خبرگزاری کار ایران

قول معاون هنری ارشاد:

باید هنرمندانی که در حوزه موسیقی ممنوع‌الفعالیت هستند را آزاد کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۲۳۹

باید ایستگاه‌های نظارتی را کمتر کنیم و هنرمندانی که در حوزه موسیقی ممنوع‌الفعالیت هستند را با رعایت اصل برائت، از این حدود آزاد کنیم

ایلنا: مراسم تکریم و معارفه سرپرست سابق و مدیرکل جدید دفتر موسیقی با حضور علی مرادخانی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن رودکی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، مرادخانی گفت: فعالیت در مسئولیت‌های دولتی مانند دو امدادی است که هر کس بخشی از مسیر را طی می‌کند و نفر بعدی راه او را ادامه می‌دهد. برای مدیریت دفتر موسیقی چند گزینه داشتیم و انتخاب در این زمینه براساس این‌که چه فردی بیشترین انطباق با برنامه‌ها و راه‌حل‌های مشکلات موجود را دارد، انجام شد.

او با تشکر از سرپرست سابق دفتر موسیقی ادامه داد: باید همه یک‌دل به این سمت پیش برویم که منافع عموم را در نظر بگیریم و شرایط را نه برای خود بلکه به نفع مخاطبان رقم بزنیم و بر این منوال می‌توانیم کارهای بزرگ انجام دهیم. از مدیران انتظار دارم در جوشش با مردم سرآمد باشند و نگاه‌شان معطوف به مسایل مردم باشد. همه مشکلات قابل حل است در صورتی که اراده رفع آن‌ها وجود داشته باشد و در این زمینه باید حقوق‌محور حرکت کنیم و حقوق شهروندان را در نظر بگیریم.

مرادخانی درباره فعالیت‌های آینده دفتر موسیقی گفت: در امور اجرایی دفتر موسیقی به قدری کار زیاد است که اگر مدیرش راهبرد نداشته باشد در کار غرق می‌شود و در آخر می‌بیند که کار اساسی انجام نشده است. دفتر موسیقی مرکزی فعال به گستره کل کشور است و از همین حالا برنامه‌های استانی در دفتر طراحی شده است. البته سیستم اداری در این بخش فربه است و باید کوچک‌سازی شود. باید در حوزه حاکمیتی و دولت فعالیت‌ها را تئوریزه کرد و فعالیت‌های اجرایی را به بنیاد‌ها و خانه‌هایی فعال در این زمینه سپرد. مثلا خانه موسیقی بر اساس دیدگاه تحقق منزلت شهروندی شکل گرفت و اگرچه در ابتدا همه به آن اعتقاد نداشتند ولی حالا محور اتفاقات اساسی در حوزه موسیقی است. رودکی نیز تنها بنیاد قانونی فرهنگی کشور است و از این به بعد باید کارکردهای این بنیاد گسترش پیدا کند. باید ایستگاه‌های نظارتی را کمتر کنیم و هنرمندانی که در حوزه موسیقی ممنوع‌الفعالیت هستند را با رعایت اصل برائت، از این حدود آزاد کنیم و البته دوستان نیز کمک خواهند کرد تا دچار شرایط گذشته نشویم. در آینده هیچ ممنوع‌الکاری در این زمینه نخواهیم داشت و اگر دولت با این دید به موضوع نظارت نگاه کند باعثشکوفایی و ارتقا می‌شود.

او با تاکید بر لزوم تبلور امید در دل اهالی هنر گفت: امیدواریم در آینده میزان استفاده از موسیقی در جامعه با موسیقی‌هایی که با هنجار‌ها انطباق دارند سازگار شود و سرانه موسیقی در سبد هزینه‌های خانوار بسیار بالا‌تر برود. اصول سیاست‌های راهبری موسیقی کشور تهیه و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است. تدوین حقوق هنرمندان در ذیل حقوق شهروندی از اقدامات اساسی است که بسیاری از کار‌ها در سایه اجرای آن محقق می‌شود. همچنین دانلود از مسایلی است که نه تنها کشور ما بلکه کل دنیا با آن مواجه است. بحثدانلود و استفاده بدون اجازه صاحب اثر، از مشکلات این حوزه است که بخشی از آن به نقض قوانین برمی‌گردد. امیدواریم بتوانیم این موضوع را سامان‌دهی کنیم تا تولید کننده بتواند در این چرخه به فعالیت خود ادامه دهد.

در ادامه این مراسم، پیروز ارجمند، مدیرکل جدید دفتر موسیقی نیز با اشاره به سالگرد درگذشت استاد همایون خرم و همچنین تسلیت درگذشت هنرمند مراغه‌ای، بیوک‌آقا شکورزاده، گفت: موسیقی‌دانان در طول تاریخ نقش بسزایی در هویت‌بخشی و فرهنگ کشور داشته‌اند و شاهد تاریخیِ این مدعا سه دهه اخیر بوده که موسیقی‌دانان سردمدار خدمت به انقلاب بوده‌اند ولی این بخش بیش از همه مورد جفا قرار گرفته است.

او در ادامه بیان کرد: ۱۰ سال است در طرح آسیب‌شناسی موسیقی کشور فعالیت می‌کنم و به طور مستقیم درگیر این آسیب‌ها بوده‌ام. برنامه‌ای با مشاوره بزرگان و کار‌شناسان موسیقی تدوین شده که سند راهبردی موسیقی کشور است. البته هنوز در حال بررسی است و تا کمتر از یک ماه آینده کارگروه‌های تخصصی برای بررسی این برنامه فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

مدیرکل دفتر موسیقی با اشاره به راه‌انداری ارکستر ملی، سمفونیک، ارکس‌تر جوان و گروه کر نوید داد: در ۱۰ روز آینده اولین نشست را برای راه‌اندازی ارکستر‌ها برگزار می‌کنیم.

ارجمند گفت: کارگروهی برای اصلاح ساختار اداری دفتر موسیقی تشکیل شده است: از این پس ساز و کار اداری در کمترین زمان و مبتنی بر اعتماد به هنرمندان شکل می‌گیرد. بسیاری از کار‌ها به بخش خصوصی واگذار می‌شود و ما فقط نقطه اتکا خواهیم بود. سال آینده نیز بحثنظارت و ارزشیابی آثار به خود هنرمندان واگذار می‌شود و با این اقدام، دفتر موسیقی بیشتر بر پژوهش متمرکز می‌شود. مشاور بخش بین‌الملل هم در دفتر مشخص شده تا از ظرفیت‌های موجود در این زمینه استفاده بهینه شود. همچنین نتیجه پژوهشی نشان می‌دهد که بالا‌ترین میزان مصرف فرهنگی و هنری در ایران مربوط به موسیقی است. در این زمینه هم مشاور بخش اقتصاد موسیقی فعال شده تا در این بخش هم برنامه‌ریزی شود.

به گفته او، آیین‌نامه بررسی آثار نیز تدوین خواهد شد که به ارتقای کیفی در حوزه موسیقی کمک می‌کند. ارجمند گفت: آن‌چه ما را در این سال‌ها از اهدافمان دور کرده افراط و تفریط بوده است. باید اعتدال را پیش بگیریم و به بنده هم فرصت بدهید تا اصلاحات انجام شود.

در این مراسم حمید عسگری، استاد دانشگاه، نیز با بیان این‌که پیروز ارجمند یکی از بهترین گزینه‌های مدیریت در دفتر موسیقی است، گفت: شخصیت چندوجهی ایشان چهره‌ای متمایز از او ساخته است. تحصیلات آکادمیک و شاگردی در محضر استادان، بینش عمیقی در شاخه‌های مختلف موسیقی در ایشان ایجاد کرده است. همچنین موسیقی نواحی و مذهبی از مهم‌ترین دغدغه‌های او است. پدر ایشان می‌رمحمد تقی ارجمند تاج‌الدینی یکی از مهم‌ترین تعزیه‌گردانان منطقه زابل است و این تعلق خاطر در فرزندش نیز دیده می‌شود. اعتدال‌گرایی او نیز ضریب اطمینانی برای موفقیتش در این سمت است.

حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی نیز با ابراز خوشحالی از این‌که عضوی از خانواده موسیقی این مسئولیت را برعهده گرفت، گفت: مدیریت پیشین دفتر موسیقی با صداقت مثال‌زدنی نواقص قبلی را پذیرفت و اعلام کرد در مدت مسئولیتم جز صدور آگهی ترحیم و تسلیت برای هنرمندان کاری نکرده‌ام. امروز دولت تدبیر و امید با حمایت میلیونی مردم روی کار آمده است و وزیر و معاونی فرهیخته از جامعه هنری مسئولیت را پذیرفته‌اند.

او گفت: اگر چه آقای مرادخانی با شعار «بیا که نوبت صلح است و دوستی و عنایت / به شرط آن‌که نگوییم از آن‌چه رفت حکایت» آمدند ولی نمی‌توان از یاد برد که در دوره گذشته مدیر دفتر موسیقی نمی‌دانست خانه موسیقی کجاست یا این‌که بنده در این سال‌ها در این دفتر حضور پیدا نکردم. البته این موضوعات را از ناحیه آقای پاشایی سرپرست این دفتر نمی‌دانم. ویژگی شاکله وزارت ارشاد و معاونت هنری در دوره قبلی بی‌اعتمادی به صنف هنرمندان بود که لطمات بسیاری را وارد کرد و موجب سلب اعتماد از جامعه موسیقی شد. اولین اقدام آقای ارجمند کسب اعتماد هنرمندان است. باید این شکاف بین هنرمندان و مسئولان ترمیم شود و هنرمندان بار دیگر با مدیریت دفتر موسیقی تعامل داشته باشند.

نوربخش با بیان این‌که پیروز ارجمند چالش‌های حوزه موسیقی را موشکافانه بررسی کرده، افزود: مطالبات هنرمندان در برنامه‌های ایشان قرار دارد ولی باید در این زمینه به ارتقا بودجه مرکز موسیقی هم توجه جدی شود. بودجه دفتر و جشنواره‌های موسیقی تاسف‌برانگیز است و در شأن جامعه موسیقی نیست. بودجه ممکن است جزو مسایل خارج از سازمان باشد ولی باید در این زمینه به تعادل بودجه بین بخش‌های مختلف مانند تئا‌تر، ‌ موسیقی و هنرهای تجسمی در درون سازمان نیز توجه کرد. در این سال‌ها بودجه تئا‌تر و موسیقی قابل قیاس با هم نبود و لازم است اعتدال برقرار شود.

نوربخش گفت: باید به بحثصدور مجوز‌ها در حوزه موسیقی توجه شود: «اگرچه خانواده موسیقی با این مسایل آشناست ولی باید این مباحثملال‌آور برداشته شود و در این زمینه به هنرمندان اعتماد کنیم. اگر بیانات رییس‌جمهور مبنی بر واگذاری این موضوع به هنرمندان اتفاق بیفتد مسایل حل می‌شود.

او تعامل با سایر نهاد‌ها در حوزه موسیقی را ضروری دانست و گفت: هر کدام از نهادهای مسئول در حوزه موسیقی به صورت جزیره‌ای فعالیت می‌کنند که باید تعامل سازنده‌ای در این زمینه شکل بگیرد. همچنین توجه به قانون کپی‌رایت بخشی از اقتصاد ورشکسته موسیقی را ترمیم خواهد کرد.

در این مراسم علی ترابی(مدیرعامل انجمن موسیقی)، نادر مرتضی‌پور(رهبر ارکستر سمفونیک تهران)، حسن ریاحی(دبیر جشنواره موسیقی فجر)، لوریس چکناواریان، محمد گلریز، هادی منتظری، فردین خلعتبری، رازمیک اوهانیان، مانی رهنما‌، سیدعباس سجادی، سیدمحمد می‌رزمانی، مهدی افضلی، سالار عقیلی، داود گنجه‌ای، امیر تاجیک، محمدعلی بهمنی و حمید اسفندیاری حضور داشتند.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز