خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران؛

تدوین نامناسب قراردادها منجر به انحراف از اهداف می شود

asdasd
کد خبر : ۲۱۳۴۱۳

ایران در مقایسه با کشورهایی که برنامه توسعه مشخصی در زمینه پیمانکاری داشته اند، عقب مانده است.


به گزارش خبرنگار ایلنا، رکن الدین جوادی، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در سومین کنگره ملی توسعه نظام پیمانکاری در صنعت نفت، گفت: ایران در مقایسه با کشورهایی که برنامه توسعه مشخصی در زمینه پیمانکاری داشته اند، عقب مانده است.

وی افزود: برخی کشورهایی که در شاخص های انسانی و اقتصادی مشابه ایران بوده اند طی ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته به دلیل توجه به بخش خصوصی ضریب زاویه ای زیادی با ایران ایجاد کرده اند به طوری که مردم آن کشورها درحال حاضر در رفاه هستند.

جوادی برون سپاری پروژه ها به بخش خصوصی را راه موفقیت اقتصاد دانست و تصریح کرد: در صنعت نفت نیز به این موضوع توجه شده است.

وی ادامه داد: اگر در بخش پیمانکاری فضای حرفه ای ایجاد شود بستر شتاب پذیری را می توان در پروژه ها ایجاد کرد، البته گامهای بزرگی در بخش تربیت نیروی انسانی ومدیریت پروژه انجام شده است اما میزان پیشرفت در مقایسه با تلاش سایر کشورها ناچیز است.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه نظام پیمانکاری شامل بخش خصوصی در اجرا وبخش دولتی مدیریت کننده پروژه می شود، خاطر نشان کرد: قراردادها و نحوه تنظیم آنها یکی از مسائلی است که در صورت تدوین نامناسب منجر به انحراف از اهداف قرار داد می شود.

وی خاطر نشان کرد: یکی از دلایل انحراف قراردادها و تاخیر در اجرای پروژه ها عدم توافق کار فرما و پیمانکار است البته هر کدام نقشی متفاوت در این مشکلات دارند. لذا اگر قرارداد حرفه ای بسته شود این انحرافات از قراردادها کمتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه تاخیر در اجرای پروژه ها به راحتی پذیرفته می شود، اظهار داشت: حتی شرکتها و پیمانکاران حرفه ای نیز با وجود اینکه از مشکلات خود اطلاع دارند از ابراز آن خودداری می کنند چون گمان می کنند بعد از امضای قرار داد می توانند آنها را برطرف کنند در حالی که ما هها وسالها زمان می برد تا مشکلات برطرف شود.

جوادی افزود: علاوه بر تشکلهای صنفی یک نهاد ثالثنیز باید بین پیمانکار و کارفرما نظارت داشته باشد و این نهاد باید غیر ذینفع دولتی و بخش خصوصی باشد که اگر چنین شود نهال پیمانکاری کشور تبدیل به درخت تنومند می شود.

وی لازمه این کار را فرهنگ سازی و حضور پیمانکاران در بازارهای بین المللی عنوان کرد.

جوادی تاکید کرد: باید از نگاه موردی به مشکلات پرهیز شود.

وی همچنین خواستار ارائه اسناد و قرار دادها به صورت شفاف و دقیق شد تا از این طریق بتوان راه حل مشخصی برای حل مشکلات ارائه داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز