خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری /

انعکاس مشکلات صنفی‌ کارکنان یک نهاد دولتی، ایلنا را به دادگاه می‌برد

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۴۴۱

چکیده: ‌ «شکایت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از ایلنا بابت انتشار خبر فوق در حالی است که بیش از ۴۰ نفر از کارکنان این سازمان دولتی در سراسر کشور از جمله استان‌های گلستان، کرمانشاه، لرستان، تهران، چهارمحال و بختیاری، قزوین، گیلان، آذربایجان غربی، یزد، خراسان جنوبی و… ضمن تایید این خبر به واگویی جزئیات شرایط تبعیض‌آمیز میان کارکنان «هیأت علمی» و «غیر هیأت علمی» و سایر مشکلات صنفی‌شان در بخش نظرات خبر مذکور پرداخته‌اند.»

در پی انتشار خبر «اعتراض کارکنان سازمان تحقیقات کشاورزی به تبعیض» در ۱۱ تیرماه سال جاری، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از خبرگزاری کار ایران به علت انتشار این خبر شکایت کرد.

به گزارش ایلنا، هرچند شکایت و اعتراض مدیران کارخانه‌ها و نهادهای دولتی از خبرگزاری کار به دلیل انعکاس مشکلات صنفی کارکنان‌شان در دولت گذشته به رویه‌ای معمول بدل شده بود، اما با توجه به حضور مدیران باقیمانده دولت گذشته در سمت‌های اجرایی در دولت فعلی و تداوم این خصومت ها، لازم دیدیم به موضوع شکایت اخیر یک سازمان دولتی از ایلنا بپردازیم.

در تاریخ ۱۱ تیرماه سال جاری یکی از کارکنان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در گفتگو با ایلنا از رویه‌ای تبعیض آمیز میان اعضای هیات علمی و سایر کارکنان این سازمان که از واحدهای زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی به شمار می‌رود انتقاد کرده بود.

شکایت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از ایلنا بابت انتشار خبر فوق در حالی است که بیش از ۴۰ نفر از کارکنان این سازمان دولتی در سراسر کشور از جمله استان‌های گلستان، کرمانشاه، لرستان، تهران، چهارمحال و بختیاری، قزوین، گیلان، آذربایجان غربی، یزد، خراسان جنوبی و… ضمن تایید این خبر به واگویی جزئیات شرایط تبعیض‌آمیز میان کارکنان «هیأت علمی» و «غیر هیأت علمی» و سایر مشکلات صنفی‌شان دربخش نظراتخبر مذکور پرداخته‌اند.

در نظرات درج شده‌ی این خبر که پس از کنترل IP و کسب اطمینان از تفاوت آدرس‌ اینترنتی ارسال‌کنندگان، به نظر می‌رسد توسط کارکنان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در نقاط مختلف کشور نوشته شده باشند، «برخورد دوگانه و تبعیض آمیز» میان محققین هیات علمی و سایر کارمندان به کرات تایید شده است.

در همین رابطه، یکی از کاربران ایلنا به نام «علی» نوشته است: اینجانب از محققین غیر هیات علمی مرکز تحقیقات لرستان با ۲۰ سال سابقه فعالیتهای پژوهشی از تبعیض حقوق و مزایا میان اعضای هیت علمی و غیر هیت علمی به شدت انتقاد دارم.

کاربر دیگری که خود را «صبا» معرفی کرده ضمن انتقاد از عدم کارایی این سازمان نوشته است: این سازمان به عده‌ای تحت عنوان هیات علمی، حقوق‌های نجومی پرداخت می‌کند.

وی ادامه داده است: جای تحقیقات در دانشگاه است نه سازمان عریض و طویلی که کارایی‌اش را در چند سال گذشته در مزارع کشاورزان دیده‌ایم.

«حسین صابری» کارمند غیر هیات علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی که سابقه کار خود را حدود ۱۸ سال ذکر کرده، نوشته است: یکی از همکاران که سابقه شغل، تحصیل و شرح وظایف‌اش با من یکسان است فقط به دلیل چند ماه تاخیر در گرفتن مدرک دارای حقوق و مزایای چند برابر است که این موضوع توجیه علمی، منطقی و عقلانی ندارد و موجب تبعیض در این سازمان شده است.

یکی دیگر از کارکنان غیر هیات علمی مرکز تحقیقات چهارمحال بختیاری نوشته است: عمق تبعیض بسیار بالاست. دو نفر با سابقه کار مساوی و با مدرک ارشد، یکی ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و دیگری ۹۷۶ هزار تومان حقوق می‌گیرد.

همچنین پرسنل یکی از مراکز تحقیقات جنوب کشور از تفاوت فاحش میان حقوق کارکنان سازمان تحقیقات(به خصوص اعضای غیر هیئت علمی) در مقایسه با حقوق کارکنان سایر وزارت خانه‌ها و حتی سازمان‌های زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی انتقاد کرده است.

به نظر می رسد تبعیض میان اعضای هیات علمی و سایر کارمندان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به عدم اجرای قانون مصوب سال ۸۹ در خصوص افزایش حقوق پرسنل غیر هیات علمی باز می گردد و آنچه باعثشده است این تبعیض تا به امروز ادامه دار شود عضویت مدیران و تصمیم گیران این سازمان در هیات علمی است.

در همین رابطه، کاربر نا‌شناسی که از محققین غیر هیت علمی مرکز تحقیقات است ضمن اعتراض شدید به تبعیض حقوق و مزایا میان اعضای هیت علمی و غیر هیات علمی، خواستار اجرای قانون جذب و استخدام اعضای غیر هیات علمی وزارت علوم شده است.

همچنین یکی از کارمندان مرکز تحقیقات خراسان جنوبی ضمن اعتراض به تبعیض عمدی میان اعضای هیات علمی و سایر کارمندان، خواستار اجرای قانون جهت پرداخت حقوق و مزایا و معوقات پرسنل بر اساس قانون پرداخت حقوق(مصوب سال ۸۹) شد.

وی ادامه داده است: قانون افزایش حقوق پرسنل غیر هیات علمی در سال ۸۹ همزمان برای اجرا در دانشگاههای کشور، وزارت علوم و سازمان تحقیقات کشاورزی به تصویب رسیده که در دو نهاد اول به اجرا شده و حتی معوقاتشان را هم به راحتی دریافت کرده‌اند و فقط سازمان تحقیقات کشاورزی از اجرایش سر باز زده است.

«فرید» عضو غیر هیات علمی مرکز تحقیقات گیلان معتقد است تا زمانی که مدیران و تصمیم گیران بالادستی از اعضای هیات علمی هستند نمی‌توان به بهبود اوضاع دل بست.

وی برای نشان دادن «عمق تبعیض» نوشته است: در مراکز تحقیقاتی، دو نفر با یک مدرک تحصیلی، یک مسئولیت مشابه و یک نوع پاسخگوئی به مقام مافوق دارای حقوق و مزایای متفاوت هستند.

این عضو غیرهیات علمی مرکز تحقیقات گیلان در پایان به همکارانش توصیه کرده است به حکم کارگزینی اعضای هیات علمی نگاهی بیاندازند.

این گزارش تنها به بیان تعداد اندکی از نظرات درج شده در اعتراض به تبعیض میان اعضای هیات علمی و سایر کارکنان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی پرداخته است. نظرانی که عمدتا توسط کارکنان این سازمان دولتی نوشته شده‌اند.

شاید بهتر باشد مسئولان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به جای شکایت از رسانه‌ای که فضای طرح مطالبات صنفی کارکنان این سازمان را فراهم کرده است، به حل تبعیض موجود میان کارکنانشان بپردازند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز