خبرگزاری کار ایران

مصطفوی: استقلال هنوز نتوانسته بازی کردن بدون علی کریمی را تمرین کند / تیم فکری بی‌برنامه نیست

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۲۳۱۷

مربی سابق تیم استقلال تهران درخصوص تساوی برابر ذوب آهن و انتقاداتی که پس از بازی هفته هفتم از تیم می‌شود، صحبت کرد.

صالح مصطفوی در گفتگو با ایلنا درخصوص تساوی استقلال و ذوب آهن اصفهان اظهار داشت: متاسفانه در این بازی استقلال زیاد روی بحث بازیسازی موفق نبود اما روی صحنه‌هایی مانند لحظه‌ای که مهدی مهدی پور توپ را برای مطهری ارسال کرد و بازیکن حریف باید اخراج می‌شد یا در رفت و برگشت‌های توپ، روی توپ‌های دوم پاس‌های خوبی ارسال می‌شد. 

او ادامه داد: استقلال موقعیت‌هایی هم ایجاد کرد اما انسجامی که باید در بازیسازی باشد همچنان در تیم وجود ندارد. البته این را بگوییم که تیم با شیوه جدید بازی می‌کند و بازیکنان تأثیرگذار غایب هستند. امیدوارم شرایط به گونه‌ای پیش برود که استقلال بتواند نتایج بهتری کسب کند.

او درخصوص عملکرد خط دفاعی همچنین گفت: معظلی که اخیرا دیده می‌شود گپ‌هایی است که بین مدافعان ایجاد شده و رقبا هم از آن استفاده می‌کنند. موقعیت‌های زیادی به این شکل طی دو بازی اخیر هم به تیم حریف واگذار شده است. رشید مظاهری خداراشکر به نظرم فوق العاده عمل می‌کند ولی باید برای این مشکل خط دفاعی هم فکری کرد. 

مصطفوی درباره اینکه گفته می‌شد قایدی دچار مصدومیت است اما از نیمه دوم به میدان رفت، گفت: بازیکنی که ریسک آسیب دارد اگر بخواهیم بازی کند، از ابتدا بازی کند بهتر است چون اگر به عنوان یار تعویضی وارد زمین شود و بعداً مصدوم شود یک تعویض را هم می‌سوزاند. بنابراین اگر قایدی ریسک بازی داشت بهتر بود که از ابتدا بازی کند اما به هر حال کادرپزشکی و کادرفنی تیم از شرایط بازیکن آگاهی بیشتری داشتند و در این زمینه باید به تصمیم کادرفنی احترام گذاشت.

صالح مصطفوی درخصوص صحبت‌های محمود فکری درباره عملکرد داوری و تاثیر آن روی نتایج آبی پوشان اضافه کرد: واقعیت این است در بازی‌های که گره می‌خورد تصمیمات کوچک داوری هم بسیار تأثیرگذار است. من نمی‌توانم نظر بدهم که آقای وزیر وارد مسائل داوری شوند یا نه اما به عقیده من روی داوری هم باید فکری کرد. تصمیمات داوری در برخی بازی‌ها تاثیرگذار بوده و جریان برخی قهرمانی‌ها و جام‌ها را عوض کرده است. برای مثال وقتی استقلال در جام حذفی پارسال به جام نزدیک بود اما همین مساله قهرمان را تغییر داد. به هر حال اگر مشکل حادی وجود دارد باید جایی از آن جلوگیری شود.

مصطفوی درباره عدم هماهنگی کامل بازیکنان استقلال با گذشت هفت هفته از مسابقات لیگ برتر اظهارداشت: واقعیت این است که شرایط کرونایی طوری رقم خورد که بیشترین ضرر را باشگاه استقلال متحمل شد. نگاه کنید که در یارگیری و نقل و انتقالات عقب ماند و بعد رفتن به بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا. مشکلات مدیریتی و انتخاب سرمربی هم طولانی شد تا زمان آماده سازی تیم از دست برود. تیم توسط یکسری افراد بسته شد و یکسری مشاوره‌های غلط در نقل و انتقالات مطرح شد. داستان‌های متفاوتی رقم خورد که به نظرم در مجموع این حواشی همه چیز دست به دست هم داد تا الان تعداد مصدومان زیاد باشد.

او ادامه داد: تعداد بالای مصدومان چند عامل اصلی دارد که یکی از آنها نابسامانی‌های ایجاد شده، بود. الان استقلال محمد نادری، داریوش شجاعیان، فرشید اسماعیلی، عارف غلامی و سیاوش یزدانی را ندارید و حتی وریا را هم نصف و نیمه دارید که چند بازیکن از همین مصدومان یک خط دفاع را تشکیل می‌دهند. این عوامل روی شکل، روند و تاکتیک تیم تاثیرگذار است. 

مصطفوی با اشاره به مشکل بازیسازی استقلال گفت: از نظر من استقلال هنوز نتوانسته بازی کردن بدون علی کریمی را تمرین کند هرچند آرش رضاوند فوق العاده خوب بازی کرد. شاید در موقعیت‌های شوتزنی و تمام کننده بودند خوب نبود اما استقلال هر زمان که از خط دفاعی توپ را به خط حمله منتقل کرد نقش رضاوند را مشاهده می‌کنید. به مرور زمان با اضافه شدن بازیکنان مصدوم قابلیت بهتر شدن از نظر شکل بازی برای استقلال موجود است چون از نظر نتیجه استقلال خوب نتیجه گرفته است. ۱۴ امتیاز از ۷ بازی امتیاز تیم قهرمان است و آنها الان از شرایط ایده آل دو امتیاز عقب هستند که آن هم قابل جبران است.

قبول ندارم که استقلال بدون برنامه است، مصطفوی با بیان این جمله گفت: به نظرم تیم استقلال برنامه دارد ولی شاید بعضی اوقات برنامه‌ها به بن بست می‌خورد و پلن‌های بعدی را شاید امتحان می‌کنند یا نه. شاید پلن‌های بعدی برای هواداران جذاب نیست یا اینکه تیم حریف مانع از اجرای تاکتیک‌ها می‌شود. این هم می‌شود که شاید فرصت کار کردن روی این پلن‌ها به اندازه کافی نبوده است. این نکته هم قابل توجه است که این دومین بازی بود که استقلال با سیستم جدید بازی می‌کرد.

مربی سابق استقلال با اشاره به سیستم جدید آبی پوشان اضافه کرد: استقلال اول فصل با سیستم ۲-۴-۴ خطی شروع کرد اما برابر شهرخودرو و ذوب آهن سیستم ۳-۴-۴ را پیاده کرده است. سیستم‌ها یکسری عدد هستند و ما باید در زمین و بازی بتوانیم آن تفکرات تاکتیکی که مناسب باشگاه استقلال یا بازی برابر یک تیم مثلاً میانه جدولی است را ارایه بدهیم. شاید هواداران استقلال انتظار داشته باشند که تیم یک بازی کاملا مالکانه روی زمین انجام بدهند و به عمق دفاع حریف دست پیدا کنند، کاری که فصل گذشته به خوبی انجام می‌شد، که بدین شکل برنده باشند اما یک زمانی شاید چنین چیزی اتفاق نیفتد. استقلال تا به امروز در لیگ بیستم این مدل بازی را اجرا نکرده است.

مربی فوتبال درباره اینکه روی ایجاد خلق موقعیت به کادرفنی استقلال ایراد وارد می‌شود، گفت: استقلال وقتی برنده نمی‌شود می‌گوییم که موقعیت نبود. دو موقعیت آرش رضاوند، یک موقعیت احمد موسوی، یک موقعیت ضربه سر دانشگر. این‌ها همه موقعیت بوده و نمی‌توانیم بگوییم تیم اصلا موقعیت نداشت. اگر در همین بازی از ۱۰ درصد موقعیت‌ها استفاده می‌کردیم می‌توانستیم برنده باشیم اما چیزی هوادار درباره آن نمی‌تواند راحت تصمیم گیری کند، شکل بازی است. ضربه محمد دانشگر یا احمد موسوی از روی ایتسگاهی و ضدحمله به دست آمد.

او ادامه داد: هواداران اینگونه انتظار دارند که استقلال از دروازه‌بان بازی را آغاز کند و به مهاجمان برسد، مدل بازی با پاس کوتاه برای هواداران جا افتاده است، مدلی که فصل قبل در زمان حضور آقای استراماچونی هم توسط آقای مجیدی اجرا می‌شد که در بیشتر بازی‌های اینگونه بازی می‌کردند اما معتقدم اگر انتخاب این روش مدنظر کادرفنی نیست با نتیجه گرفتن و صدرنشینی تیم، روش بکار گرفته شده مورد حمایت هواداران خواهد بود. به نظرم زمان‌بر است و اگر در بازی‌هایی مانند پرسپولیس، سپاهان و یا تراکتور تیم بتواند نتیجه بگیرد هواداران حمایت خواهند کرد و البته نکته منفی این هم خواهد بود که با روش بازی واکنشی تیم از داشتن یک سبک واحد محروم است. برای مثال شما در باشگاهی مانند بارسلونا هرگز شاهد آن نخواهید بود. به این خاطر که تغییر از طبقه همکف تا دهم یک باشگاه نیست و شاید یک سرمربی بیاید و برود که حتی دستیارانش هم تماما عوض نمی‌شوند. اینجا متاسفانه چنین اتفاقاتی نمی‌افتد. به هر حال تغییرات زیاد باعث می‌شود تیم سبک  نداشته باشد الان ظاهراً تیم واکنشی کار می‌کند درحالیکه فصل قبل کنش‌گران بودند و بالطبع زمان لازم است تا کادرفنی این مسائل را جا بیندازد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز