خبرگزاری کار ایران

سقوط امپراتوری: دوران آبراموویچ در چلسی با جنجال به پایان رسید

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۸۱۲۱

اتهامات مربوط به روابط نزدیک با کرملین هرگز از بین نرفت و تاجر روس تصمیم گرفت پس از حمله ولادیمیر پوتین به اوکراین، باشگاه چلسی را بفروشد.

به گزارش ایلنا، رومن آبراموویچ پس از تکمیل جام‌های چلسی در فینال جام باشگاه های جهان در ابوظبی، جایگاه افسانه ای خود را در چلسی تثبیت کرد.

او پس از ورود به زمین در استادیوم محمد بن زاید، توماس توخل سرمربی تیم را در آغوش گرفت و قبل از اینکه جام را بالای سرش ببرد، با سزار آزپیلیکوئتا گپ زد.

این بیست و یکمین افتخار بزرگ او در 19 سال بود، در این مدت او یک کرسی در جدول بالای فوتبال اروپا را برای چلسی تضمین کرد و در عین حال آبی ها را به یک برند ورزشی جهانی تبدیل کرد.

با این حال، اتهامات مربوط به روابط نزدیک با کرملین هرگز برطرف نشد. او همیشه مدعی بود که از "پول کثیف" برای خرید و تامین مالی چلسی استفاده نکرده است.

او هرگز نتوانست از گذشته‌اش پیشی بگیرد و در نهایت با حمله ولادیمیر پوتین به اوکراین باعث شد که آبراموویچ باشگاه را بفروشد، به این معنی که سلطنت او در میان بحث و جدل آغاز شد و پایان یافت.

هنگامی که این خبر برای اولین بار در 2 مارس منتشر شد، واکنش احساسی از طرف هواداران چلسی وجود داشت که می خواستند از سرمایه گذار اصلی دو دهه موفقیت درخشان تمجید کنند.

با این حال، بیشتر اطلاعاتی که روزنامه‌نگاران برای نوشتن درباره آبراموویچ در دوران اقامتش در غرب لندن استفاده کردند، از طریق جلسات توجیهی غیرقابل ضبط یا حتی شنیده‌ها در برخی موارد به دست آمد.

در واقع، تاجر روسی تنها یک مصاحبه به عنوان مالک چلسی انجام داد، و آن هم با نشریه تجاری فوربس. آبراموویچ گفت: "در آینده، به خصوص با توجه به وجهه عمومی که برای من به ارمغان می آورد، شاید در مورد مالکیت یک باشگاه متفاوت فکر می کردم. اما، در آن زمان، من فقط این بازی باورنکردنی را دیدم که می‌خواستم به هر طریقی بخشی از آن باشم.»

در واقع، اطلاعات کمی در مورد انگیزه او برای مالکیت باشگاه وجود دارد. تصاحب 140 میلیون پوندی (187 میلیون دلاری) او که شامل پرداخت 75 میلیون پوند (100 میلیون دلار) بدهی اضافی نیز بود، باعث شد که او بلافاصله از یک چهره نسبتا ناشناخته در غرب - خارج از صنعت فولاد - به یک شهرت جهانی تبدیل شود.

 در آن روزهای اولیه، بازیکنان باشگاه به آبراموویچ به عنوان شخصیتی بی ادعا نگاه می کردند که درست مانند یک حامی عمل می کرد. یورگن ماچو، دروازه بان پیشین تیم چلسی به GOAL گفت: «در تمام بازی ها رومن را در اطراف می دیدید و او به چلسی کمک زیادی کرد. بعد از بازی ها در رختکن یا در زمین تمرین با او ملاقات می کردید. او واقعاً زیاد صحبت نمی کرد به همین دلیل مطمئن نبودم که چقدر انگلیسی می تواند صحبت کند. او مردی آرام و خوب بود. او از طریق مترجم با ما صحبت می کرد. به نظر می رسید که او یک مرد عادی است.»

 البته او هر چیزی بود جز مرد عادی.  آبراموویچ فوتبال را برای همیشه تغییر داد و راه را برای گروهی از میلیاردرهای بین المللی هموار کرد تا نظم جهانی جدیدی را در فوتبال ایجاد کنند.

به هر حال، چلسی آبراموویچ اولین باشگاهی بود که سلسله مراتب قدیمی را بر هم زد. او مدت ها قبل از تصاحب منچسترسیتی با حمایت ابوظبی یا خرید پاری سن ژرمن با بودجه قطری وارد زمین شد. اما همه این مالکان از آن زمان به ورزش‌شویی و خرید عناوین متهم شده‌اند، همان اتهاماتی که آبراموویچ در زمانی که لیگ برتر را به باشگاه برگرداند، به او وارد شد.

روشی که او برای جذب بازیکنان برتر در تابستان 2003 انجام داد نیز به طور قابل بحثی ماهیت بازار نقل و انتقالات را تغییر داد، و نحوه پوشش آن توسط روزنامه‌نگاران، به دنبال آن بازیکنان، سوء استفاده توسط ایجنت‌ها را دنبال داشت و هواداران اما از آن بسیار لذت بردند.

 جسپر گرونکایر، وینگر سابق چلسی به GOAL گفت: به عنوان یک بازیکن در آن زمان، هرگز تغییر مالک را تجربه نکرده بودم، بنابراین انتظار نداشتم اتفاق بزرگی بیفتد. ما به زودی متوجه شدیم که این واقعاً واقعی است و پول زیادی برای باشگاه صرف می شود. هنوز همان جایی بود که همیشه در آن تمرین کرده بودیم، بنابراین خیلی متفاوت نبود. اما پس از آن مجبور شدیم با شایعات پیرامون سرمربی کنار بیاییم، زیرا نام های زیادی در این مدت مطرح شده بود که باید مسئولیت تیم را بر عهده بگیرد. همچنین درباره ورود بازیکنان جدید برای هر پست بود. فکر نمی‌کنم هیچ بازیکنی از چلسی را در آن پیش فصل پیدا کنید که نگران موقعیت خود در باشگاه نبود. ما در یک کمپ تمرینی در ایتالیا بودیم، در یک شهر کوچک در کوهستان. یک کافه در شهر بود که بازیکنان می توانستند به آنجا بروند. اما آنجا پر از ایجنت‌ها و رسانه‌ها بود.

شما بازیکنانی را می‌دیدید که در گوشه‌ها نشسته‌اند و با عوامل خود صحبت می‌کنند و از آنها می‌پرسند که چه کاری باید انجام دهند، زیرا هیچ‌کس نمی‌دانست چه اتفاقی خواهد افتاد. سپس، ما به تور مالزی رفتیم، و من فقط به یاد دارم بازیکنانی که وارد و خارج می شدند، خرید و فروش می شدند.»

پول آبراموویچ فقط استعدادهای کلاس جهانی را به استمفوردبریج جذب نکرد.  1.5 میلیارد پوند (2 میلیارد دلار) که او سرمایه گذاری کرد، باعث شد هواداران از سراسر جهان به استادیوم هجوم بیاورند. چلسی اف سی با یک زمین تمرینی پیشرفته، یک آکادمی فوق العاده و فرهنگ باشگاهی قوی به یک برند واقعا جهانی تبدیل شد.

شاید آن‌ها هنوز زمینه‌ای شایسته چنین موسسه ورزشی را نداشتند، اما این موضوع مانع از آن نشد که بسیاری از افراد علاقه‌مند برای خرید باشگاه از آبراموویچ صف آرایی کنند و اکنون میراث او به تاپ بوهلی و کنسرسیوم آمریکایی رسیده است.

 باید دید که چه اتفاقی می افتد، اگرچه GOAL قبلاً به نحوه برنامه ریزی مالکان جدید برای اداره باشگاه اشاره کرده بود. با این حال، آنچه واضح است این است که مهم نیست که درباره آبراموویچ چه فکری می‌شود، دوران تصدی او برای نسل‌های آینده به یادگار خواهد ماند. او هم چلسی و هم فوتبال را برای همیشه تغییر داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز