خبرگزاری کار ایران

کارگران فرش باستان سه ماه حقوق طلبکارند

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۳۷۰

«در گذشته نزدیک به ۱۸۰ کارگر در فرش باستان یزد کار می کردند / در سه سال گذشته با اجرای سیاست‌های تعدیلی تعدادی از این کارگران بازنشسته و تعداد دیگری به دلیل قراردادی بودن پس از اتمام مهلت قرارداد اخراج شده‌اند / باقیمانده این کارگران سه ماه حقوق طلبکارند».

منابع خبری ایلنا در کارخانه فرش باستان یزد گفته‌اند مدیریت این کارخانه حدود ۳ سالی است که به دلیل آنچه کمبود نقدینگی و بدهی به شرکت‌های دیگر خوانده شده بیش از ۱۲۰ کارگر قراردادی خود را به تدریج تعدیل کرده است.

یکی از کارگران این کارخانه با اعلام این خبر به ایلنا از پرداخت نشدن دستمزدهای خود و سایر همکارانش برای سومین ماه پیاپی خبر داد و گفت: متاسفانه علی رغم پیگیری‌هایی که انجام داده‌ایم هنوز موفق به دریافت حقوق و معوقات سه ماه گذشته نشده‌ایم وتن‌ها قولی که به ما داده‌اند این است که به زودی معوقات را پرداخت می‌کنند.

وی گفت: وضعیت شرکت فرش باستان یزد علی رغم سابقهٔ طولانی این شرکت در صنعت فرش کشور به لحاظ وضعیت تولید و کمبود نقدینگی خوب نیست و عمده‌ترین دلیل آن تمایل سهامداران اصلی شرکت در خصوص فروش زمینی است که کارخانه در آن قرار دارد.

گفته می‌شود، تعداد نیروهای این شرکت در سال‌های گذشته مجموعا ۱۸۰ نفر بوده که تعدادی از آن‌ها رسمی بودند که در سه سال گذشته همزمان و با اجرای سیاست‌های تعدیلی بازنشسته شدند و تعداد دیگری از کارگران نیز در همین راستا به دلیل قراردادی بودن پس از اتمام مهلت قرارداد اخراج شده‌اند که در بین آن‌ها افرادی باسابقه کار ۱۵ تا ۱۸ سال نیز حضور داشته‌اند.

یک کارگر این کارخانه نیز این کارگر همچنین با بیان اینکه در یک سال گذشته به دلیل وضعیت بحرانی شرکت، حقوق کارگران تقریبا هر سه ماه یک بار پرداخت شده گفت: درحالی که مسولین شرکت برای پرداخت بدهی‌های مالی و حقوقی خود بار‌ها اقدام به فروش مواد اولیهٔ شرکت کرده‌اند، علاوه بر این تاخیر سه ماهه در سه سال گذشته نیز به کارگران مزایایی تعلق نگرفته‌است.

این کارگر در ارتباط با وضعیت کنونی کارخانه فرش باستان گفت: در حال حاضر تعداد کمی از کارگران رسمی مشغول فعالیت هستند اما به دلیل مشکلات کارخانه با تاخیر مطالبات مزدی خود را دریافت می‌کنند.

اگرچه علت اصلی به تعطیلی کشاندن کارخانه و بیکاری کارگران، کمبود نقدینگی عنوان شده‌است اما به گفتهٔ منابع آگاه در یزد تمایل سهامداران اصلی شرکت برای فروش زمین کارخانه به دلیل بالارفتن قیمت آن، از دلایل اصلی تسریع در توقف فعالیت این شرکت با سابقه عنوان شده است.

منابع کارگری معتقدند تولید فرش ماشینی علی رغم تمام کمبود‌ها هنوز هم سودآور است اما‌ مالکان کارخانه به رویکرد منفعت اندیشانه‌ای که دارند به مشکلات پیش آمده برای ۱۲۰ کارگر کارخانه اهمیت چندانی نمی‌دهند.
سهام داران تمایلی به بقای شرکت ندارند.

توضیحات مدیریت کارخانه

در همین رابطه «حسین اخوان» مدیریت فرش باستان یزد ضمن تایید خبر عدم پرداخت معوقات حقوقی کارگران فرش باستان یزد گفت: متاسفانه از سال ۹۱ رویکرد اداره فرش باستان در جهت تعطیلی این واحد تولیدی بوده است؛ در واقع قرار بود تا ۲۵آذر ماه ۹۱ کلیه کارگران شرکت به دلیل بدهی‌های سنگین آن به تامین اجتماعی ودارایی و بانک‌ها تعدیل شوند اما به دلیل رایزنی‌هایی که با مسولین رده بالای استان انجام شد توانستیم کار را تا به اینجا پیش ببریم.

وی گفت: شرکت فرش باستان یزد در طول سالهای اخیر با بحران‌های عظیمی مواجه شد که عملا شرایط شرکت را به سمت بی‌ثباتی سوق داد. به عنوان نمونه فروش ۴۵۰۰ تخته فرش فاقد کیفیت توسط مدیریت سابق که کار به تعزیرات و استرداد فرش‌ها کشیده شد. و این مسائل باعثدلزدگی سهامداران برای ادامه سرمایه گذاری در این مجموعه شد. از طرفی بالارفتن نرخ ارز برای خرید مواد اولیه باعثشد با کمبود نقدینگی مواجه شویم و نتوانیم مواد باکیفیت را به میزان بالا خریداری کنیم به همه این‌ها بدهی کلان مجموعه به بانک‌ها را هم اضافه کنید.

مدیریت فرش باستان یزد در ادامه به مشکلات موجود در راه تخصیص منابع مالی برای پرداخت حقوق معوقه کارگران این شرکت اشاره کرد وگفت: علی رغم تمام رایزنی‌هایی که انجام شد و تسهیلاتی که از منابع مختلف استانی دریافت کردیم اما متاسفانه به دلیل عدم وجود هیئت مدیره منسجم، پیگیری کارهای اجرایی شرکت مثل پرداخت حقوق پرسنل به تعویق افتاد.

مدیریت کارخانه فرش باستان یزد تصریح کرد: در حال حاضر ۲۰ کارگر در این کارخانه مشغول به کارند که تعدادی از آن‌ها در شرف بازنشستگی قرار دارند. الویت اول ما در یک سال گذشته بازپرداخت بدهی‌های تامین اجتماعی بود تا کارگران بازنشسته بتوانند مستمری بازنشستگی را دریافت کنند. چون بسیاری از پرسنل باقی مانده در شرف بازنشستگی هستند.

خوشبختانه در طول این مدت عده‌ای که مشمول بازنشستگی بودند بازنشسته شدند و آن عده‌ای که می‌دیدند کارخانه در شرف تعطیلی است در صنایع دیگر مشغول به کار شدند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود خبرهای رسیده مبنی بر سوددهی شرکت‌های تولید کننده فرش چرا فرش باستان یزد با این سابقهٔ طولانی در شرف تعطیلی است گفت: در شرایط فعلی اگر بخواهیم تولید با کیفیت داشته باشیم مطمئنا با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستیم و این مشکل گریبان سایر شرکت‌های تولید کننده فرش را هم می‌گیرد مگر اینکه کیفیت تولید فدای کمیت آن شود. وی تصریح کرد: هر شهرک صنعتی مثل نبض یک بیمار است. واقعیت این است که نبض شهرک‌های صنعتی ما نمی‌زند. در حال حاضر شهرک‌های صنعتی در یزد به دلیل کمبود منابع به قبرستان شبیه هستند تا شهرک‌های تولیدی ‍! طبیعی است که کارگران هم با مشکلاتی چون تعویق حقوق و مزایا و بیکار ی افسار گسیخته مواجه می‌شوند.

شرایط حاکم و عدم ثبات اقتصادی در کشور باعثدلزدگی سرمایه گذار و فرار او از ورود به چرخهٔ تولید شده است.

حسین اخوان در انت‌ها در ارتباط با یکی از دلایل اصلی سهامداران برای فروش زمین کارخانه فرش باستان یزد خاطر نشان کرد: شرایط حاکم و عدم ثبات اقتصادی در کشور باعثدلزدگی سرمایه گذار و فرار او از ورود به چرخهٔ تولید شده است. این مسئله باعثرکود اقتصادی و در ‌‌‌نهایت افزایش بحران اشتغال در کشور می‌شود. در شرایط اقتصادی فعلی سرمایه داران بخش خصوصی تمایلی به سرمایه گذاری ندارند و ترجیح می‌دهند به جای اینکه مرتب در گیر پرداخت بدهی به موسسات و ادارات مختلف باشند در خانه بنشینند و از سود بانکی که نصیبشان می‌شود بهره برداری کنند قطعا فروش زمین این کارخانه با قیمتی که در حال حاضر دارد می‌تواند یکی از الویت‌های اصلی برای سهامداران آن باشد.

وی همچنین وعده داد با رایزنی‌های انجام شده باقیمانده حقوق معوق کارگران فرش باستان یزد به زودی به آنان پرداخت شود.
در حال حاضر نگرانی اصلی کارگران تعدیل شده این است که با توجه به اینکه عمدتا در سنین می‌ان‌سالی قرار دارند، بعد از تعطیلی کارخانه همانند همکاران‌ تعدیل شده‌، توانایی جذب مجدد در بازار کار را نداشته باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز