درحاشیه انتشار آلبوم راپسودی بختیاری اثر پیمان سلطانی؛
حکایت تاریخ سوگوار سرزمین در یک آلبوم

باید به پیمان سلطانی برای ورود به موقع و مؤثرش به فضای تاریک و رخوت انگیز موسیقی تبریک گفت و برای زیبایی دو چندانی که در راپسودی بختیاری به ارمغان آورده نویدی شادی بخش داد.
ایلنا: درحاشیه رونمایی از آلبوم «راپسودی بختیاری» اثر پیمان سلطانی در باغ موزه قصر تهران، کامران سلیمی(منتقد) یادداشتی در اینباره نوشت.
به گزارش خبرنگار ایلنا، در یادداشت سلیمی درباره آلبوم «راپسودی بختیاری» آمده است:
مدت بسیار زیادی است که بازار موسیقی ایران بیرمق و کسالت بار شده تا آنجا که حتی انتشار آثار استادان پیشکسوتمان هم به تکرار گراییده و کاری از پیش نمیبرد. خوشحال هستم از اینکه بالاخره این سکون توسط پیمان سلطانی آهنگساز شهیر ایرانی با ارائهٔ اثر تازهٔ سمفونیکاش «راپسودی بختیاری» با اجرای نوازندگان فیلارمونیک و اپرای ارمنستان شکسته میشود و بازار موسیقی ایران جانی دوباره میگیرد.
پیمان سلطانی در این اثرش موسیقی فولکلوریک، موسیقی ردیفی و موسیقی سمفونیک کلاسیک و مدرن را با هم ادغام نموده است. سلطانی آهنگسازی نو گرا و با ذوق است و همیشه به دنبال اجرا و انجام کارهای متفاوت بوده است. این آهنگساز به دلیل احاطهاش به ادبیات، فلسفه و علوم اجتماعی و تسلطاش به موسیقی کلاسیک، موسیقی مدرن و موسیقی سنتی ایران توانسته خود را در اندازه و معیارهای موسیقیدانان بینالمللی مطرح نماید و آثارش را با حفظ و رعایت موازین موسیقی جهانی و با لحنی ایرانی بنویسد. اصوات در راپسودی بختیاری تک به تک هر کدام دارای یک معنای جدید هستند. در برخی مواقع همهٔ ما بر سر آن معانی توافق داریم و در مواقعی هم این توافق انجام نمیگیرد. این احتمال وجود دارد که در توافق یا عدم توافق ارتباط همهٔ ما با اثر موسیقایی تنگاتنگتر یا منفکتر شود. اما آنچه که اهمیت دارد اینست که صداهای موجود در راپسودی بختیاری بیش از معانی ذهن ماست و این ممکن است در بخشهایی ما را از پیش فرضهایمان دور کند. اما باید به خودمان هشدار بدهیم برای پیش فرضهایی که از ترکیب اصوات در ذهن داریم که ممکن است با شنیدن این اثر ناخود آگاه به کارشان ببریم. باید آگاه باشیم کهگاه ضرورت علمی ایجاب میکند تا برداشتی متفاوت از سوژه و ترکیبهای جدید از اصوات صورت پذیرد. به این صورت که ما هنگام نوشتن یا حرف زدن برای فهماندن منظور خود به واژگان روی میآوریم اما در موسیقی اینگونه نیست، موسیقی چون با ادراک ما در ارتباط است و از این رو که بار معانیاش بیشمار است با ابهام و حدس و کشف شنونده را خطاب قرار میدهد و این از مزایا ی موسیقی است که در آثار بسیاری از موسیقی دانان ایرانی از بین رفته است. به خاطر سطح پایین درک بسیاری از شنوندگان، اهالی موسیقی آثارشان را به نمادها و ابزارهای قابل فهم عمومی آمیختهاند. این شیوه در ساخت موسیقی به صورت ابزاری و کارکردی نگرش اکثریت مردم را تنزل داده و برای همین ما سال هاست مرتضی حنانهها و وزیریها را از دست دادهایم. باید به پیمان سلطانی برای ورود به موقع و مؤثرش به فضای تاریک و رخوت انگیز موسیقی تبریک گفت و برای زیبایی دو چندانی که در راپسودی بختیاری به ارمغان آورده نویدی شادی بخش داد.
مراسم رونمایی از آلبوم «راپسودی بختیاری» اثر پیمان سلطانی روز یکشنبه(۷ مهرماه) در بازغ موزه قصر تهران برگزار شد. این آلبوم توسط پیمان سلطانی ساخته و رهبری شده و ارکستر فیلارمونیک و اپرای ارمنستان آن را ضبط و انجمن موسیقی آن را روانه بازار کرده است.