خبرگزاری کار ایران

یک فعال اجتماعی در هرمزگان عنوان کرد؛

بیکاری از عوامل اصلی مشکلات اجتماعی و ناهنجاری در هرمزگان/ صنایع هیچوقت بازوی کمکی برای هرمزگان نبودند

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۹۱۷۸

یک مدرس دانشگاه و فعال اجتماعی در هرمزگان گفت: صنایع در استان هرمزگان، در هیچ زمانی بازوی کمکی برای استان نبودند بلکه بیشتر نگاه آنها ملی بوده است.

سیدرضا هاشمی زاده در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص مشکلات و چالش های اخیر استان هرمزگان اظهار کرد: چالش هایی که استان هرمزگان با آن رو به روبروست جدا از مسائل کشوری نیست.

وی افزود: مشکلاتی همچون تورم، افزایش قیمت، فشار به اقشار فرودست جامعه، از بین رفتن منابع موجود مانند منابع محیط زیست، بی توجهی به کار و کسب های خانگی و همچنین شاخص های فلاکت که مجموعه ای از تورم و بیکاری را جمع میکند و سبب ایجاد آن می شود که همه این موارد در هرمزگان به شکل مشهودی وجود داشته و اکنون نیز شاهد همه گیری ویروس کرونا هستیم.

این فعال اجتماعی تصریح کرد: در این مدت بیکاری به عنوان یکی از عوامل اصلی مشکلات اجتماعی و ناهنجاری های کلان استان مطرح است.

وی با بیان اینکه استان هرمزگان در بین سه استان جوان خیز ایران قرار دارد عنوان کرد: نبود کار، گرانی، تورم و فرصت هایی همچون بندرها، حمل و نقل دریایی و صنایعی که متصل به دریا بوده اند با تورم هایی که به وجود آمده ظرفیت آن ها از ۱۰۰ درصد یه یک چهارم تقلیل یافت و همه این مسائل دست به دست هم داده و برای استان مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

هاشمی زاده اشاره کرد: همچنین کم آبی، خشکسالی و نبود منابع آبی برای بخش های کشاورزی‌خیز و در حوزه کشت و کار مشکلات را بیشتر و فزاینده تر کرده است.

مشکلات مسکن در استان هرمزگان

این مدرس دانشگاه در رابطه با مشکلات مسکن در هرمزگان گفت: این موضوع مشهود است که قیمت مسکن، چه قیمت خرید و چه اجاره دست کمی از تهران ندارد و هزینه های مسکن به طور کلان و به ویژه در شهر بندرعباس افزایش پیدا کرده است.

وی بیان کرد: ما دارای صنایع زیادی به ویژه صنایع مادر در استان هرمزگان هستیم، صنایعی همچون فولاد، آلومینیوم، پالایشگاه و صنعت حمل و نقل دریایی مانند بنادر و اسکله ها. اما این بخش ها در هیچ زمانی بازوی کمکی برای استان هرمزگان نبودند بلکه بیشتر نگاه آنها ملی بوده است.

بهره ای از صادرات و واردات نصیب استان نمی شود

هاشمی زاده ابراز کرد: اگرچه دروازه صادرات و واردات به استان اطلاق می‌شود اما بهره ای برای استان هرمزگان حاصل نمی شود به همین دلیل بیشتر صنایع ها مالیات خود را در مرکز پرداخت می کنند و چیزی جز آلودگی و عوارض نصیب استان نمی شود.

وی عنوان کرد: در حوزه غرب بندرعباس با فاضلاب های صنعتی که وارد دریا می شود مواجهیم و کسی نگران از بین رفتن دریا که منبع غنی زندگی، آیین، فرهنگ و سنت ها و حوزه زیست بومی مردم است نیست.

هاشمی زاده ادامه داد: زمانی که آب دریا را جهت تامین آب یزد و کرمان و استان های دیگر شیرین می کنند چه ثمره‌ای ‌برای استان هرمزگان دارد؟ از رهگذر آب شیرین کن که یک طرح ملی است باید چیزی نصیب مردم استان شود و ثمر فرهنگی و اجتماعی داشته باشد.

مسئولیت اجتماعی صنایع در استان اجرا نمی شود

وی ادامه داد: به جرأت می توانم بگویم که مسئولیت اجتماعی هیچکدام از شرکت ها و صنایع در استان اجرا نمی شود و ممکن است گاهی اوقات برای خاموش کردن صدای معترض، کمکی یارانه‌ای و بسته غذایی دهند که این مسئولیت اجتماعی نیست.  

این فعال اجتماعی و مدرس دانشگاه تصریح کرد: استان هرمزگان دارای توانمندی های بسیاری در حوزه فرهنگ و هنر و استعدادهای قابل توجهی در سطح کلان در حوزه موسیقی و سینما است که باید برای این موضوع نیز تاملی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از مشاغل و خانواده ها بر اساس توانایی شان توانستند فضایی را در برای مشاغل خود ایجاد کنند و از طریق فضای مجازی، بدون وابستگی دولت و با ارزانترین روش در این مسیر قرار بگیرند که کمک کرده محصولات خود را در دوردست ترین نقاط عرضه کنند که نیاز است که این فضا، حمایت و همراهی شود.

انتهای پیام/
سودابه امامی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز