خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت قطارهای شرقی بنیاد (بن ریل)؛

ناوگان فرسوده ریلی مخصوصا در بخش مسافری و لوکوموتیو و اجزای محرکه قطار بزرگترین مشکل و معضل حمل و نقل ریلی اس

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۵۰۶۲

وجود واگنهای دارای سن بسیار بالا و کمبود قطعات و بالابودن قیمت آنها و هزینه بازسازی و به روز نمودن واگنهای مسافری ، کاهش شدید کیفیت خدمات در حمل مسافر و‌کاهش ضریب ایمنی را باعث‌شده است .

 

 

مدیرعامل شرکت قطارهای شرقی بن‌ریل عمده‌ترین مشکلات صنعت حمل و نقل ریلی کشور را تامین واگن و قطعات دانست و گفت:  به دلیل آنکه این نوع واگن در کشور تولید می‌شود واردات ان به سختی صورت می‌گیرد.امکان واردات واگن عملا وجود ندارد و از طرف دیگر سطح تکنولوژی تولیدات داخلی مربوط به گذشته بوده و دارای قیمت بالا و از لحاظ اقتصادی به هیچ عنوان صرفه ندارد. بنابراین رغبت چندانی برای خرید از سوی شرکتهای بهره بردار وجود ندارد. 

مشوقهای در نظرگرفته شده همچون ماده ۱۲ و تبصره ۱۸ نیز بدلیل زمان بر بودن فرایند تامین آن کمک قابل توجهی را در رفع مشکل نمیکند.  

ابراهیم نادری مدیرعامل شرکت بن ریل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت :شرکت بن‌ریل اولین شرکت ریلی ایران است که در سال 1371 با نام "شرکت قطار سریع‌السیر تهران - مشهد" و با هدف جابجایی مسافر از تهران به مشهد تاسیس شده است.

وی ادامه داد: هدف از تشکیل این شرکت، مشارکت 80 درصدی بنیاد مستضعفان و 20 درصدی وزارت راه و ترابری جهت ساخت و بهره‌برداری محور تهران - مشهد بود که در ادامه با تغییر رویکرد شرکت در ورود به عرصه مسافربری و حمل بار نام شرکت به "راه‌آهن شرقی بنیاد" تغییر یافت و فعالیت‌های رو‌بنایی شرکت با خرید دو رام قطار در مسیر تهران - مشهد در بخش مسافربری آغاز شد. بدین ترتیب شرکت راه‌آهن شرقی بنیاد به عنوان نخستین شرکت بخش خصوصی در صنعت حمل‌و‌نقل ریلی پا به عرصه فعالیت گذاشت.

مدیرعامل شرکت قطارهای شرقی بنیاد عمده‌ترین مشکلات صنعت حمل و نقل ریلی کشور را تامین واگن و قطعات دانست و گفت: با اینکه تعدادی شرکت سازنده واگن در کشور فعال می باشند اما انها نیز با مشکل تامین قطعات برای تولید واگن مواجه هستند. بنابراین ساخت واگنها به سختی صورت می‌گیرد و از طرفی بهای تمام شده واگن نیز بالا است. درحال حاضر هزینه ساخت یک واگن مسافری در ایران حدود 20 میلیارد تومان است و باتوجه به اینکه یک رام قطار از حدود 10 واگن تشکیل می شود بنابراین هزینه ساخت یک رام قطار حدود 200 میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه تولید واگن در کشور یک مشکل جدی است، ادامه داد: ما به این دلیل که قطار حمل مسافری هستیم نیاز داریم که از واگن‌ها و قطعات با کیفیت‌تری استفاده کنیم تا بتوانیم ایمنی سفر را تامین کنیم .بنابراین هزینه بالای  نگهداری و تعمیرات ، زیان آور بودن و کمبود نقدینگی را بدنبال دارد.

دکتر نادری با اشاره به قیمت بلیت قطارهای مسافری گفت: ارائه سرویسهای مسافری برای شرکت هزینه تمام شده بالایی دارد که به نسبت آن قیمت بلیت قطارهای مسافری بسیار کم است به میزانی که حتی با وجود افزایشهای اعمال شده امسال نمی‌توانیم این هزینه‌ها را جبران کنیم.

مدیرعامل شرکت بن‌ریل در پایان درخصوص میزان استقبال از مسافرت با قطار نیز گفت: خوشبختانه با تمام شدن محدودیتهای کرونایی پس از دو سال تعطیلات،‌ بازار سفرها رونق گرفته است و همه شرکتهای مسافری از این موضوع ابراز رضایت دارند. اما بهای بلیت یکی از مشکلات جدی است که برای هر دو طرف هم مسافران و هم شرکتهای ریلی مسافری وجود دارد. که ما به هیچ وجه موافق افزایش قیمت بلیتها نیستیم اما امیدواریم که از سوی دولت در خصوص تامین و تسهیل در اجرای ماده ۱۲ و تبصره ۱۸ و نیز پرداخت تسهیلاتی ارزان قیمت  تمهیداتی اندیشیده شود، تا ما از آن طریق بتوانیم بخشی از هزینه‌های خود را جبران کنیم و به سمت نوسازی ناوگان گام برداریم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز