خبرگزاری کار ایران

مسئول حقوقی انجمن صنفی دریانوردان طرح کرد:

انتقاد از شیوه طبقه بندی مشاغل در کشتیرانی جمهوری اسلامی

asdasd
کد خبر : ۱۶۶۸۰۸

اگر چه تلاش های صنفی زیادی برای اجرای قانون طبقه بندی مشاغل در کشتیرانی جمهوری اسلامی صورت گرفت اما اجرای این قانون به افزایش قابل توجهی در حقوق کارگران منجر نشده است.

مسئول دفتر حقوقی انجمن صنفی کارگری دریانوردان جمهوری اسلامی(مرکز خلیج فارس) مدعی شد: حق بیمه بیش از ۱۵۰۰ کارگر دریانورد کشتیرانی جمهوری اسلامی طی سالیان گذشته بدون احتساب ساعات اضافه کاری پرداخت شده‌است.

«غلامرضا زنگی اهرمی» با طرح این ادعا که کارگران دریانورد روزانه بیش از ۸ ساعت کار می‌کنند، به ایلنا گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی به جای درج رقم واقعی حقوق کارگران شاغل در این مجموعه در لیست بیمه‌ای که برای سازمان تامین اجتماعی ارسال می‌کرده، حداقل حقوق را درج می‌کرده است.

وی در ادامه با ادعای پرداخت عیدی کارمندی(معادل حقوق یک ماه) به کارگران دریانورد کشتیرانی جمهوری اسلامی طی سالیان گذشته، تاکید کرد: این کارگران مشمول قانون کار و به تبع، دریافت عیدی کارگری(معادل حداقل دوبرابر حقوق یک ماه) می‌شوند و پرداخت عیدی کارمندی به آنان تخلف از قانون به شمار می‌آید.

این فعال کارگری ضمن اشاره به اجرای قانون طبقه بندی مشاغل در کشتیرانی جمهوری اسلامی، تصریح کرد: اگر چه تلاش های صنفی زیادی برای اجرای قانون طبقه بندی مشاغل در کشتیرانی جمهوری اسلامی صورت گرفت اما اجرای این قانون به افزایش قابل توجهی در حقوق کارگران منجر نشده است.

وی با اشاره به بازنشستگی پیش از موعد ۳۰۰ کارگر شاغل در کشتیرانی جمهوری اسلامی که مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور می شدند، بیان کرد: سازمان تامین اجتماعی با همکاری کشتیرانی جمهوری اسلامی این کارگران را بر اساس ماده ۱۰ قانون نوسازی صنایع بازنشسته کرده اند در حالی که اگر آنان بر اساس قانون مشاغل سخت و زیان آور بازنشسته می‌شدند، مستمری شان تا ۱/۵ برابر افزایش می‌یافت.

برابر ماده ۱۰ قانون نوسازی صنایع، کارگرانی که بیش از ۲۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی داشته و شرایط کارفرمای آنان نیز احراز شده باشد، مشمول بازنشستگی شده و سازمان تامین اجتماعی ملزم به برقراری مستمری بازنشستگی برای این افراد خواهد بود.

به گفته زنگی، ۵۱ درصد از سهام کشتیرانی جمهوری اسلامی به صندوق بازنشستگی کشوری - وابسته به سازمان تامین اجتماعی - تعلق دارد.

به ادعای مسئول دفتر حقوقی انجمن صنفی کارگری دریانوردان جمهوری اسلامی(مرکز خلیج فارس)، حق بیمه و مالیات کسر شده از حقوق ارزی کارگران دریانورد طی سالیان گذشته - که برای ماموریت‌ها به آنان پرداخت می‌شود - به ترتیب به سازمان تامین اجتماعی و دولت پرداخت نشده است.

آیین نامه کشتیرانی جمهوری اسلامی خاص است

در همین رابطه، «رضا آقایی» مدیر عامل تامین نیروی کشتیرانی جمهوری اسلامی به ایلنا گفت: حق بیمه از اضافه کاری کارگران دریانورد کشتیرانی جمهوری اسلامی کسر شده و به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شود.

وی با اشاره به ادعای طرح شده مبنی بر پرداخت عیدی کارمندی به کارگران دریانورد کشتیرانی جمهوری اسلامی، تاکید کرد: این مجموعه طی سالیان گذشته حداقل دو برابر مزدپایه را تحت عنوان عیدی به کارگران پرداخت کرده است.

وی افزود: البته آن دسته از کارگران که به هر دلیلی کمتر از یکسال در کشتیرانی جمهوری اسلامی مشغول به کار باشند، به همان میزان عیدی کمتری می گیرند.

به گفته آقایی، کشتیرانی جمهوری اسلامی به دلیل «خاص» بودن آیین نامه اش از اجرای طرح طبقه بندی مشاغل آنطور که در قانون کار ذکر شده معاف است.

مدیر عامل تامین نیروی کشتیرانی جمهوری اسلامی در ادامه بیان کرد: کارگرانی که نسبت به بازنشستگی پیش از موعد معترض اند، پیش از ابلاغ قانون مشاغل سخت و زیان آور بازنشسته شده اند.

وی در پایان اظهار کرد: از حق ماموریت کارگران دریانورد حق بیمه و مالیاتی کسر نمی شود که قرار باشد به ترتیب به سازمان تامین اجتماعی و دولت پرداخت شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز