خبرگزاری کار ایران

بازرس جامعه دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کیش؛

خطری جدید برای گردشگری کیش

asdasd
کد خبر : ۸۶۲۶۷۱

بازرس جامعه دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کیش گفت: پدیده خرید شماره تلفن گردشگران از آژانس‌های مبداء چند سالی است که انجام می‌شود و از این حیث تخلفات و در پی آن نارضایتی‌هایی را نیز به همراه داشته است.

 گردشگری به عنوان یک صنعت به روز و مولد در سراسر جهان و به عنوان یک صنعت موثر و میان فرهنگی به شمار می‌رود و از این حیث کشور ما در گام توسعه اجتماعی و روابط بین الملل به عنوان یک کشور گردشگر پذیر در دنیا تلقی می‌گردد. از این حیث جزیره کیش به عنوان یک قطب برتر گردشگری در کشور از این دایره مستثنی نبوده و البته چند سالی است که در کنار رشد این صنعت و توجه ویژه به سرمایه‌گذاری در این عرصه، معضلات و تخلفاتی را نیز در خود مشاهده کرده که قصد داریم به بهانه تماس‌های مکرر برخی از دفاتر خدمات مسافرتی مستقر در جزیره کیش و گزارش های میدانی تهیه شده ناشی از تخلفات گسترده عده‌ای معدود از فعالین این عرصه به این موضوع بپردازیم. بنابراین خبرگزاری ایلنا مصاحبه‌ای با رامتین روشن، بازرس جامعه دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کیش انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

در حال حاضر چه تعداد آژانس مسافرتی و گردشگری در جزیره کیش فعال است؟

در حال حاضر 137 دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری در جزیره کیش دارای مجوز فعالیت هستند و نزدیک به 400 نفر به صورت مستقیم و بیش از 800 نفر به صورت غیر مستقیم از این صنف و حرفه کسب درآمد دارند.

در ماه گذشته گزارشات و تماس‌های متعددی از گردشگران و فعالان این حوزه در خصوص بروز تخلفات شغلی و صنفی به دست ما رسیده که از آن جمله فروش شماره تماس مسافران و یا تعدد قیمت‌ها و یا فروش خدمات در شهرهای مبداء بوده است. آیا صحت این مطالب را تایید می‌کنید؟

متاسفانه بله. پدیده خرید شماره تلفن گردشگران از آژانس‌های مبداء چند سالی است که انجام می‌شود و از این حیث تخلفات و در پی آن نارضایتی‌هایی را نیز به همراه داشته است. اما پدیده جدیدی که مطرح شده است این موضوع بوده که چند آژانس در جزیره کیش با طراحی یک سایت فروش و ارائه ساین فروش از سایت مربوطه به آژانس های مبداء سعی در دور زدن تمام دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری جزیره کیش دارند. به عبارتی در صورت عدم برخورد با این پدیده کلیه مسافران در بدو ورود به جزیره تمامی بلیت‌های گردشگری خود را خریداری نموده و در نهایت مبلغی که باید وارد چرخه گردشگری جزیره کیش بشود از جزیره خارج خواهد شد. از سویی برخی از آژانس داران کیش با خرید مجوزهای متعدد آژانسی به انجام تخلفات وسیعی در حوزه های نام برده شده اعم از خرید شماره تلفن و ارزان فروشی های کاذب میپردازند و در نهایت آژانس خود را پاک جلوه داده و تمامی تخلفات خود را در حوزه آژانس‌های دیگر پوشش می‌دهند که البته این امر نیز به همت اداره نظارت بر خدمات گردشگری و ریاست و اعضاء محترم جامعه دفاتر خدمات مسافرتی در حال رصد و پیگیری است.

آیا این امر تهدیدی برای دفاتر گردشگری کیش نیست؟

دقیقا همین تهدید وجود دارد. به نوعی در صورت عدم توقف این رفتارهای غیر حرفه ای که به مثابه خیانت به جامعه دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری بوده، این صنف نهایتا تا 6 ماه دیگر پایدار مانده و پس از آن به صراحت عرض میکنم که دفاتر خدمات مسافرتی در جزیره کیش برای همیشه از بین میروند. در واقع یک حرفه و شغل به واسطه زیاده خواهی تعدادی انگشت شمار در آستانه انحلال بوده که این انحلال نان را از سفره 1000 نفر زن و مرد که با هزار امید مشغول به فعالیت شرافتمندانه و دارای شغل هستند خارج می‌کند.

قطعا اگر این اتفاق حادث شود تبعاتی بسیاری برای جزیره خواهد داشت.

در حال حاضر نزدیک به 400 نفر در دفاتر خدمات مسافرتی به صورت مستقیم مشغول فعالیت هستند که بیش از 60 درصد این میزان را بانوان سرپرست خانوار، دانشجو و ساکن در جزیره کیش به خود اختصاص می‌دهند . این درحالی است که رونق گرفتن و عدم جلوگیری از این تخلفات به صورت سالیانه مبلغی بالغ بر 300 میلیارد ریال را از چرخه گردشگری جزیره کیش خارج می‌نماید و در نهایت تبعات اجتماعی و اقتصادی بسیاری را با خود به همراه خواهد ساخت.

نقش جامعه دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری در خصوص جلوگیری از این تخلف بزرگ و این دست رفتارهای غیر حرفه ای که به جزیره کیش صدمه بزرگی خواهد زد چیست؟ آیا تمهیداتی در این راستا صورت گرفته است؟

جامعه دفاتر خدمات مسافرتی به همت اعضاهیئت مدیره جلسات متعددی را در چند روز گذشته برگزار کرده‌اند و در حال جمع آوری مدارک در خصوص تخلفات جدید به وجود آمده جهت ارایه به مدیریت محترم نظارت بر خدمات گردشگری هستند. تعاملات سازنده‌ای در این میان صورت پذیرفته است و مدیریت محترم و کارشناسان تلاشگر اداره نظارت بر خدمات گردشگری با تلاش‌های شبانه روز خود در این حوزه، بسیار فعال و قدرتمند در حال برنامه‌ریزی کلان و موثر هستند و قطعا جامعه جهت صیانت از دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کیش از هیچ تلاشی در این زمینه فروگذار نخواهد بود. البته نقش برنامه‌های تفریحی و گردشگری نیز در این حوزه بسیار مهم بوده و عدم حضور آنها در سایت‌هایی از این دست که در حال ضربه زدن به دفاتر خدمات مسافرتی بوده نیز نقشی کلیدی خواهد بود. لازم است از تمامی برندهایی که به عنوان دفاع و حمایت از این روند مخرب از این سایت‌ها خارج گردیده‌اند نیز تشکر و قدردانی لازم رو داشته باشم که این حمایت به صورت متقابل از سوی دفاتر خدمات مسافرتی نیز بی پاسخ نخواهد ماند.

جمله پایانی:

قطعا اعتقاد داریم که فروش از مبداء به از هم پاشیدگی شغلی در جزیره کیش منجر خواهد شد و این رفتار را به عنوان رفتاری مغایر با رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص ایجاد شغل در کشور و حمایت از کارآفرینی میدانیم و در این راستا تمام قد ایستادگی خواهیم نمود و باور داریم که توجه به بیانات اثرگذار ایشان در شرایط بحران اقصاد فعلی، قطعا نقطه عطف رشد و شکوفایی خواهد بود. نباید اجازه داد تا عده ای با پوشش به روز کردن و ورود تکنولوژی به این عرصه و ایجاد مشوق های پوشالی در راستای بازاریابی از مبداء، اشتغال زایی را به اشتغال زدایی و در نهایت رانت مبدل نمایند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز