خبرگزاری کار ایران

در نشست معاون وزیر علوم با مدیران پژوهشگاه صنعت نفت بررسی شد؛

ابلاغیه تبدیل16 دانشگاه و 9 پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین‌المللی

asdasd
کد خبر : ۷۲۶۱۱۴

ه جلسه‌ای مشترک با حضور مشاور وزیر علوم سعید سمنانیان،توفیقی رئیس محترم پژوهشگاه صنعت نفت، معاونین، روسا و مدیران سازمان با معرفی برنامه ارتقا دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور به تراز بین‌المللی در پژوهشگاه برگزار شد.

به گزارش ایلنا از پژوهشگاه صنعت نفت، سعید سمنانیان، مشاور وزیر علوم در این جلسه با اشاره به ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر اجرایی شدن 4 طرح اقتصاد مقاومتی گفت: در جلسه امروز بند سوم این ابلاغیه در خصوص تبدیل16 دانشگاه و 9 پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین‌المللی، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. پیرو چشم‌انداز، ماموریت و اهداف پژوهشگاه صنعت نفت در راستای خلق ایده نوآورانه و توسعه محصولات فناورانه و فعالیت‌های ارزشمند ، این سازمان به همراه دو پژوهشگاه رویان و حصارک رازی برای ارتقا به تراز بین‌الملل انتخاب  و وارد این طرح شده‌اند.

وی با تاکید بر این مهم که رد‌پای تشکیل ایده ارتقا مراکز دانشگاهی و پژوهشگاهی به تراز بین‌المللی را می‌توان در برنامه‌‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه مشاهده کرد، افزود: ورود به رتبه‌بندی‌های جهانی به یکباره در کشور ایجاد نشده و در بسیاری از برنامه‌‌ریزی‌های کشور به آن پرداخته شده است و هدف از این طرح، ورود کشور ایران از زاویه علمی در نظام‌های رتبه‌بندی دنیا می‌باشد.

سمنانیان با بیان این‌که نظام رتبه‌بندی در کشور‌های پیشرفته بیشتر به چشم می‌خورد گفت: بسیاری از رتبه‌بندی‌های دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های دنیا توسط شرکت‌های خصوصی، روزنامه‌ها و انجمن‌های علمی انجام می‌گیرد و نظر بخش‌های ‌دولتی و حکومتی در این امر دخیل نمی‌باشد.

وی با تاکید بر این‌که 200 دانشگاه برتر دنیا جزو دانشگاه‌های نسل سوم محسوب می‌شوند تصریح کرد: دانشگاه‌های نسل اول و دوم به ترتیب آموزش و پژوهش محور بوده‌اند؛ درحالی‌که دانشگاه‌های نسل سوم علاوه بر این دو شاخص می‌بایست جامع محور باشند و این بدان معنا است که پژوهش باید در راستای حل مشکلات و معضلات جامعه صورت پذیرد.

مشاور وزیر علوم با بیان این‌که برای رسیدن به دانشگاه‌های نسل سوم نیاز به تغییر ماهیت و رفتار الزامی می‌باشد، افزود: یکی از موضوعاتی که نشان می‌دهد مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی کشور به سمت پژوهش محور بودن سوق یافته‌اند، رشد تولید مقالات از نظر کمیت و کیفیت می‌باشد چرا که تا قبل از انقلاب سالانه 500 مقاله به چاپ می‌رسید ولی هم‌اکنون این رقم به 54000 مقاله در سال رسیده است.

وی به شاخص‌های مهم رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در دنیا اشاره کرد و گفت: ارتباطات بین‌المللی برجسته یکی از شاخصه‌های رتبه‌بندی در جهان محسوب می‌شود تا جایی که اخذ دانشجوی خارجی در بسیاری از کشور‌ها یک صنعت به حساب می‌آید و می‌تواند برای این کشور‌ها درآمد‌زایی را به همراه داشته باشد.

سمنانیان به برخی از مشخصات رتبه‌های 1 تا 200 دانشگاه‌های برتر جهان اشاره کرد و گفت: سال تاسیس، تعداد استاد و دانشجو، برندگان جایزه نوبل، تنوع ملیتی دانشجویان و درآمد سالانه برخی از ویژگی‌هایی است که تاثیر مستقیم در رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا دارد.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های منتخب جهت ارتقا به تراز بین‌المللی لازم است مطابق با شاخص‌های نظام رتبه‌بندی جهانی، با ارتقا شاخص‌های مختص خود به این مهم دست یابند تا به عنوان مراکز برتر علمی شناخته شوند. در این رابطه برای سنجش دانشگاه‌ها از 42 شاخص و برای پژوهشگاه‌ها نیز از 25 شاخص استفاده می‌شود. عملکرد این سازمان‌ها در دوره‌های گوناگون ارزیابی می‌شود و در این خصوص لازم است پژوهشگاه صنعت نفت با اتخاذ سیاست‌های مناسب و برنامه‌های عملیاتی کارآمد جهت ارتقا به تراز بین‌المللی فعالیت کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز