خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو عنوان کرد:

احیای 32 هزار هکتار از نخلستان‌های اطراف رودخانه‌های اروندرود و بهمنشیر

asdasd
کد خبر : ۵۰۹۸۸۲

وزیر نیرو گفت: با تامین آب از شبکه‌های آبیاری و زهکشی و ایجاد سد سلولی، 32 هزار هکتار از نخلستان های اطراف رودخانه های اروند رود و بهمنشیر احیا می‌شوند.

به‌گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو،  حمید چیت‌چیان در آیین طرح شبکه آبیاری و زهکشی نخلستان‌های آبادان و خرمشهربا بیان اینکه امروز به دلیل خدماتی که به مردم عزیز این سامان تقدیم شد خوشحالم اظهارداشت: علاوه بر آبادان و خرمشهر، در اهواز، شوش و رامهرمز طرح‌هایی را آغاز کردیم که تامین آب مزارعی با مساحت بیش از ۲۷ هزار هکتار و با مبلغ ۲۶۵ میلیارد تومان دراقتصاد منطقه بسیار کار گشا خواهند بود.

وی تصریح کرد: هر بار که نخل‌های مرده آبادان و خرمشهر را می‌دیدیم از درون رنج می‌کشیدیم؛ چرا که این نخل‌ها در زمینی روییده‌اند که خون جوانان پاک ایران در آن ریخته شده و نخل‌ها به دلیل شوری آب دچار چنین سرنوشتی می‌شدند.

وی تصریح کرد: مصرانه به دنبال اقدامی برای اصلاح وضع موجود بودیم و با تکیه بر مطالعات معتبر گذشته کار را آغاز کردبم و پیمانکاران و مشاوران صاحب نام برای طراحی سامانه‌ها به کار گرفته‌ شدند.

وی با اشاره به استفاده از سدهای سلولی برای جلوگیری از نفوذ آب شور به رودخانه‌ها گفت: سد پبشنهادی در انتهای اروندرود مکمل این طرح‌ها خواهد بود. ما مساله سد مشترک با عراق پیگیری کرده‌ایم و امیداوریم با پیگیری‌های بیشتر به نتیجه برسانیم.

وزیر نیرو ادامه داد: سدهایی که امروز شروع به ساخت می‌کنند مکمل طرح‌هایی است که در گذشته آغاز شده است و پیشترفت فیزیکی ۹۶ درصدی دارد.

چیت‌چیان با اشاره به تامین آب شهرها گفت: دولت درباره شبکه آب شرب در شهرهای خورستان مصوبه ای جامع داشته که ما به جدیت این طرح‌ها را پیگیری می‌کنیم.

در این مراسم، مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: ‌وزارت نیرو توجه ویژه نسبت به شهرستان‌های آبادان و خرمشهر دارد و به‌رغم مشکلات مالی برای کشوراعتبار این دو سد از طریق منابع صندوق ذخیره ارزی تامین شد. 

محمدرضا شمسایی ادامه داد: این پروژه به یقین بزرگترین پروژه آبیاری و زهکشی کشور است و به دلیل مشکلات خشکسالی در دهه ۴۰ و به‌رغم وجود سدهای کنونی، مطالعات مبارزه با شوری  در هنگام کاهش دبی اروند رود و جلوگیری از خسارت به نخیلات در حاشیه اروند رود توسط یک شرکت خارجی برای کشور ایران و عراق انجام شد. 

وی یادآور شد: قصد ما جلوگیری از ارتباط آب شیرین کارون  با آب شور دریا است و در​ این طرح بهمنشیر به عنوان مخزن درازمدت آب شیرین آبادان خرمشهر خواهد شد که با ساخت سد بر روی روخانه کارو‌ن هدایت آب به بهمنشیر محقق خواهد شد و کل آب شرب و صنعت و کشاورزی آبادان و خرمشهر را با کیفیت مناسب تامین می کند.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: این کار تا کنون حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان بدون در نظر گرفتن کارهای جهاد نصر هزینه داشته است که با احتساب ان حدود ۲ هزار میلیارد تومان در آبادان و خرمشهر کار شده است که ۱۶ هزار هکتار در آبادان و ۱۶ هزار هکتار در خرمشهر انجام می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز