خبرگزاری کار ایران

سیاوش ظهیرالدینی:

ناامیدی از ارکسترها؛ جوانان را به سمت کارهای خصوصی کشانده‌است

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۶۵۳

مدت‌هاست که ارکستر ملی و سمفونیک تعطیل شده است و طبیعتا این مسئله تاثیر زیادی بر موسیقی کلاسیک گذاشته است. وقتی محلی برای دورهم جمع شدن نوازندگان و اهالی موسیقی نباشد، طبیعتا شرایط خوب نیست.

ظهیرالدینی معتقد است: ارکستر ملی و سمفونیک به دلیل مشکلات مالی تعطیل شده‌اند و تا زمانی که این مشکلات حل نشود، جمع کردن نوازندگان کار دشواری خواهد بود زیرا ناامیدی از احیای ارکسترها؛ جوانان را به سمت فعالیت‌های خصوصی کشانده است.

سیاوش ظهیرالدینی(عضو هیئت داوران بخش گروه‌نوازی کلاسیک غیرایرانی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره اجراهای بخش رقابتی گفت: با پایان کار شش گروه بخش رقابتی می‌توانم بگویم که گروه‌ها از استانداردهای لازم برای اجرا برخوردار بودند و من پیشرفت زیادی نسبت به سال قبل مشاهده کردم.

او ادامه داد: خوشبختانه در اجراهای بخش رقابتی، گروه‌ها به موسیقی تمامی دوره‌های موسیقی توجه داشتند و رپرتوار مناسبی را ارائه کردند. خوشحالم که گروه‌های مستقل کوچک یا بزرگ اینقدر حرفه‌ای به اجرا می‌پردازند.

وی درباره حمایت از گروه‌های برگزیده نیز بیان کرد: ‌ من از حمایت‌‌‌‌های مالی و اداری بی‌خبرم و تخصصی هم درباره آن ندارم درنتیجه نمی‌توانم بگویم که آیا در روند دریافت مجوز یا سال اتفاقی صورت گرفته است یا خیر. اما برای اجراهای این گروه‌ها رفتم و حتی آقای صهبایی چند جلسه با ارکستر رسا که سال گذشته به عنوان گروه برتر انتخاب شد، تمرین کرد. امیدوارم درنهایت از این گروه‌ها و استعدادها حمایت بیشتری هم صورت بگیرد و بتوانند اجراهای بیشتری را روی صحنه ببرند. این جشنواره فرصت خوبی برای ارائه آثار جوانان و فرصتی برای دیده شدن است.

ظهیرالدینی با اشاره به تاثیر تعطیلی ارکستر سمفونیک و ملی در ایران بر موسیقی ایران، اظهار داشت: مدت‌هاست که ارکستر ملی و سمفونیک تعطیل شده است و طبیعتا این مسئله تاثیر زیادی بر موسیقی کلاسیک گذاشته است. وقتی محلی برای دورهم جمع شدن نوازندگان و اهالی موسیقی نباشد، طبیعتا شرایط خوب نیست.

او ادامه داد: شنیده‌ام که قرار است به زودی ارکستر‌ها راه‌اندازی شوند اما مشکلات مالی وجود دارد زیرا مدت‌ها پیش امتحان‌هایی برای عضوگیری ارکستر برگزار شد. وقتی شرایط مالی مناسب نباشد، جمع کردن نوازندگان دورهم کار دشواریست زیرا در این بازه زمانی، با ناامید شدن نوازندگان از احیای ارکستر سمفونیک، گروه‌ها به سمت فعالیت‌های خصوصی رفتند و این روزها حتی آموزشگاه‌های موسیقی هم ارکستر مخصوص به خودشان را دارند.

این نوازنده ویولن در پایان گفت: باتوجه به دوری ما از مهد موسیقی کلاسیک، طبیعتا کیفیت اجراهایمان هم متفاوت است اما درطول همین جشنواره موسیقی فجر هم دیدیم که چهره‌های بسیاری در ایران فعالیت می‌کنند و با وجود سن کم بسیار می‌درخشند. امیدوارم که شرایطی فراهم شود تا با احیای ارکسترها و همچنین‌ حضور بخش خصوصی در موسیقی، شرایط موسیقی کلاسیک بهتر شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز