خبرگزاری کار ایران

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان:

دپیلماسی مهارت را در دستور کار داریم

کد خبر : ۱۲۰۳۲۸

طی ۶ ماهه اول سال جاری ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۴۲۰ نفرساعت آموزش های مهارتی در بخش دولتی در سطح استان برگزار شده است.

ایلنا: علیرضا مهرابی، مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان در جمع خبرنگاران گفت: ۵ هزار و ۳۳۳ نفردوره در بخش خدمات، ۵ هزار و ۱۱۹ نفردوره در بخش صنعت و یکهزار و ۸۰ نفردوره در بخش کشاورزی طی این مدت در استان آموزش‌های مهارتی توسط بخش دولتی دیده‌اند.

وی با بیان اینکه طی این مدت ۴ هزار و ۲۵۶ نفر زن، ۶ هزار و ۴۲۹ نفر مرد و ۸۱۳ نفر به صورت مشترک آموزش‌های مهارتی دولتی دیده‌اند، تصریح کرد: اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان در این مدت، ۳۱۳ کارگاه آموزش مهارت برگزار کرده است.

مهرابی گفت: در این مدت ۴۹۲ حرفه در قالب ۷۹۱ دوره آموزش داده شده است.

وی با اشاره به عملکرد آموزشگاه‌های آزاد اظهار داشت: در این مدت ۱۰ هزار و ۶۸۷ نفردوره در بخش خدمات، یکهزار و ۶۵ نفر دوره در بخش صنعت و ۲۴ نفر دوره در بخش کشاورزی توسط آموزشگاه‌های آزاد آموزش‌های مهارتی دیده‌اند.

وی، تعداد آموزشگاه‌های فعال استان در زمینه اموزش مهارت را ۱۸۱ مورد عنوان و ادامه داد: تعداد رشته‌های آموزش داده شده توسط این آموزشگاه‌ها ۲۳ مورد است.

وی، تعداد حرفه‌های آموزشی این بخش را ۱۲۰ مورد و آموزشگاه‌های جدید التاسیس را ۲۲ مورد عنوان و بیان داشت: درصد تحقق تعهدات ۱۰۴ درصد بوده است.

مهرابی به ۴ هزار و ۹۲۹ مورد تفاهم نامه با بخش‌های مختلف همچون صنعت اشاره کرد.

وی با بیان اینکه ۴۲ هزار و ۹۲۶ مورد آزمون توسط اداره سنجش و ارزشیابی برگزار شده است، افزود: این آزمون‌ها در بخش صنعت ساختمان ۳ هزار و ۳۷۴ مورد، ادواری ۲۹۷۷ مورد و کار و دانش ۱۵ هزار و ۱۳۲ مورد است.

وی با اشاره به برگزاری یکهزار و ۹۸ کارگاه آموزش مهارت در سطح زندان‌های استان طی ۶ ماهه اول سال جاری گفت: ۵۷۵ کارگاه در پادگان‌ها، ۴۷۰ کارگاه در صنایع و اصناف و ۸۱۳ کارگاه در جوار دانشگاه‌های استان در این مدت برگزار شده است.

مهرابی، آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد مطابق با نیاز روز را از اهداف فنی و حرفه‌ای دانست و اظهار داشت: توسعه فناور‌ی‌های جدید، باعثشده کشورهای پیشرفته از اقتصاد متکی به منابع به اقتصاد متکی به دانش سوق یابند.

وی با اشاره به نفش حائز اهمیت آموزش‌های مهارتی گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سطح کشور، کارهای خوبی در راستای تقویت آموزش‌های مهارتی انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه دپیلماسی مهارت را در دستور کار داریم، افزود: در این راستا مربیان فنی و حرفه‌ای برخی کشور‌ها چون عراق، افغانستان و لبنان در مرکز تربیت مربی سازمان فنی و حرفه‌ای آموزش می‌بینند.

مهرابی اضافه کرد: تفاهمنامه‌ای نیز با امور پناهندگان سازمان ملل به امضا رسیده که طی آن پناهندگان داخل ایران، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را آموخته و بعد از آن موظف به بازگشت به کشور خود برای آموزش به مردم سرزمینشان هستند.

وی افزود: با استفاده از دیپلماسی مهارتی می‌توان فرهنگ، دین و توانمندی‌های کشور را به دیگر کشور‌ها منتقل کرد که در این زمینه کارهای خوبی صورت گرفته است.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای همدان در ادامه از ایجاد بانک نخبگان مهارتی خبر داد و یادآور شد: در حال حاضر یک‌هزار نخبه مهارتی شناخته شده که سعی داریم این مجموعه را به باشگاه نخبه مهارتی تبدیل کنیم.

وی، آموزش بازارمحور را از اهداف فنی و حرفه‌ای عنوان کرد و ابراز داشت: این آموزش‌ها برمبنای نیازهای بازار و با درخواست‌ها و تفاهمنامه‌های منعقد شده ارائه می‌شود.

مهرابی با بیان اینکه سند توسعه راهبردی مهارت و فناوری را باید به سند توسعه استانی پیوند بزنیم، افزود: توجه به ایجاد اشتغال برای بیکاران فارغ‌التحصیل و دانشگاهی از رهگذر توجه به آموزش‌های مهارتی می‌گذرد.

وی با اشاره به برگزاری مسابقه ملی مهارت گفت: این مسابقه در سه مرحله شهرستانی، استانی و کشوری برگزار می‌شود.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان همدان ابراز داشت: امسال مرحله شهرستانی این مسابقات با شرکت ۶۳۱ نفر در ۲۶ حرفه برگزار شد که برگزیدگان مرحله شهرستانی به مرحله استانی راه یافتند.

به گفته وی؛ مرحله استانی این مسابقه با ۹۸ نفر و در ۲۲ حرفه برگزار شد که بعد از برگزاری اردوهای فشرده سه ماهه توسط اداره کل فنی و حرفه‌ای استان، ۱۶ نفر در ۱۴ رشته به مسابقه ملی مهارت راه یافتند.

مهرابی در ادامه سخنانش تأکید کرد: راه‌یافتگان به مسابقه ملی مهارت موفق به کسب سه مدال و چهار دیپلم افتخار شدند که این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به عملکرد ۶ ماه فنی و حرفه‌ای استان گفت: در این مدت ۴ میلیون و ۶۲۷ هزار و ۸۹۹ نفرساعت در قالب ۲۳ هزار و ۳۰۸ نفردوره آموزش دیده‌اند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای همدان ابراز داشت: ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۴۲۰ نفرساعت در قالب ۱۱ هزار و ۵۳۲ نفردوره مربوط به بخش دولتی و ۲ میلیون و ۳۶۶ هزار و ۴۷۹ نفرساعت در قالب ۱۱ هزار و ۷۷۶ نفردوره در بخش آموزشگاه‌های آزاد بوده است.

وی با بیان اینکه ۱۸۱ آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد در استان همدان فعال است، افزود: در این آموزشگاه‌ها ۱۲۰ حرفه آموزش داده می‌شود.

مهرابی با بیان اینکه در فنی و حرفه‌ای استان در بخش دولتی نیز بیش از ۴۰۰ حرف آموزش داده می‌شود، ابراز داشت: بعد از کسب اطمینان از بازارپسند بودن آموزش‌های آن، هیچ محدودیتی برای آموزشگاه‌های آزادی فنی و حرفه‌ای نداریم.

وی استیجاری بودن مکان‌های آموزشگاه‌های آزاد را یکی از مشکلات آن‌ها دانست و گفت: امیدواریم با ارائه تسهیلات به این بخش از آموزشگاه‌ها، نسبت به رفع مشکل آن‌ها اقدام شود.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای همدان در بخش دیگری از سخنانش از انعقاد بیش از ۵۰ مورد تفاهمنامه همکاری با دیگر سازمان‌ها و ادارات در راستای ارائه آموزش‌های مهارتی خبر داد.

وی در ادامه از سنجش و ارزشیابی عملکرد توسط این اداره‌کل سخن راند و ابراز داشت: طی ۶ ماه نخست امسال از ۴۲ هزار و ۹۲۶ نفر آزمون گرفته شده که ۳۱ هزار و ۳۵۹ نفر معادل ۷۵ درصد آن‌ها، نمره قبولی گرفته‌اند.

مهرابی در پایان سخنانش با اشاره به اجرای طرح آموزش استاد شاگردی افزود: این آموزش‌ها در ۶ ماه امسال ۹۹۸ نفردوره بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز