خبرگزاری کار ایران

استقبال عجیب مردم از تماشای آثار آیدین آغداشلو

asdasd
کد خبر : ۲۲۳۵۶۵

مردم جلوی گالرى اثر صف ایستادند تا نوبت‌شان شود و از نمایشگاه آیدین آغداشلو دیدن کنند. ازدحام جمعیت عبور و مرور در خیابان برفروشان را مشکل کرده بود. هر ١٥ دقیقه از دیدارکنندگان تقاضا مى‌کردند گالرى را ترک کنند تا نوبت به بقیه برسد.

عصر جمعه ٢٣ آبان، مردم دو ساعت جلوى در گالرى اثر صف ایستادند تا نوبت‌شان شود و از نمایشگاه آیدین آغداشلو دیدن کنند. ازدحام جمعیت عبور و مرور در خیابان برفروشان را مشکل کرده بود. داخل گالرى هم جاى سوزن انداختن نبود. کارکنان اثر براى حضور علاقمندان حاضر در بیرون گالری؛ هر ١٥ دقیقه از دیدارکنندگان تقاضا مى‌کردند گالرى را ترک کنند تا نوبت به بقیه برسد. صف بلندترى هم درون گالرى قصد داشت با آیدین آغداشلو عکس بگیرد.

«خاطرات انهدام» نمایشگاه آیدین آغداشلو بعداز ۴٠ سال است که عصر جمعه در گالرى اثر افتتاح شد و خاطره‌اى خوب از میزان استقبال اقشار مختلف مردم از یک رویداد تجسمى بجاى گذاشت.

آغداشلو در حاشیه گشایش نمایشگاهش گفت: احساس کردم وقتش رسیده پس از چهل سال وقفه در برگزارى نمایشگاه کارنامه‌اى از آثارم را به مردمى که سالها با آنها زندگى کردم و از من مراقبت کردند؛ ارایه کنم. قصدم از برگزارى چنین نمایشگاهى خودنمایى نبوده است و تنها امیدواری‌ام این است که مخاطبان آثار را دوست داشته باشند.

او افزود: در یکسال گذشته برخلاف همیشه که نقاشى می‌کشیدم و می‌فروختم، تمام آثارى که کار کردم را براى نمایش در این نمایشگاه نگاه داشتم. اما براى آنکه به خصوص نسل جوان ببیند و بداند مسیر کلى من در خلق این آثار در این سالها چه بوده است به همت امید تهرانى، مدیر محترم گالرى اثر، چند نقاشى از مجموعه‌هاى گذشته‌ام از مجموعه‌داران به امانت گرفته شده که تا حدودى این مهم را بازتاب مى‌دهد. بنابراین می‌توان گفت که در این نمایشگاه هم آثار یک سال اخیرم به تماشاست و هم به نوعى خط سیر فکرى‌ام در این سالها نشان داده شده. برگزارى چنین نمایشگاهى در واقع دین و بدهى من به مردم به شمار مى‌رفت که امیدوارم با ارایه این نمایشگاه ادا کرده باشم.

آغداشلو از صف طویلى که براى تماشاى آثارش کشیده شده بود؛ خبر داشت. او در این باره گفت: با لطفى که امروز مخاطبان به من نشان دادند امیدوارم که آثار مورد پسند و پذیرش‌شان واقع شده باشد. امروز با دیدن اشتیاق مردم براى بازدید از نمایشگاه احساس کردم پاسخ در خورى براى آثارم دریافت کردم. من همیشه سعى کرده‌ام فروتن باشم و هیچگاه تبلیغ چندانى در مورد آثارم نکرده‌ام، در این نمایشگاه هم سعیم را کردم که نمایشگاهى مناسب براى نمایش آثار هنرمندى باشد که پس از چهل سال کارهایش را به تماشا مى‌گذارد، حال اگر مردم علاقه زیادى براى بازدید از نمایشگاه نشان دادند به غیر از اعتبار آثار و نقاشى که سالها کار کرده، شاید کنجکاوى این موضوع بوده که در این چهل سال بر آغداشلو چه گذشته است.

اظهارات هنرمندان و مردم

پریوش گنجى، نقاش پیشکسوت گفت: تا به حال فکر مى کردم مردم فقط براى پنیر و نان صف مى‌ایستند، حالا مى‌بینم لازم باشد براى دیدن نقاشى هم صف مى‌ایستند.

على اکبر صادقى، نقاش پیشکسوت گفت: آیدین دوست دوره کودکى من است، او هنرمند درجه یکى است و چنین ستایشى از او حقش است.

محمدباقر ضیایى، مدرس هنر به انبوه جمعیت اشاره کرد و گفت: یک ساعت قبل هم آمدم نمایشگاه را ببینم، همین ازدحام بود و رفتم؛ الان شلوغ تر هم شده است.

عنایت الله نظرى نورى، نقاش پیشکسوت گفت: مردم از اهمیت آیدین آغداشلو باخبرند؛ این صف فقط براى تماشاى آثار آغداشلو نیست، اتفاقا به نظرم عمده این صف براى دیدار خود استاد آغداشلو است؛ اتفاقا این مهم که مردم حواس شان به هنرمندان محبوب شان هست بسیار ارزشمندتر است.

نادر بیات، نقاش گفت: بیش از ۴٠ دقیقه است در صف ایستاده‌ام تا از آثار بازدید کنم اما تصور نمی‌کنم تا نیم ساعت دیگر هم امکان حضور در گالری را پیدا کنم. امروز تصمیم گرفتم ساعات پایانی به این گالری بیایم تا از خلوتی نمایشگاه استفاده کنم و فرصتی برای گفتگو با استاد پیدا کنم درحالیکه ظاهرا سخت در اشتباه بودم و با این جمعیت بعید می‌دانم حتی بتوانم استاد را از نزدیک ببینم.

فرنوش رزاقی، طراح لباس گفت: انتظار چنین جمعیتی را نداشتم. خیلی‌ها با دیدن این جمعیت تصمیم گرفتند یک ساعت دیگر دوباره به گالری مراجعه کنند به این امید که خلوت‌تر شده باشد اما بعید می‌دانم تا زمانی که گالری باز باشد جمعیت کم شود.

شقایق شجائیان، نقاش گفت: انتظار نداشتم با چنین استقبالی روبرو شوم. با اینکه در ساعات پایانی افتتاحیه نمایشگاه هستیم اما همچنان به تعداد بازدیدکنندگان افزوده می‌شود و این شوق مردم براى تماشاى نقاش و نقاشى جای خوشحالی دارد.

سیامک جمشیدی‌زاده، نقاش گفت: برای اولین بار است که چنین جمعیتی در کشور برای بازدید از آثار نقاشی جمع شده‌اند. ما همیشه عادت کرده‌ایم که این صف‌ها و چنین ازدحامی را در صف‌های خرید گوشت و مرغ یا نهایت در مقابل سینماها ببینیم اما در حوزه تجسمی این استقبال بی‌نظیر است. همیشه دغدغه استقبال ضعیف مردم از نمایشگاه‌های هنری را داشتم، حتی موضوع آخرین نمایشگاهم هم حضور کمرنگ مردم در گالری‌ها بود. در آن نمایشگاه برایم مهم بود که مخاطبان غیرهنرمند از نمایشگاهم دیدن کنند به همین دلیل حتی از تک تک کسبه محله زندگی ام هم دعوت کردم اما هیچ کدام در روز افتتاحیه حضور نیافتند. حضور کمرنگ مردم در گالری‌ها زیاد ربطی به آثار هنرمندان ندارد بلکه بیشتر به فرهنگ مردم در گالری گردی مرتبط است. با این حال جای خوشحالی دارد که مردم از نمایشگاه آیدین آغداشلو چنین استقبالی کردند. واقعیت این است که امروز از حضور این جمعیت حیرت زده شده‌ام و این نشان از جایگاه متفاوت این هنرمند در جامعه دارد.

بازدید از نمایشگاه آیدین آغداشلو تنها به شهروندان تهرانی محدود نمی‌شد. برخی از اهالی شهرهای مختلف هم مسافت‌های طولانی را برای بازدید از این نمایشگاه طی کرده‌اند. ترلان کیانی، نقاش شیرازی گفت: خبر برگزاری نمایشگاه استاد را که خواندم مسافر تهران شدم تا امشب و در روز تولد استاد از نزدیک هم آثارشان را تماشا کنم و هم برای عرض تبریک به دیدنشان بیایم.

در این نمایشگاه ١١ نقاشى و یک مجسمه از آیدین آغداشلو ارائه شده که نمونه‌هایى شاخص از مهم‌ترین دوره‌هاى کارى او را دربرمى‌گیرد.

نمایشگاه خاطرات انهدام هم به نوعى مرورى بر آثار یک عمر استاد نقاش است و هم از گفتمان اندیشه‌پردازى مى‌گوید که او در نیم قرن گذشته بر آن تاکید کرده است. بیشترین سهم این نمایشگاه به معروف‌ترین مجموعه آغداشلو، خاطرات انهدام، اختصاص دارد، آنسان که از میان ١١ نقاشى ١٠ اثر از همین مجموعه است؛ البته روایت‌هاى نقاش از این خاطرات، تنوع تصویرى و ساحت‌هاى معنایى وسیعى دارد و از «زمستان» گرفته تا مینیاتورهاى مچاله، چهره‌هاى دفرمه، عشاق دست نیافتنى حتى نقاشى نابى از «مادر» را دربرمى‌گیرد که جذابیت‌هاى نمایشگاه را دوچندان مى‌کند؛ علاوه بر این، اثر معما از مجموعه «سال‌هاى آتش و برف» نیز روى دیوار خواهد بود.

هشت اثر این نمایشگاه در دو سال اخیر خلق شده‌اند و براى نخستین بار به تماشا درمى‌آیند؛ قدیمى‌ترین تابلوى حاضر، اثر «عشاق» است که در سال ۵٩ آفریده شده است؛ تابلوى نوستالژیک دیگر، نقاشى معروف «تک چهره مادر نقاش» است که نقاش در سال ۶٠ با تکنیک گواش و مداد رنگى روى مقوا از مادرش به ثبت رسانده است.

آیدین آغداشلو متولد ١٣١٩ در رشت است؛ آغداشلو از سال ۵٣ به تربیت شاگرد و نیز تدریس تاریخ هنر همت گماشت و دراین راه نیز توفیق‌هاى بزرگ داشت: ۵٠٠٠ شاگرد و بیش از ۴٠٠ مقاله تخصصى که در هفت جلد کتاب چاپ شده؛ نخستین و آخرین نمایش انفرادى او در سال ۵۴ در تهران برپا شد؛ اما او دو بار خارج کشور نمایشگاه انفرادى داشت: سال ٨۵ در تورنتو کانادا و سال ٩٢ در بنیاد فرجام دوبى.

نمایشگاه آیدین آغداشلو تا ٢١ آذر ماه در نگارخانه اثر واقع در خیابان ایرانشهر، خیابان برفروشان، روبروى خانه هنرمندان، پلاک ١۶ دایر خواهد بود و علاقمندان مى‌توانند یکشنبه تا پنجشنبه ساعت ١١ تا ٢٠ و جمعه‌هاى غیرافتتاحیه ١۶ تا ٢٠(اثر شنبه‌ها تعطیل است) از این آثار دیدن نمایند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز