خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات مدیره یکی از شرکت‌های دانش بنیان شیلات کشور مطرح کرد:

تغییر رویکرد کشورهای با منابع نفت و گاز، به پرورش ماهی در قفس‌ و در بستر دریا

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۱۵۰۶

رئیس هیات مدیره کاسپین ژیک صنعت گفت: به دلیل طبیعت دوستی و همراهی شیوه پرورش ماهی در قفس در بستر دریا با محیط زیست،‌ بسیاری از کشورهای دارای منابع نفتی و گازی، این صنعت را جایگزین منابع خود کردند؛ چرا که زیان‌آوری این صنعت بسیار کمتر از سایر صنایع است.

به گزارش ایلنا، «رویاء وزیری»، رئیس هیات مدیره  شرکت «کاسپین ژیک صنعت»  و عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و چین،‌ درگفت‌وگو با خبرنگار ایلنا،‌ با اشاره به اینکه این شرکت دانش‌بنیان، طراح، سازنده و مجری قفس‌های پرورش ماهی در دریاست، گفت: با توجه به اینکه صنعت آبزی‌پروری صنعتی دارای قابلیت‌های بسیار زیاد اشتغالزایی و تهیه غذای سالم در دنیا بوده، یکی از روش‌های بهینه پرورش ماهی در قفس استفاده از امکانات دریایی در شمال و جنوب است. ضمن آنکه به دلیل اقلیم خشک کشور، با استفاده از پرورش ماهی در قفس در بستر آب دریا،‌ منابع آبی با روش‌های بهینه‌تر مصرف می‌شود.

 

وی ادامه داد: در شرکت «کاسپین ژیک صنعت»، پرورش ماهی در قفس‌ و در بستر دریا شکل می‌گیرد، بنابراین تغذیه آنها با استفاده از مُغذّی‌های موجود در دریا است تا رشد ماهی در یک فضای طبیعی صورت ‌گیرد. به دلیل اینکه این صنعت یک روش طبیعت‌دوست و همراه با محیط زیست است، بسیاری از کشورها که منابع نفتی و گازی دارند، این صنعت را جایگزین منابع خود کردند؛ چرا که زیان‌آوری این صنعت بسیار کمتر و موجّه‌تر از سایر صنایع است.

وزیری با اشاره به بومی بودن 70 درصدی این صنعت در ایران، گفت: به دلیل آنکه تولید و واردات برخی مواد اولیه مورد نیاز، توجیه اقتصادی ندارد، تنها 30 درصد از مواد مورد نیاز ما وارداتی است. اما باتوجه به اینکه اغلب مواد مورد نیاز این صنعت مربوط به صنایع پلیمری است و صنعت پتروشیمی کشور قدرتمند است، اغلب از مواد اولیه تولید داخل استفاده می‌کنیم.

رئیس هیات مدیره کاسپین ژیک صنعت تاکید کرد: اگرچه تاکنون تعریف استاندارد برای پرورش ماهی در قفس در ایران صورت نگرفته، اما تنها شرکتی هستیم که از استاندارد کشور نروژ استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: فروش ما به صورت سیستمی بوده و طراحی‌ها بر اساس مشخصات منحصر به فرد مناطق است، به معنای دیگر هیچ مزرعه‌ای با مزرعه‌ دیگر دارای یک طراحی و مهاربندی مشابه نیست. یکی از دلایل اصلی آن هم این است که هر فضایی که برای نصب قفس‌ها اختصاص داده می‌شود، بستر خودش را دارد.

وزیری با اشاره به سختی فعالیت بر روی آب و پر ریسک بودن این حرفه، گفت: تلاش می‌کنیم که از تیم متخصصان بهره‌مند شویم، چرا که دریا فرمول خاص خود را دارد و قابل پیش‌بینی نیست، مثلا ممکن اکنون دریای آرامی داشته باشیم، اما 10 دقیقه بعد توفانی باشد و امکان کار نباشد. به همین دلیل 15 نفر تیم اصلی و ثابت درحال فعالیت در شرکت نیروی متخصص و فنی هستند.

رئیس هیات مدیره کاسپین ژیک صنعت ضمن تاکید بر اهمین این صنعت گفت: متاسفانه به علت عدم وجود زیرساخت‌های لازم و باورهای واقعی و آگاهی به سودآوری این صنعت، نمی‌توانیم درخصوص صادرات حرفی برای گفتن داشته باشیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز