خبرگزاری کار ایران

«جشن و موسیقی» ساسان فاطمی منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۲۳۹۲۲۰

کتاب جشن و موسیقی به بررسی موسیقیِ جشن‌های شهری سنتی در تهران٬ بخارا٬ دوشنبه و باکو می‌پردازد و نقاط اشتراک و افتراق آنها را آشکار می‌کند.

کتاب «جشن و موسیقی» نوشته ساسان فاطمی که به موسیقی و موسیقیدانان جشن‌های سنتی اختصاص دارد منتشر شد.

به گزارش ایلنا؛ این کتاب به بررسی موسیقیِ جشن‌های شهری سنتی در تهران٬ بخارا٬ دوشنبه و باکو می‌پردازد و نقاط اشتراک و افتراق آن‌ها را آشکار می‌کند.

بخش مربوط به جشن‌های تهرانی و موسیقی آن‌ها سنت مطربی را به طور گسترده‌ای مطالعه می‌کند و به بررسی ویژگی‌های موسیقی و محیط مطربی و جایگاه مطرب‌ها در جامعه می‌پردازد. در همین بخش٬ تحول محیط مطربی به محیط کافه‌ای و پیدایش موسیقی کافه‌ای نیز بررسی می‌شود.

بخش مربوط به جشن‌های بخارا و دوشنبه و باکو به موسیقیِ سنتیِ این جشن ها٬ مثل «بخارچه» ٬ «مروِگی» و نوعی از موسیقی خاص جشن‌های باکو٬ یعنی «میخانه» ٬ می‌پردازد و به مقایسه آن‌ها با فرهنگ موسیقاییِ جشن‌های شهریِ در تهران دست می‌زند.

در این مطالعه٬ مؤلف می‌کوشد٬ در عین روشن کردن رابطه میان جشن و موسیقی و شادمانیِ جمعی در این سنت ها٬ و نیز آشکار کردنِ ویژگی‌های ساختاریِ موسیقی‌های مورد مطالعه٬ سازوکار تحول آن‌ها در دو نوع جامعه در حال تحول٬ یکی به سوی تجدد و دیگری به سوی یک جامعه آرمانیِ مساوات طلب٬ در طی قرن بیستم را روشن کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز