خبرگزاری کار ایران

مشاور عالی نظامی فرماندهی معظم کل قوا:

پایگاه سوم شکاری همدان از افتخارات ارتش و نیروی هوایی‌ست

کد خبر : ۱۰۷۸۰۴

پایگاه سوم شکاری شهید نوژه از افتخارات ارتش جمهوری اسلامی ایران و به خصوص نیروی هوایی‌ست، ضمن اینکه این پایگاه خدمات بسیار ارزنده‌ای را برای نیروی هوایی در طول دوران دفاع مقدس ارائه کرده است.

ایلنا: مشاور عالی نظامی فرماندهی معظم کل قوا اظهار داشت: بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با مشاهده تحرکاتی که از سوی دشمن در مناطق کردکستان و بخش ترکمن صحرا اتفاق افتاده بود از کانال پایگاه سوم شکاری شهید نوژه همدان توانستیم دشمنان وابسته در منطقه را مورد اصابت خشم ملت قرار داده و از منطقه بیرون برانیم.

به گزارش ایلنا از همدان؛ امیرسرتیپ «سیدرضا پردیس» در جمع خبرنگاران بیان داشت: رژیم بعثعراق با همکاری استکبار جهانی و طی حمله‌ای گسترده در روز ۳۱ شهریور ماه سال ۱۳۵۹ تعداد ۱۰ پایگاه و ۱۵ شهر را مورد تهاجم قرار داد.

وی افزود: در پروسه ۸ ماهه بیش از ۹۳ مورد تجاوز هوایی از سوی عراق به ثبت رسیده بود که در برخی موارد نیز حتی بمباران‌هایی را در روستاهای مرزی و بخشی از کشور انجام دادند که در تمام موارد هواپیماهای ما در تعقیب آن‌ها می‌رفتند و هواپیماهای دشمن به خاک خود متواری می‌شدند.

وقتی که این حرکت از سوی دشمن در خاک ایران انجام شد نیروی هوایی ما آماده بود و لذا تکلیف برای عملیات انتقام از دو پایگاه شهید نوژه و بوشهر اعلام و عملیات انجام شد.

امیر پردیس اعلام داشت: با ۴ فروند هواپیمای اف ۴ و با ۸ خلبان از پایگاه هوایی حرکت و این خلبانان شجاع پایگاه کوت عراق را در استان الاماره مورد بمباران قرار دادند که متاسفانه در این عملیات یکی از خلبانان ما در اثر فرار از پدافند دشمن با کابل‌های فشار قوی که از کنارشان رد می‌شد بروخورد کرده و در ادامه هواپیما به رودخانه دجله سقوط کرد و دو تن از خلبانان برومند ما به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و پیکرهای مطهرشان درآبان ماه سال گذشته به وطن بازگشت و به خاک سپرده شدند.

این جواب کوبنده انتقام بود و اما اصرار نیروی هوایی عراق بر ادامه حملات باعثشد تا صبح روز یکم مهر ماه با یکی از بزرگ‌ترین پاسخ‌های هوایی جهان مواجه شوند، عملیات بسیار هماهنگ و گسترده کمان ۹۹ توسط ایران در بزرگ‌ترین عملیات هوایی خود به عراق همگان را در بهت و حیرت فرو برد.

عملیات هوایی ایران با رمز کمان ‪۹۹ آغاز شد که نمادی بود از پرتاب آتش خشم ملت ایران به سوی متجاوز و یادآور حماسه «آرش کمانگیر» در تعیین مرزهای دو کشور ایران و توران بود.

در نتیجه در روز اول مهر ماه سال ۵۹ با اعزام و گسیل۲۰۰ فروند هواپیما که ۱۴۴ فروند آن به صورت بمباران به داخل خاک عراق نفوذ کردند که اهداف استراتژیک را در عمق خاک عراق مورد اصابت قرار دادند توانستیم ضربات بسیار مهلکی را به پیکره صدام و بعثیون وارد نماییم.

در این عملیات به صدام ثابت شد که نیروی هوایی ایران با صلابت و اقتدار ایستادگی می‌کند و این عاملی برای ناامیدی صدام و احساس شکستش بود که در پی آن درخواست آتش بس را از‌‌ همان زمان اعلام می‌کرد.

خلبانان ما هم از آموزش بهتری نسبت به خلبانان عراقی برخوردار بودند و هم اینکه تجهیزات ما مناسب‌تر بود و تجربیات و تمرینات داشتیم و با این شرایط آماده مقابله با دشمن بودیم.

کشور ما در حصر نظامی و اقتصادی قرار داشت و عراق با ۳۶۰ فروند هواپیما جنگ را آغاز کرد در پایان جنگ علاوه بر اینکه بیش از ۶۰۰ فروند از هواپیما‌ها و هلی کوپتر‌هایش را از دست داده بود همچنان با کمک‌هایی که از کشورهای همراه و استکبار جهانی گرفته بود، ۶۰۰ هواپیمای بمب افکن جنگی داشت و کل نظام استکباری کمر همت برای ساقط کردن ایران بسته بودند ولی با پایمردی، ایثار و بازگشت به خویشتن خود توانستیم بسیاری از تجهیزات را احیا کرده و با ساختن قطعات و تکمیل امکانات توانایی خود را اثبات نماییم.

وی افزود: امروز در معادلات سیاسی منطقه صاحب نظر هستیم و بدون مدنظر قرار دادن نظرات جمهوری اسلامی به عنوان یک قدرت منطقه‌ای کشور‌ها اقدامی نمی‌کنند بلکه به قدرت جمهوری اسلامی ایران باور پیدا کرده‌اند به طوری که در سوریه بدون نظرات ایران برنامه صلح به نتیجه نمی‌رسد.

امیر سرتیپ پردیس اعلام کرد: امروز وسعت جغرافیایی که استکبار غرب تمام توان خود برای مقابله با اسلام و ایران ستیزی به کار گرفته به مراتب بیشتر از وسعت جغرافیایی است که در زمان شوروی سابق بر علیه کمونیست تعریف می‌کرد که این نشان دهنده این است که ایران اسلامی با این توانایی‌ها در ابعاد مختلف دارد توانسته به جایگاهی برسد که به عنوان معادله قدرت در منطقه مطرح باشد.

امیرسرتیپ «سیدرضا پردیس» در حاشیه همایش «حماسه اولین پاسخ» افزود: ایران اسلامی امروز به جایگاهی رسیده که بدون معادله آن هیچ کشوری در منطقه نمی‌تواند جایگاهی برای خود تعریف کند، قطعا امروز نیروهای سپاه و ارتش دو نیرویی هستند که باید بر مبنای ماموریتی که به آن‌ها واگذار شده از تمامیت این آب و خاک دفاع کنند.

امروز وضعیت نیروهای مسلح ایران در یک استاندارد بالایی قرار دارد به طوری که توانستیم در کشور هواپیما را از صفر تا ۱۰۰ طراحی و اجرایی کرده و سپس وارد عملیات‌های مختلف کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز