خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری نمایشگاه پرنده آزادی مطرح شد:

ماندلا درکنار سیاست، وجوهات اخلاقی را حفظ کرد

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۵۷۰

در دنیایی که مسئولین سیاسی چنان غرق سیاست شدند و عطوفت و مهربانی را از یاد بردند؛ نلسون ماندلا شخصیتی بود که توانست در کنار کار سیاسی، وجوهات اخلاقی اخلاقی خود را حفظ کند.

مجید سرسنگی در نشست خبری نمایشگاه بین‌المللی پوستر نلسون ماندلا - پرنده آزادی؛ از بخشیدن دشمنان و در نظر گرفتن منافع ملی سخن گفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ مدیرعامل خانه هنرمندان درباره برگزاری این نمایشگاه گفت: جمعه ۱۴ آذر ماه در ساعت ۱۷:۳۰ مراسم افتتاح این نمایشگاه برگزار خواهد شد. نمایشگاه بین‌المللی پوستر نلسون ماندلا، پرنده آزادی؛ نمایشگاهی با محوریت شخصیت نلسون ماندلا است که در آن تنها پوسترهای مربوط به این شخصیت، نمایش داده خواهند شد. برنامه برقراری چنین نمایشی پیش از گذشت ایشان بود اما متاسفانه در میان راه نلسون مانلا درگذشت و درنتیجه فقط فراخوان این نمایشگاه منتشر شد. نمایشگاه پرنده آزادی زود‌تر از این‌ها آماده بود اما ما می‌خواستیم تا نماشگاه در یکمین سالگر ایشان برگزار شود.

سرسنگی درباره چرایی توجه به شخصیت نلسون ماندلا گفت: این اتفاق چندین دلیل داشت. یکی از دلایل برگزاری چنین نمایشگاهی؛ وجوهات اخلاقی نلسون ماندلا بود. در دنیایی که مسئولین سیاسی چنان غرق سیاست شدند و عطوفت و مهربانی را از یاد بردند؛ نلسون ماندلا شخصیتی بود که توانست در کنار کار سیاسی، وجوهات اخلاقی اخلاقی خود را حفظ کند. نلسون ماندلا پیش از اینکه به قدرت برسد؛ مدت طولانی را در زندان سپری کرد اما وقتی که آزاد شد؛ دشمنان خود را بخشید و منافع ملی را درنظر گرفت. او به جای اینکه بخواهد کار آنان را تلافی کند و با وجود اینکه اینکه سختی‌های بسیاری را تحمل کرد؛ تلاش کرد تا روحیه عطوفت و مهربانی را در بین مردمش بدمد.

او ادامه داد: نکته دومی که باعثبرگزاری چنین نمایشگاهی شد؛ تلاش ماندلا برای صلح جهانی بود. او چونان که واژه تلافی را از کشورش حذف کرد، به دنبال صلح جهانی بود. در شرایطی که ایران مورد در دنیا مورد اتهام خشونت و جنگ‌طلبی است؛ پرداختن به نلسون ماندلا تاکیدی بر بینش صلح طلبانه مردم ایران است.

سرسنگی در پایان گفت: یگی از افتخارات من و درواقع افتخارات دانشگاهی ایران این است که نلسون ماندلا در حدود ۲۲ سال پیش برای دریافت دکترای افتخاری در دانشکده حقوق دانشگاه تهران حضور یافت. در آن زمان من مسئول برگزاری مراسم بودم و مدتی را هر روز با ایشان در ارتباط بودم که باعثشد بسیار از او بیاموزم.

یزدان سعدی(مسئول برگزاری نمایشگاه بین‌المللی پوستر نلسون ماندلا، پرنده آزادی) نیز طی سخنانی درباره برگزاری این نمایشگاه گفت: من فراخوان این نمایشگاه را ۱۴ آذر سال ۹۲ و روزی که نلسون ماندلا درگذشت منتشر کردم. تاکنون چنین نماشگاهی برگزار نشده است و هیچ کس فراخوانی برای این موضوع نداده است. اهداف من برای برگزاری این نمایشگاه کاملا شخصی بود. سه سال است که من به برگزاری نمایشگاه‌هایی درباره مهم‌ترین اتفاق سال هستم. سال ۲۰۱۱ نمایشگاهی درباره زلزله ژاپن را برگزار کردم و سال ۲۰۱۲ هم درباره حادثه سومالی نمایشگاهی برگزار شد. به عقیده من مهم‌ترین اتفاق سال ۲۰۱۳، درگذشا نلسون ماندلا بود و این انگیزه باعثبه وجود آمدن چنین نمایشگاهی شد.

وی افزود: ما در این نمایشگاه دو داور از سوئیس به نام‌های سابینا ابرهولزر و رناتو تاکلی و یک داور از امریکای به انام اسکات لاسرو را داشته‌ایم. البته من برای داوری این نمایشگاه به ۶ نفر خبر دادم و قرار شد که آنان از بین خود سه داور را انتخاب کنند که تفاوت‌های سلیقه و فکری داشته باشند. این سه داور پس از برسی آثار به من گفتند که داوری برای ما در چنین نمایشگاهی بسیار سخت است چراکه خلاقیت‌های فوق‌العاده‌ای در آثار دیده می‌شود.

این گرافیست ایرانی درباره نتایج داوری نمایشگاه نیز بیان کرد: از میان ۴۲۲ پوستر که ۳۴۲ نفر طراح گرافیک از ۲۲ کشور جهان(ایران، اسپانیا، آلمان، آرژانتین، اکوادر، ایتالیا، انگلستان، آمریکا، بولیوی، پرو، ترکیه، دانمارک، ژاپن، سوییس، فرانسه، کانادا، کره شمالی، مجارستان، مقدونیه، مکزیک، ونزوئلاو هلند) طراحی کرده بودند، ۷۶ پوستر از ۶۳ هنرمند به نمایشگاه پوستر ماندلا راه یافت.

سعدی در پاسخ به این سوال که آیا برای برندگان این نماشگاه هدیه نقدی در نظر گرفته شده؛ گفت: در چنین نمایشگاه‌های بحثانسان دوستی مطرح است و بهتر است که این برنامه‌ها را با ارزش‌های نقدی نسنجیم و البته هزینه‌هایی که برای برگزاری این نمایشگاه صورت گرفت؛ بسیار بیشتر از وجهی است که ما به نفرات بر‌تر نمایشگاه بخواهیم بدهیم.

مسئول برگزاری نمایشگاه در پاسخ به این سوال که عاقبت و بازتاب بین‌المللی این حرکت گفت: این نمایشگاه در سراسر دنیا پوشش خبری داده شده است و همه از برگزاری آن استقبال کردند اما منظورتان از عاقبت این کار چیست را نمی‌فهمم.

سرسنگی نیز در این باره گفت: وقتی نمایشگاهی با محوریت آب برگزار می‌شود انتظار دارید که در ایران چشمه آب به وجود بیاید؟ هدف این نمایشگاه این است که نلسون ماندلا و منش اخلاقی او در جامعه مطرح شود و قطعا برگزاری چنین نمایشگاهی به این مسئله کمک خواهد کرد.

مدیرعامل خانه هنرمندان در پاسخ به این سوال که چرا خانه هنرمندان گرافیست‌های محدودی را حمایت می‌کند و اجازه برگزاری نمایشگاه به بسیاری از هنرمندان را نمی‌دهد؛ گفت: من همیشه دغدغه مسائل جامعه و مسائل بین‌المللی را داشتم و سعی بر بهبود بخشیدن به کیفیت آثار اجرایی دارم. درست است که ما یک نهاد خصوصی هستیم اما برخورد ما مانند گالری‌های خصوصی که صرفا هدف فروش آثار و برگزاری نمایشگاه آثار شاخص را دارند؛ نیست. خانه هنرمندان به ایده‌هایی خوب و خلاقانه اهمیت می‌دهد و اینطور نیست که ما گروه خاصی از هنرمندان را حمایت کنیم.

سرسنگی درباره اینکه آیا این برنامه صرفا به دلیل علاقه شخصی سعیدی به نلسون ماندلا برگزار شده است یا خیر؛ گفت: آقای سعدی نظر شخصی خود را گفتند که هدف من برای برگزاری این نمایشگاه علاقه شخصی به رویداد مهم سال بوده است و درواقع من همانطور که در ابتدای صحبتم گفتم دلایل دیگری برای برگزاری این نمایشگاه دارم.

وی درباره مدیریت نگارستان‌ها نیز توضیح داد: درباره مدیریت نگارستان‌ها یک تقسیم مسئولیت شکل گرفته است. مدیریت کلی نگارستان‌ها به دست خانم محمدی است و ما از ایشان برای رفع نواقص و برگزاری گالری‌ها مشاوره می‌گیریم اما آقای ذولنور به عنوان مدیر اداری نگارستان‌ها فعالیت می‌کنند و در واقع ایشان بیشتر در ارتباط با مخاطبان و علاقه‌مندان هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز