت آبادان معتقد است چون بعضی نفرات شجاعت روبرویی با او را نداشتند، بر علیه وی و همکارانش تبلیغ منفی می‌کردند.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، در فوتبال ایران مربیان موفق و غیر موفق یک جمله مشترک دارند. مربیگری در ایران فقط به مسائل فنی مربوط نمی شود و شما ناخواسته باید حواستان به موارد دیگری هم باشد. در فصل بیست و دوم لیگ برتر رضا پرکاس برای اولین بار تجربه سرمربیگری در ایران را کسب کرد اما خیلی زود از سمتش برکنار شد. منتهی اوضاع برای فیروز کریمی جانشین وی هم خوب پیش نرفته است. کریمی علاوه بر دریافت اولتیماتوم از باشگاه، با تجمع هواداران و گلایه‌های آنها روبرو شد. در همین رابطه با رضا پرکاس به صحبت پرداختیم:

*هواداران صنعت نفت باز هم تجمع کردند؟

همیشه هواداران دغدغه تیم خود را دارند و این چیز جدیدی نیست. هر چند که می گویند فوتبال با زندگی و مردم آبادان درآمیخته است و تاثیر مستقیمی در روابط اجتماعی و روحیات آنها دارد اما نباید اجازه سو استفاده و موج سواری از این مطلب را به بعصی اشخاص بدهیم. در آمریکای جنوبی مانند برزیل که بعضی هواداران افراطی هستند و  در کشور  خودشان 7  گل دریافت کردند؛ اما مسئله خاصی رخ نمی‌دهد و زندگی ادامه دارد. باز هم به فوتبال باز می گردند و کلی بازیکن هم به جهان صادر کردند اما خواسته هواداران همیشه به حق نیست. گاهی آنقدر اختلاف سلیقه وجود دارد که اگر بخواهیم دسته بندی کنیم بعضاً 100 سلیقه متفاوت را جمع آوری و اتحاد این سلیقه‌ها بسیار بسیار سخت و حتی غیر ممکن است.

*یک مثال واضح تر از این سلایق متفاوت بگوید.

بعضی هواداران معتقدند تیم باید دفاعی بازی کنند بعضی مخالف آن. بعضی می‌گویند چون عاشق فلان بازیکن یا مربی خاص هستیم باید از آنها استفاده شود و بعضی مخالف‌شان. یا اینکه بزرگترین تیمها در خانه خودشان می بازند. اینکه بگوییم باید همه بازیهای خانگی را برنده شویم در فوتبال امروز منطقی نیست. حتی برای برزیل، و بایدی در کار نیست. اینکه در زمین خودی یا نیم فصل اول حداکثر امتیازات را جمع کنیم یک چیز منطقی است ولی اصول یا استاندار جهانی فوتبال نیست.  خاطرم هست  برق شیراز در یکی از فصول در نیم فصل با 28 امتیاز صدرنشین بود اما در نیم فصل دوم همه بازیها را شکست خورد و سقوط کرد. یا تیم استراماچونی تا 5 هفته اول 3 امتیاز داشت اما در پایان کارش صدرنشین بود. حالا اگر آن مقطع به نظر هواداران ناراضی تیم  رجوع می گشت،  مربی ایتالیایی برکنار می شد؟

*بعضی می گویند از همان ابتدای فصل صنعت نفت با نظر شما و ابراهیم قاسم پور(مدیرفنی تیم) بد بسته شد. این موضوع را می‌پذیرید؟

از زوایای گوناگون باید به این مسئله نگاه کنیم. مگر کسی بدش می آید بهترین بازیکنان و امکانات را در اختیار داشت باشد؟ اما بستن تیم تحت یک شرایط خاص، بودجه باشگاه، پست‌های نیازمندجذب  بازیکن و اولویت تمدید قراردادها صورت می‌گیرد. شرایط لیگ ایجاب نمی کند که 15 یا 16 نفر جدید جذب کنید. ضمن اینکه بازیکن خوب که در  تیم خودش  موفق است مگر به راحتی تیمش را رها می کند؟ مگر اینکه شرایط اقتصادی بهتری برایشان فراهم شود یا آینده بهتری داشته باشند. مثلا تیم شما سهمیه لیگ قهرمانان داشته باشد. در زمینه نقل  و انتقالات بازیکن به جو شهر، دور بودن مسافت، اقلیم آبادان و گرمای آن توجه می‌کند. برای مثال  اکثر پروازها به  آبادان 2 پروازه است. ما بهترین نقرات را که در این قالب گنجانده می شدند و فاکتورهایی بازیکنانی که به نیاز داشتیم را جذب کردیم. مسئله سلیقه شخصی هم است، شاید بعضی بازیکنان از نظر دیگران مناسب نباشند یا در هفته‌های اول خواسته های کادرفنی را نتوانند اجرایی کنند.

*شاید باشگاه های رقیب هم از نظر مالی پیشنهاد بهتری داشتند؟

یکسری بازیکنان شرایط  مالی ما را قبول داشتند اما با وجود پیشنهاد مالی کمتر راهی باشگاه رقیب و همسایه شدند. یکسری هواداران که از ابتدا بهانه می گرفتند و پیگیر این موضوع نبودند. آنها باید از خود می پرسیدند چرا بعضی بازیکنان حاضر نشد با پول بیشتر به آبادان بیایید و با پول کمتر به تیم همسایه رفتند؟ با توجه به شرایط باشگاه معقتدم تیم بد بسته نشده چرا که کادرفنی جدید هم اعلام کرد تیم پتانسیل خوبی دارد. این به توانایی و کیفیت کاری کادرفنی بستگی دارد که به نحو احسنت از پتانسیل تیم استفاده کند. البته هیچ تیمی بی نقص نیست.

به سوال قبلی مان بازگردیم. آقای قاسم پور چه نقشی در بسته شدن تیم داشتند؟

 این تیم توسط بنده بسته شده است. آقای قاسمپور مدیرفنی باشگاه است و نظراتی را به صورت مشورتی ارائه میدادند. اما  دخالت مستقیم یا غیرمستیمی حتی تاثیرگذار در بسته شدن تیم نداشت. نظر خودش را اعلام می کرد یا مشاوره ای  می گفت بیشتر تقویت بشویم!! بعضاً از همکاران خودم، مربیان سابق بعضی بازیکنان و قاسم پور و حتی مدیریت باشگاه برای جنبه مشاورتی استفاده می کردیم و نظرنهایی نظر خودم بود  جوابگوی باخت یا برد سرمربی است. البته ایشان(قاسم پور) آدم کمی نیست در همه رده ها و سطوح ملی بازی و مربیگری کرده و تجربه زیادی دارد  پس اگر چیزی هم بگویند بی ربط نیست. اما...

اما چی انگار گلایه دارید؟

این موارد بهانه ای برای افراد بود. دایه عزیزتر از مادر بودند و شجاعت نداشتند مستقیم مقابل خودم قرار بگیرند و نظراتشان را بگویند و به سمت تبلیغات منفی و انگ زدن می رفتند. اینها کسانی بودند که از جای خاصی خط می گرفتند و هنوز هم می گیرند که می تواند از طریق بازیکن، هوادار،  مربیان بومی و غیربومی از هر جا که شما فکر کنید، باشد. البته عده کمی بودند و نتایج آبادان در ظاهر خیلی برایشان مهم بود اما در باطن به منافع خودشان و دوستان خاص شان فکر می کردند. نباید به خاطر یک نفر یا یک گروه کوچک  یک تیم را نابود کرد اما بعضی ها می گفتند: خط قرمز ما  آبادان است اما در واقع به خاطر یک سری جریانات خاص اینکار را می کردند.  قطعانه مقابل  این خواسته ها با قدرت ایستادم. چرا که برای من نظم و دیسلپین خیلی مهم بود. متد و نگرشم با مربیان ایران متفاوت بود و برای پیاده کردنش به زمان نیاز داشتم.

*درباره متد کاری صحبت کردید آیا درباره همکاران برزیلی از نحوه جدایی‌شان با شما صحبت کردند یا تماسی گرفتند؟

بعد جدایی‌ام از باشگاه، از مدیریت خواستم اگر می شود این 2 مربی هم قطع همکاری کنند. باشگاه به صراحت اعلام کرد کرد از آنها راضی  است و بازیکنان هم رضایت دارند. چرا که کیفیت کاری آنها را دیدیم . به باشگاه اعلام کردم برزیلی ها حرفه ای هستند با همان جدیت و کیفیت کارشان را انجام خواهد داد؛ اما  به عنوان مهمان ایران احترامشان حفظ شود. مدیران باشگاه تاکید کردند که کشور ایران و به ویژه آبادان مردم مهمان نوازی هستند. اما کادرفنی جدید با توجه به سلایقش قطع همکاری کرده که در فوتبال حرفه ای انری طبیعی است مگر اینکه ..! به هرحال کیفیت داشتند و یا نداشتن را مرور زمان نشان خواهد داد.

*2 مربی برزیلی قبل قطع همکاری با شما تماس گرفتند؟

 البته که تماس گرفتند و اطلاع دادند. بابت اینکه به آنها فرصت دادم تا در ایران تجربه جدیدی را بدست بیاورند و دانش حود را انتقال دهند ، تشکر کردند. به ویژه که آبادان را دوست داشتند و وجه آبادان برزیلته برای آنها جالب بود. اینکه سرمربی و کادرفنی چقدر در پیشرفت و موفقیت حال و آینده  تیم تاثیر گذار است و یا برعکس به زمان واگذار می کنیم.

*از عملکرد مربی بدنساز برزیلی راضی بودید؟

بازیکنانی که فصل گذشته 30 یا 40 دقیقه نمی توانستند بازی کنند. مخصوصا آن چند بازیکنی که ضعیف بدنی داشتند . امسال 90 دقیقه برای ما بازی میکردند. این نشان دهنده قدرت بدنی بالا و تمرینات طراحی شده ما بود. 2 هفته اول اردو بدنسازی تیم با من بود. با ورود استفانو این بدنسازی بمراتب بهتر شد. او بالای 40 سال کار عملی دارد در کشورهای متفاوتی کار کردند. باراکا مربی دروازه‌بان‌ها در رده های سنی برزیل کار کرده است و سابقه همکاری داشتیم.  برای 2 همکار خوبم بهترین آرزو دارم. آروزی همکاری در تیم های دیگر مانند سالیان گذشته در امارات.

 در مجموع قطع همکاری اگر با پیشرفت و موفقیت طرفین باشد تصمیم خوبی است و گرنه عجولانه و زیان ده خواهد بوداین بار هم نتیجه کاری را هم به زمان می سپاریم...

*در مورد فرشاد جانفزا و مطالبی که درباره خیانتکاران منتشر کرد به شما مرتبط بود؟

بازیکن مختار است نظرش را بگوید. بطور معمول بازیکن در رابطه  با توانایی و سوابقی که در گذشته دارد جذب شده است. در طول تمرینات پیش فصل خواسته‌ها و توقعات کادرفنی برآورده نشد. در آن مقطع او مشکلات شخصی داشت که خودش کاملا واقف است. و مشکلاتی بود که از فصل‌های گذشته وجود داشت. زمانی که به او اعلام شد وقت کافی برای نقل و انتقالات داشت. در اردوی تهران به او این موضوع اعلام شد که در لیست نهایی تیم جایی ندارد.

*پس چرا جدا نشد؟ و واکنش او به صحبت‌های شما چه بود؟

مدیر برنامه ایشان می‌گفت باید بماند، بجنگد و خودش را اثبات کند. فرشاد اخلاق خاصی و متواضعی داشت و با دیده باز نظرات ما را قبول کرد. حتی بعد قطع همکاری من با باشگاه از زحمات من تشکر و برای اینده مربیگری من آرزوی موفقیت کرد. شاید از افراد و عوامل دیگری گلایه‌مند باشند. در اخلاق بنده نیست که به  هیچ شخص یا بازیکنی کم احترامی صورت بگیرد یا کوچکش کنم و به هیچ کس از کادر فنی خودم هم چنین اجازه ای را نمی دهم. بلکه در افکار من ،  بازیکن به دلیل توانایی فنی، رفتار و کردار حرفه‌ای ، خودش جایگاهش را در تیم تعیین می‌کند.  

*صحبت پایانی؟

امیدوارم با آن پتانسیل و ظرفیت خوبی که صنعت نفت دارد و با برگشت مصدومین و بازیکن‌هایی که الان با تمام وجود برای تیم بازی می کنند بتوانند پیشرفت و موفقیت را در پیش بگیرند. برای شهر آبادان، فوتبال آبادان و صنعت نفت بهترین ها را آرزو دارم. از هواداران واقعی صنعت نفت انتظار دارم وجدانشان را قاضی کنند تحت تاثیر افراد خاص قرار نگیرند. از هواداران می خواهم  فوتبال را بدون نگاه مغرضانه قضاوت کنند. همه چیز را در یک یا دو بازی نبینند. طرفدار تیم شهرشان باشند. نفرات، مربی و بازیکن می آیند و می روند اما هیچ بازیکنی تابو و بت نیست. هیچ مربی بت و بدون اشکال نیست ، با تمام وجود از تیم شهر و باشگاه حمایت کنند. چون باشگاه و تیم است که برای مردم باقی می ماند. یک تیم وقتی موفق است که همدل و یک کلام باشد. آنوقت آن تیم حتی با کمترین امکانات میتواند به بهترین نتایج دست پیدا کند. برای شهر و مردم  آبادان، فوتبال آبادان و صنعت نفت بهترین ها را آرزو دارم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز