خبرگزاری کار ایران

نماینده کارگران آسفالت طوس خبر داد:

مخالفت تامین اجتماعی با کسر بیمه از پاداش افزایش تولید معدنچیان چادرملو

asdasd
کد خبر : ۲۲۰۳۳۱

«به گفته رییس انجمن صنفی کارگران شرکت آسفالت کار طوس سازمان تامین اجتماعی با درخواست حدود ۲ هزار کارگر معدنچی که به واسطه این شرکت پیمانکاری در معدن سنگ آهن چادرملو مشغول کار بوده و از سال گذشته تاکنون خواستار کسر شدن حق بیمه از از پاداش افزایش تولید خود شده‌اند؛ مخالفت کرده است».

به گفته رییس انجمن صنفی کارگران شرکت آسفالت کار طوس سازمان تامین اجتماعی با درخواست حدود ۲ هزار کارگر معدنچی که به واسطه این شرکت پیمانکاری در معدن سنگ آهن چادرملو مشغول کار بوده و از سال گذشته تاکنون خواستار کسر شدن حق بیمه از از پاداش افزایش تولید خود شده‌اند؛ مخالفت کرده است.

«حسین جنایی» با اعلام این خبر به ایلنا از عدم همکاری تامین اجتماعی برای کسر بیمه از پاداش افزایش تولید یا‌‌ همان کارانه‌ها خبر داد و گفت: باوجود پیگیر‌های این تشکل صنفی کارگری، سازمان تامین اجتماعی مزایای کارانه و پاداش بهره‌وری کارگران را مشمول کسر شدن حق بیمه نمی‌داند.

بخشی از مطالبات کارگران معترض محقق شد
رئیس انجمن صنفی کارگران شرکت آسفالت طوس(پیمانکار معدن چادرملو) در عین حال در ارتباط با پیگیری مطالبات معوق کارگران این شرکت از وصول ۵۰ درصدی مطالبات کارگری این شرکت خبر داد و گفت: بعد از اتفاقاتی که سال گذشتهباعثاعتراض گروهی از کارگران شد، هیات مدیره انجمن صنفی کارگران آسفالت‌طوس به نمایندگی از کارگران سه خواستهٔ صنفی مهم را از کارفرما پیگیری کرد که تاکنون برخی از این خواسته‌ها عملیاتی شده‌است.

به گفته این مقام کارگری بحثاجرایی شدن طرح طبقه بندی مشاغل با بازنگری در جزییات آن، از جمله ‌خواسته‌هایی صنفی وصول شده‌‌ای است که اجرای آن از امروز(چهاردهم آبان ماه) عملیاتی شده و انتظار می‌رود که تا چند روز آینده این طرح بطور کامل اجرایی شود.

وی همچنین از پیگیری برای پرداخت مابه التفاوت‌های مربوط به ضریب ریالی طرح طبقه بندی مشاغل به عنوان یکی دیگر از مطالبات اصلی محقق شده معدنچیان شاغل در آسفالت طوس یاد کرد و گفت: تا پیش از این مزایای کارگران پیمانکاری برمبنایی متفاوت با مزایای سایر کارگران پرداخت می‌شد، که با پیگیری‌های انجمن صنفی قرار است این مطالبات تا آخر سال بصورت یکسان پرداخت شود.

جنائی بابیان اینکه براساس مقررات قانون کار ضریب ریالی بر اساس قانون طبقه بندی مشاغل در دستمزد کارگران اعمال می‌شود و هر چه ضریب ریالی بیشتر باشد، دستمزد کارگران هم بیشتر خواهد بود، افزود: بازنگری و افزایش ضریب ریالی معدن چادرملو در پی اعتراضات صنفی گسترده سال گذشته کارگران پیمانی این معدن در دستمزد آنان اعمال می‌شود.

پیشینه اعتراضات
آبان ماه سال گذشته بود که، ۸۰۰ کارگر پیمانکاری معدن چادرملو بصورت هماهنگدر اعتراض به اخراج«بهرام حسنی‌نژاد» دبیر انجمن صنفی کارگران آسفالت ‌طوس دست‌به اعتراض زدند، اعتراض که در نخستین روز با توقف کار روزانه کارگران برای مدت بیش از یک ساعت آغاز شد.
همان موقع منابع ایلنا دلیل اخراج آقای حسنی‌نژاد را پیگیری‌های انجمن صنفی کارگران آسفالت‌طوس برای عادلانه کردن شرایط مزدی و بیمه‌ای کارگران این شرکت پیمانکاری عنوان کردند و اعلام داشتند که در نتیجه این اعتراضات شرکت آسفالت طوس ضمن پذیرش درخواست بازنگری طرح بندی مشاغل حاضر شده است تا مسئله کسر شدن حق بیمه از مزایای پاداش بهره وری را به تشخیص کار‌شناسان سازمان تامین اجتماعی واگذار کند.
آن زمان کارگران معترض در خصوص علت اصرار خود بر کسر شدن حق بیمه از مزایای پاداش بهره‌وری، افزودند: چنانچه این امر محقق شود آن‌ها در ازاء پرداخت حق بیمه بیشتر می‌توانند در زمان بازنشستگی مستمری بیشتری دریافت کنند.

پیگیری نماینده اخراجی کارگران برای بازگشت به کار

اعتراضات صنفی کارگران آسفالت طوس هرچند در ‌‌نهایت به قبول برخی از خواسته‌های صنفی معدنچیان معترض از سوی کارفرما منجر شد اما در ‌‌نهایت نتوانست در بازگشت به کار بهرام حسنی‌نژاد، کارگر دبیر اخراجی انجمن صنفی کارگران شرکت آسفالت طوس تاثیری داشته باشد.

آقای حسنی‌نژاد که از آن زمان تاکنون برای بازگشت به کار خود از طریق مراجع حقوقی تلاش می‌کند، در رابطه با آخرین وضعیت خود به ایلنا گفت: هیات حل اختلاف اداره کار یزد در تاریخ ۱۱ خرداد سال جاری حکم اخراج او را تایید کرد و او هم اکنون منتظر است تا دیوان عدالت اداری به درخواست اعتراض وی رسیدگی کند.

وی ‌اضافه کرد: علی رغم اینکه به موجب قانون رسیدگی به اینگونه پرونده‌ها به خصوص پرونده‌های کارگری باید ظرف مدت ۳ماه انجام شود ولی در آخرین پیگیری‌ها مشخص شد که رسیدگی به شکایت من به سال آینده موکول شده است.

حسنی‌نژاد همچنین به کثرت پرونده‌های کارگری موجود در دیوان عدالت اداری اشاره کرد و گفت: به من گفته‌اند به دلیل کثرت شکایات کارگری برخی شکایات در بازه‌های زمانی ۴ تا ۵ ساله رسیدگی می‌شوند که بسیار زمانبر و خسته کننده است.

دبیر سابق انجمن صنفی آسفالت طوس، در عین حال از احتمال طرح شکایت دیگری برعلیه خود خبر داد.

وی در خاتمه با تاکید براینکه در زمانی که اعتراض صنفی معدنچیان آسفالت‌طوس در سال گذشته جریان داشت، معترضان تنها به شیوه‌قانونی مطالبات صنفی خود را پیگیری کردند، افزود: هیچ کدام از خواسته‌های کارگران معترض خارج از مقررات کار و تامین اجتماعی نبود، از یکسو کارگران می‌خواستند که طرح طبقه بندی مشاغل آن‌ها به شیوه‌ای درست بازنگری شود و از سوی دیگر این کارگران می‌گفتند که در حالی که ماده ۹ آیین نامه اجرایی مزد و پاداش و ماده ۳۶ قانون تامین اجتماعی بر کسر شدن حق بیمه از مزایای پاداش بهره‌وری تاکید دارد پس چرا این قوانین در زمان محاسبه حق بیمه معدنچیانی که از طریق شرکت آسفالت طوس در معدن‌چادرملو کار می‌کنند رعایت نمی‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز