خبرگزاری کار ایران

مطالبات حقوقی ۶۰ کارگر قدیمی «آزمایش مرودشت» ۳۰ ماهه شد

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۳۴۷

«این کارخانه که زیر نظر گروه صنعتی پیام اداره می‌شود اول شهریورماه سال جاری مجددا فعالیت تولیدی خود را از سر گرفت اما همچنان منابع مالی کافی برای پرداخت معوقات حقوقی کارگران قدیمی را ندارد.»

کارگران قدیمی کارخانه آزمایش مرودشت(واقع در استان فارس) که در یک سال اخیر شاهد تعطیلی دو ساله کارخانه و بازگشایی این واحد تولیدی در شهریورماه سال جاری بوده‌‌اند، در سه سال اخیر ۳۰ ماه حقوق نگرفته‌اند.

منابع خبری ایلنا در این واحد تولیدی گزارش دادند کارخانه آزمایش مرودشت که در زمینه تولید لوازم سرمایشی و گرمایشی منزل فعالیت دارد؛ مرداد ماه سال ۹۱ به دلیل افزایش مشکلات مالی و متوقف شدن تولید، تعطیل اعلام شد و از آن تاریخ حدود ۲۰۰ کارگر بیکار شدند.

بر اساس این گزارش، این کارخانه که زیر نظر گروه صنعتی پیام اداره می‌شود اول شهریورماه سال جاری مجددا فعالیت تولیدی خود را از سر گرفت اما همچنان منابع مالی کافی برای پرداخت معوقات حقوقی کارگران قدیمی را ندارد.

«علی کاظمی» رئیس نهاد کارگری کارخانه آزمایش مرودشت در تشریح جزئیات مطالبات همکارانش به ایلنا گفت: بعد از تعطیلی کارخانه که حدودا دو سال طول کشید، ۱۴۰ کارگر این کارخانه با استفاده از تسهیلات بازنشستگی قانون مشاغل سخت و زیان آور بازنشسته شدند و مابقی کارگران قدیمی که تعدادشان به ۶۰ نفر می‌رسد از بیمه بیکاری استفاده نکردند و در کارخانه باقی ماندند.

او افزود: معوقات حقوقی کارگران از خردادماه سال ۹۱ آغاز شد و در این بین از محل فروش ضایعات و لوازم غیر قابل استفاده کارخانه بخشی از حقوق کارگران پرداخت شده است.

رئیس شورای اسلامی کار کارخانه آزمایش در ادامه سخنان خود با بیان اینکه این واحد مجددا در شهریور ماه سال جاری فعالیت تولیدی خود را از سر گرفته است افزود: با شروع به کار مجدد این کارخانه کارفرما به غیر از استخدام دوباره ۶۰ کارگر قدیمی ۳۰ کارگر جدید جذب کرده است که حقوق آنان به صورت ساعتی محاسبه و پرداخت می‌شود.

او گفت: هم اکنون مطالبات کارگران قدیمی شاغل در آزمایش به ۳۰ ماه رسیده است و به همین طریق کارگرانی که از مرداد ماه سال ۹۱ به مرور بازنشسته می‌شوند بر اساس سابقه خدمتشان از این کارخانه حقوق طلب دارند.

به گفته وی، این کارخانه فقط تولید کننده یخچال های ۱۰ فوت خانگی است وبعد از شروع مجدد تولید حدود ۵۰۰ یخچال تولید کرده است که فروش نمی‌روند.

او با بیان اینکه در طول ایام تعطیلی، کارخانه بازار فروش محصولات خود را از دست داده است افزود: محصولاتی که در این مدت ولید شده‌اند درانبارها انباشته شده و به همین دلیل ناچار شدیم تولیدات روزانه را به حداقل ۱۰ یخچال کاهش دهیم.

او که به نمایندگی از سایر کارگران کارخانه آزمایش مرودشت سخن می‌گفت در خصوص مطالبات کارگران بازنشسته گفت: کارگران بازنشسته علاوه بر معوقات حقوقیشان، حین بازنشستگی نمی توانند سنواتشان را دریافت کنند. آنان برای وصول مطالبات خود به اداره کار شهرستان مرودشت شکایت کردند اما کارخانه پولی برای پرداخت سنوات آنان نداشت و در نهایت کارگران با استفاده از رای اجرای احکام اموال کارخانه را توقیف کردند.

کاظمی در ادامه به سوابق کاری ۲۰ ساله ۶۰ کارگر قدیمی کارخانه آزمایش مرودشت اشاره کرد و گفت: در صورت تامین منابع مالی و رفع موانع بازنشستگی، این تعداد کارگر حائز شرایط بازنشستگی تحت قانون مشاغل سخت و زیان آور را دارا می‌شوند.

او یکی از دلایل افزایش مشکلات کارخانه را ناشی از بدهی‌های سنگین مالی به ادارات تامین اجتماعی، دارایی، برق و سایر نهاد‌های دولتی دانست و افزود: این کارخانه حدود ۱۱ میلیارد به تامین اجتماعی، ۱۱ میلیارد به دارایی و مبالغ هنگفتی به اداره برق و گاز بدهکار است.

به گفته وی، طلبکاران مالی کارخانه برای از سر گیری فعالیت این واحد تولیدی همکاری زیادی با کارگران کردند چرا که پیش از این هم برق و هم گاز کارخانه قطع شده بود.

گفتنی است کارخانه آزمایش دارای دو شعبه است که کارگران بازنشسته شعبه دیگر این واحد تولیدی در شرق تهران که از سال ۹۱ به تدریج بازنشسته شده‌اند هنوز موفق به دریافت سنوات پایان خدمت خود نشده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز