خبرگزاری کار ایران

5 کلید موفقیت ایتالیا با مانچینی: آتزوری چطور به پا خواست؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۷۷۶۹

بعد از شکست ناباورانه تیم ملی ایتالیا مقابل سوئد در راه جام جهانی روسیه، کمتر کسی تصور می‌کرد آنها دوباره به یک تیم ترسناک تبدیل شوند.

به گزارش ایلنا، تنها شش ماه از 13 نوامبر 2017 تا 14 مه 2018 سپری شد: نیمی از سال شکاف بین یکی از ناامیدکننده‌ترین شکست های ایتالیا و ورود یک شخصیت تأثیرگذار و الهام بخش بود که سبک بازی آن‌ها را کاملاً تغییر داد.

در آن روز سرنوشت ساز ماه نوامبر، آتزورری ضربه سختی خورد وقتی توسط سوئد از مرحله پلی آف جام جهانی روسیه 2018 حذف شد. در نتیجه، چهار بار قهرمان جهان (1934 ، 1938 ، 1982 و 2006) برای اولین بار از سال 1958 در بزرگترین صحنه فوتبال جهان شرکت نکردند.

در ماه مه سال بعد، ایتالیا روبرتو مانچینی را به عنوان سرمربی جدید منصوب کرد. او در 53 سالگی و با تجربه و مربیگری فراوان اروپایی، تصمیم گرفت فرماندهی تیمی را که به شدت نیازمند هدایت، امید و جاه طلبی جدید است، بر عهده گیرد و این دقیقاً همان چیزی است که او به آنها داده است.

قهرمانان فعلی اروپا در حال حاضر 36 بازی فوق العاده را بدون شکست (27 برد ، 9 تساوی) پشت سر گذاشته‌اند و از 35 بازی متوالی دو تیم و رکورد مهم تاریخی پیشی گرفته‌اند: برزیل (بدون شکست بین 1993 تا 1996) ، که در سال 1994 قهرمان جهان شد و اسپانیا (بدون شکست بین 2007 تا 2009)، تیمی که با دو جام قهرمانی اروپا و یک جام جهانی به کارش پایان داد.

تا به امروز، مانچینی بر 41 بازی ایتالیا نظارت داشته که تنها دو باخت آن در پنج بازی نخست او، در بازی دوستانه با فرانسه در ژوئن 2018 و در بازی لیگ ملت های یوفا مقابل پرتغال در همان سال بوده است. هیچ کس در آن مرحله نمی‌توانست این مسیر بدون شکست 36 بازی را که بر روی چند پایه کلیدی ساخته شده است، پیش بینی کند.

دفاع و حمله

ایتالیا همیشه به دلیل دفاع از نوع کاتاناچیو شهرت داشت، اما مانچینی برنامه های دیگری برای شاگردان خود داشت. از لحظه ای که نقش جدید خود را بر عهده گرفت، آرایش تیم را به ترکیب 4-3-3 تغییر داد و از آن به بعد تکان نخورده باقی مانده است. موفقیت این فلسفه را آمار و ارقام نشان می‌دهند: در 41 بازی، آتزوری 93 گل به ثمر رسانده است که به طور متوسط با بیش از دو گل در هر بازی برابر است.

علاوه بر این ، پس از تعدیل تغییرات دفاعی، ایتالیا بسیاری از منتقدان را در یورو 2020 غافلگیر کرد. مانچینی شدت حمله و انگیزه را به استحکام دفاع سنتی تیم اضافه کرد، که هنوز هم مثل همیشه چشمگیر است، همانطور که نشان داد آن‌ها 1168 دقیقه بدون دریافت گل به میدان رفتند و رکورد قبلی دینو زوف را با 1134 دقیقه گل نخوردن، شکستند.

5 کلید موفقیت ایتالیا با مانچینی: آتزوری چطور به پا خواست؟

تیمی از استعدادها

تا آنجا که به مانچینی مربوط می‌شود، توانایی از هر چیزی بیشتر است و هر بازیکن ایتالیایی که سطح کافی از آن را نشان دهد، با دعوت به تیم ملی پاداش می‌گیرد. او حدود 80 بازیکن را به طور کلی در ترکیب تیم‌ها قرار داده و درصد بسیار بالایی از آنها به جریان بازی اختصاص داده شده است. این تاکتیک سرمربی 56 ساله پیامی روشن به همه فوتبالیست‌های ایتالیایی با آرزوی حضور در تیم ملی ارسال کرده است: اگر آنها مستحق فراخوان باشند، فرصتی برایشان به وجود می‌آید. با توجه به اینکه تیم آنها فاقد نام های معروف سایر کشورهاست، آنها می‌دانند که همیشه می توان در تیم جایی کسب کرد و قدرت جمعی آن‌ها بزرگترین سلاح آن‌هاست.

مثل یک خانواده

یکی از دشوارترین وظایفی که مانچینی هنگام هدایت ایتالیا با آن روبرو شد، یافتن راهی برای ایجاد انگیزه و الهام بخشیدن به گروهی از بازیکنان بود که هنوز از شوک شکست در صعود به جام جهانی 2018 رنج می‌بردند. بخش اول برنامه او این بود که آنها را متوجه کند که احساس ناامیدی عمیق آنها می تواند به جاه طلبی شدید برای مسابقات بعدی تبدیل شود.

در مرحله بعد، او از بازیکنان جوان و آینده دار دعوت کرد که طراوت، اعتماد به نفس، لمس تکانشگری و البته اشتیاق بیشتری را که ایتالیا در سال 2018 فاقد آن بود، به ارمغان آورد. این مراحل به سرعت پیش رفت و ایتالیا به این دلیل موفق شد که بازیکنان به برنامه مانچینی اعتقاد دارند و در هر اردوی آماده سازی ملی نشان می‌دهند که از یکدیگر حمایت می‌کنند. همانطور که جورجو کیه لینی در آستانه برگزاری مسابقات قهرمانی اروپا در ایتالیا به رسانه‌ها گفت: "ما هرگز شکست مقابل سوئد را فراموش نخواهیم کرد، اما در سه سال گذشته ما توانستیم این ناامیدی را به اشتیاق تبدیل کنیم."

5 کلید موفقیت ایتالیا با مانچینی: آتزوری چطور به پا خواست؟

تغییر طرز فکر

مانچینی به منظور بالا بردن روحیه پس از حادثه تلخ حذف برابر سوئد در سال 2018، روشی مشتاقانه را اتخاذ کرد. بازیکنان او بلافاصله این کار را انجام دادند و با تصور بازی سرگرم کننده و تقریباً گستاخانه موفق شدند.

سبک جسورانه و جذاب فوتبال القا شده توسط مهاجم سابق سمپدوریا باعث ایجاد هیجان در بازیکنان بزرگتر شد. همانطور که او قبل از یورو 2020 به فیفا توضیح داد، لحظه کاملی برای امتحان کردن آن بود. او گفت: "در هر تیمی که قبلا مربیگری می کردم، همیشه سعی کرده ام روش هجومی‌‌تری را ارائه دهم. گاهی در این کار موفق می‌شوید، گاهی اوقات موفق نمی‌شوید. اما در این مورد زمان مناسبی بود تا به هوادارانمان یک تیم ملی جذاب برای تماشا و لذت بردن هدیه بدهیم." 

و او به حرف خود خوب عمل کرده است: فقط در سه سال و نیم، مانچینی ظاهر و ذهنیت تیم ایتالیا را به طور جامع تغییر داده است.

موفقیت ملموس

البته مانچینی ایتالیا مطمئنا تنها معیارهای آماری جدیدی را تعیین نکرده است. آنها فقط دو ماه پیش، پس از غلبه بر انگلیس در ورزشگاه ومبلی، برای دومین بار در تاریخ این کشور قهرمان اروپا شدند.

علاوه بر این، لاجوردی پوشان با خیال راحت در صدر جدول گروه C در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی قطر در قاره اروپا قرار دارد و اگر به برتری و صعود خود ادامه دهد، احتمالاً به عنوان یکی از برترین تیم‌ها به مسابقات می‌رسد.

مانچینی، بازیکنانش و عموم مردم ایتالیا کاملاً می‌دانند که جام جهانی بعدی ممکن است تاریخ بیشتری را بسازد.

منبع: سایت فیفا

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز