خبرگزاری کار ایران

جدال رنگ‌ها روی بوم غلامرضا فیروزی

asdasd
کد خبر : ۲۱۱۰۵۰

غلامرضا فیروزی در بیشتر آثارش از رنگ‌های سیاه، سفید و قرمز بهره گرفته و معتقد است: رنگ سیاه نماد ظلمت و تاریکی، رنگ سفید نمایانگر صلح و قرمز رنگ گرمی است که می‌تواند نشانی از جنگ و خونریزی باشد.

این روز‌ها نمایشگاه نقاشی‌خط‌های غلامرضا فیروزی در گالری شکوه برپاست.

به گزارش ایلنا؛ غلامرضا فیروزی در این نمایشگاه ۲۷ اثر نقاشی خط با تکنیک ترکیب مواد، اکریلیک و رنگ روغن روی بوم و صفحات‌ام دی اف در معرض دید عموم قرار داده است.

آثار وی در فضای اکسپرسیونیسم انتزاعی ارائه شده‌اند و همگی نشات گرفته از احساساتش می‌باشند که بصورت فی البداهه بر روی بوم نقش بسته‌اند، فیروزی در مورد مجموعه آثار تازه‌اش گفت: این آثار را با توجه به اتفاقات و جریاناتی که امروزه در دنیا شاهد آن هستیم به صورت بداهه نگاری با ضربات قلم مو و بهره گیری از رنگ‌های خالص کار کرده‌ام. در واقع در این تابلو‌ها برخوردی آزاد و‌‌ رها با خط دارم و عصاره‌ای از جوهره خوشنویسی را در این آثار انعکاس داده‌ام.

او سعی دارد در نقاشی خط‌هایش پیام مورد نظرش را بوسیله رنگ و فرم نشان دهد، وی در بیشتر آثار از رنگ‌های سیاه، سفید و قرمز بهره گرفته و معتقد است: رنگ سیاه نماد ظلمت و تاریکی، رنگ سفید نمایانگر صلح و قرمز رنگ گرمی است که می‌تواند نشانی از جنگ و خونریزی باشد و جدال بین این سه رنگ را می‌توان در آثار شاهد بود.

فیروزی تعدادی از نقاشی خط‌هایش را بر روی صفحات‌ام دی اف به تماشا گذاشته است، او صفحه‌ام دی اف را به خاطر سطح صیقلی‌اش انتخاب کرده زیرا تاش‌های رنگی و ضرب قلمو را به راحتی نشان می‌دهد و بافت دلخواه مورد نظرش را در کار ایجاد می‌کند.

بعضی از آثار این نمایشگاه برداشت‌های هنرمند از هایکوهای ژاپنی است که روی بوم به نمایش گذاشته شده است، فیروزی در این مورد گفت: در این آثار اشاره به رهایی و آزادی قلم دارم و آن را به صورت لکه‌هایی ساده با توجه به احساساتم در لحظه بصورت فی البداهه روی بوم پیاده کرده‌ام. این آثار در واقع حس آنی من می‌باشد که روی بوم منتقل شده‌اند.

او در بعضی از تابلوهای این نمایشگاه از فرم‌های نقاشی برای بیان بهتر احساساتش کمک گرفته است، وی در این رابطه گفت: در این نمایشگاه آثار جدیدی در زمینه نقاشی خط ارائه داده‌ام که از فرم‌های نقاشی در آن‌ها بهره گرفته‌ام برای مثال می‌توانم به اثری اشاره کنم که چهار دست با چهار رنگ متفاوت در چهار جهت شرق، غرب، شمال و جنوب بر روی تابلو کار شده که می‌تواند نمایانگر قوم، ‌نژاد و قاره‌های مختلف باشد. همه آن‌ها سعی دارند جلوی جنگ و خشونت را بگیرند و صلح را برقرار کنند.

شره‌های رنگ در این آثار به سمت پایین تابلو‌ها گرایش دارند، گویی این شره‌ها بر روی کار آمده و اثر را پوشانده‌اند، فیروزی با اشاره به اینکه این آثار خوانا نیستند و گفتگو و صحبت در آن‌ها کارساز نیست گفت: ریزش رنگ‌ها در این تابلو‌ها اتفاق افتاده است و این نیز نشانه ناتوانی، اشک و تسلیم شدن است. همیشه در قسمتی از نقاشی خط‌هایم ظلمت و تاریکی را نشان می‌دهم و در قسمت دیگر با بکارگیری رنگ سفید امید و آرزو را انعکاس می‌دهم.

او برای آثارش عنوان انتخاب نکرده است زیرا معتقد است برای آثار انتزاعی نباید عنوان انتخاب کرد و باید هر بیننده از دید خود آثار را قضاوت کند و برداشت آزادانه خود را نسبت به هر اثر داشته باشد.

هنرمند در این آثار بداهه نگاری کرده است، در واقع برای خلق هیچ یک از این تابلو‌ها ابتدا اتود نزده است و به صورت حسی و آنی ذهنیاتش را بر روی بوم آورده است، هنگامی که وی حس کند آن چیزی که قصد داشته را بر روی بوم پیاده کرده است دست از کار می‌کشد.

غلامرضا فیروزی متولد ۱۳۴۱ شیراز است او نیمه دوم دهه ۵۰ شمسی نقاشی و دهه ۶۰ خوشنویسی را فرا گرفت و پس از چند سال تدریس در انجمن خوشنویسان، اوایل دهه ۷۰ به نقاشی خط روی آورد. این نمایشگاه نهمین نمایشگاه انفرادی اوست و مهم‌ترین نمایشگاه گروهی فیروزی، تور اروپایی آثار وی و جمع دیگری از هنرمندان ایران بود که در سال ۱۳۷۸ به همت موزه هنرهای معاصر با همکاری سازمان ملل متحد انجام شد.

نمایشگاه نقاشی خط‌های غلامرضا فیروزی با حضور مجید ملا نوروزی مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجتبی ملک‌زاده، اسدالله کیانی و جمعی از هنرمندان و علاقمندان در گالری شکوه آغاز به کار کرده است و تا تاریخ ۱۶ مهرماه ۹۳ در گالری شکوه واقع در بلوار اندرزگو، خیابان شهید سلیمی، کوچه امیر نوری، پلاک ۱۹دایر خواهد بود و علاقمندان می‌توانید همه روزه(به غیر از تعطیلات رسمی و پنجشنبه‌ها) از ساعت ۴ تا ۸ عصر از این آثار دیدن نمایند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز