خبرگزاری کار ایران

اخراج ۳۵ کارگر لوله‌سازی خوزستان طی ۶ ماه گذشته

کد خبر : ۲۲۵۳۲۰

«لوله سازی خوزستان در گذشته حدود دو هزار و ۴۰۰ کارگر داشت که با خروج تعداد زیادی از کارگران از کارخانه در ‌‌نهایت تعداد کارگران به حدود ۲۷ کارگر رسمی رسید.»

۳۵ کارگر قراردادی کارخانه لوله سازی خوزستان در شش ماه گذشته به دلیل کاهش تولید به مرور اخراج شدند.

یکی از کارگران این کارخانه در تشریح مشکلات صنفی کارگران به ایلنا گفت: لوله سازی خوزستان در گذشته حدود دو هزار و ۴۰۰ کارگر داشت که با خروج تعداد زیادی از کارگران از کارخانه در ‌‌نهایت تعداد کارگران به حدود ۲۷ کارگر رسمی رسید.

او گفت: سال گذشته با ورود سرمایه گذاران جدید در کارخانه لوله سازی خوزستان برای از سر گیری تولید حدود ۱۱۷ کارگر قراردادی استخدام شدند که تعداد کارگران این کارخانه با ۲۷ کارگر رسمی به حدود ۱۴۷ نفر رسید.

به گفته این کارگر، کارخانه لوله سازی خوزستان در بین سالهای ۹۰ تا ۹۲ حدود دو سال و ۸ ماه تعطیل بود و سرانجام در مهر ماه ۹۲ باشعار اشتغال زایی و پرداخت مطالبات معوقه کارگران به بخش خصوی واگذار شد و از آن زمان حقوق کارگران به صورت درصدی(علی‌الحساب) پرداخت شده است.

این منبع خبری در مورد معوقات حقوقی کارگران رسمی و قراردادی کارخانه گفت: کارگران قرار دادی این کارخانه که ۳۵ نفرشان نیز اخیرا اخراج شده‌اند مطالباتی حدود سه تا ۵ ماه از کارفرما طلب دارند همچنین عیدی و پاداش سال گذشته آنان پرداخت نشده است.

وی به پراکنده بودن معوقات حقوقی کارگران رسمی طی سالهای گذشته تاکید کرد و گفت: مطالبات کارگران رسمی از سال ۸۹ آغاز می‌شود و هر کارگر حدود ۳۷ ماه حقوق از کارفرما طلب دارد.

به اعتقاد این کارگر، در گذشته دلیل عمده مشکلات مالی کارخانه لوله سازی اهواز، دریافت نشدن طلب‌های این کارخانه از خریداران و در نتیجه افزایش بدهی‌های بانکی کارخانه بود اما امروزه بی‌تجربه بودن مدیران بخش خصوصی و عدم نظارت مسئولان بر عملکرد این سرمایه داران، عامل شکست کارخانه شده است.

این منبع خبری در کارخانه لوله سازی خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود درباره مطالبات کارگران بازنشسته گفت: حدود ۴۷۰ نفر از کارگران که از ۴ سال گذشته به مرور حائز شرایط بازنشسته شدن هستند هنوز نتوانسته‌اند مطالبات حقوقی وسنواتی خود را از کارخانه دریافت کنند.

او در باره معوقات حقوقی کارگران بازنشسته تصریح کرد: مطالبات این کارگران به حقوق سالهای ۸۸،۸۹ و۹۰ مربوط می‌شود که با وجود پی گیری‌های زیاد هنوز موفق به دریافت آن نشده‌اند.

به گفته وی، علاوه بر حقوق، هر کارگر از ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان سنوات طلب دارند و پرونده شکایت این کارگران برای مطالبه کردن حقوق صنفی‌شان در اداره کار و دادگاه کیفری دادگستری استان مطرح است.

این کارگر یاد آور شد: بازنشستگان سال ۹۰ به اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شکایت کردند و کارفرما با وجوذ محکومیت به پرداخت حقوق و سنوات، این حکم را اجرا نکرد.

او با بیان اینکه با بی‌توجه‌ای کارفرما در پرداخت مطالبات کارگران بازنشسته، پرونده این تعداد کارگر به اجرای احکام دادگستری خوزستان ارجاع شده در ادامه افزود: اخیرا موضوع شکایت ۴۰ نفر از کارگران بازنشسته بررسی شده و حکم پرداخت صادر شده است. بغیر از پرونده این ۴۰ کارگر پرونده سایرکارگران بازنشسته در دست پیگیری است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز