خبرگزاری کار ایران

انصاری لاری:

پیام اصلی رسول خدا مبتنی بودن ایمان با آگاهی و آزادی است

asdasd
کد خبر : ۶۹۷۰۱۴

انصاری لاری گفت: پیام جدی و اصلی پیامبر خاتم این است که ایمان، مبتنی بر آگاهی و آزادی و نیز ذوق قلبی و دریافت عارفانه و عاشقانه باشد.

به گزارش ایلنا، جشن میلاد پیامبر مهربانی، از سلسله رویدادهای هفته وحدت در جزیره کیش با سخنرانی غلامحسین ابراهیمی دینانی و محمد ابراهیم انصاری لاری برگزار شد.

سه مفهوم کلیدی عالم

در این رویداد ابراهیمی دینانی، عضو انجمن حکمت و فلسفه ایران و چهره ماندگار فلسفه سه مفهوم حُسن، عشق و عقل را مفاهیمی کلیدی در عالم خواند و به تشریح این سه مفهوم پرداخت.

وی گفت: به صورت کلی می توان گفت این سه خصلت مهم هستی در وجود حضرت محمد (ص) متبلور است.

دینانی با طرح این پرسش که "آیا حسن و زیبایی عشق و محبت می آورد یا آدم عاشق زیبا می‌بیند؟" ادامه داد:  خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد؛ پیامبر گرامی اسلام، هم در صورت و هم در سیرت زیبا بود و به همین جهت محبوب قلب‌ها شد.

وی با مقایسه صفات و معجزات حضرت موسی(ع)، حضرت عیسی(ع) و پیامبر گرامی اسلام توضیح داد: موسی را کلیم الله، عیسی را روح الله و پیامبر اسلام را حبیب الله می خوانند. حضرت موسی با خداوند سخن گفت، عیسی در نوزادی به سخن در می آید اما صفت پیامبراسلام یعنی حبیب الله و معجزه او برتر است.

دینانی توضیح داد: حبیب بر وزن فعیل است که این وزن در زبان عربی، هم نقش فاعل و هم مفعول دارد. در واقع صفت حبیب برای پیامبر اسلام ناظر به هر دو است. محمد(ص) هم محب خدا و هم محبوب است.

وی با اشاره به بحث انسان به عنوان اشرف مخلوقات گفت: انسان زیباست، چون تمام صفات حق را منعکس می‌کند. در این میان پیامبر اسلام مظهر تمام اسما و صفات خداوندی و خاتم انبیا است.

این استاد فلسفه با بیان اینکه لازم است قرآن را خواند و در آن تدبیر کرد، افزود: حسن، عشق و عقل هر سه در کلام خداوند وجود دارد و این هر سه را می توان به کمال در حضرت محمد(ص) دید.

  وی با اشاره به اینکه نزاع بین عشق و عقل بی فایده است گفت: عشق باید توام با عقل و خرد باشد . عقل بدون عشق سست و عشق بدن عقل نیز نامناسب است.

پیامبر حافظه دائمی و جاودان بشر را مخاطب قرار داد

در ادامه  این مراسم انصاری لاری، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: در وجود نازنین پیامبر، نه تنها شخصیت خود آن حضرت بلکه شخصیت همه پیامبران الهی پیش از او متبلور است. خداوند به آن حضرت وعده داد که دین او را پیروز گرداند و چنان شد که همه آفاق پر از مناره‌هایی شد که هر صبح و ظهر و شام، نام او را فریاد می کنند.

وی افزود: از ویژگی‌های پیامبر خاتم این است که کتاب، معجزه او شد ، پیامبران اولوالعزم دیگر صاحب کتاب بودند ولی کتابشان اعجاز آنها تلقی نشد. صوت دلنشین و دلربای داود همه را مدهوش کرد، سرد شدن آتش بر ابراهیم، مردمان را شگفت‌زده کرد. عصای اژدهاگونه موسی مردم را مرعوب خودش کرد و شفای بیماران و زنده کردن مردگان توسط عیسی مردم را مجذوب کرد. پیامبران پیشین ابتدا احساسات و عواطف مردم را مخاطب قرار دادند و بعد تعلیمات خودشان را آغاز کردند. پیامبر اسلام اما از همان ابتدا آگاهی و معرفت و اراده آزاد مردم را مخاطب قرار داد و اعلام کرد که معجزه من کتاب من است. هر چه اصرار می‌کردند پیامبر اسلام معجزاتی از جنس معجزات پیامبران پیشین بیاورد و مردم را تحت تاثیر قرار بدهد و در نتیجه دامنه مومنان گسترش پیدا کند، پیامبر نمی‌پذیرفتند. از این به بعد فرهنگ نوشتاری بر فرهنگ شفاهی و گفتاری رجحان و برتری پیدا کرد. پیامبر حافظه دائمی و جاودان بشر را مخاطب قرار داد و البته در کنار مخاطب قراردادن آگاهی و اراده آزاد آدمیان، ذوق قریحی و عشق عارفانه به دین هم به کار گرفته شد.

دانه ایمان را به زور نمی‌توان در دلی کاشت

انصاری لاری ادامه داد: اخلاق ممتاز ، تواضع و فروتنی ، بزرگواری و بزرگ‌ منشی پیامبر در تکمیل تعلیماتی که مبتنی بر آگاهی و آزادی بود، کاری کرد که پیامبر ابتدا بر دل‌ها حکومت کند. پیامبر ما با دلربایی قلوب مردم را تسخیر کرد و همه جا بذر آگاهی و آزادی کاشت. اگر صحبت از لا اکراه فی الدین هست، یعنی دانه ایمان را به زور نمی‌توان در دلی کاشت. ایمان متکی بر آگاهی و آزادی، ایمان مبتنی بر ذوق قریحی و عشق عارفانه به خدا، چنین ایمانی است که تکرار شدنی نیست. وقتی ایمان مبتنی بر عشق باشد، همچنان که هر کس به تنهایی عشق خود را می ورزد و عشق مشارکت پذیر نیست، ایمان مبتنی بر عشق هم قابل تکرار نیست. این همان است که: راه‌های رسیدن به معبود به تعداد بندگان اوست.

وی تاکید کرد: ایمان مبتنی بر اراده آزاد و آگاهی و معرفت ممتاز است و پیام دین ما نیز جز این نیست. رسالت اصلی پیامبر نیز چنانچه می‌دانید ابلاغ  یعنی رساندن فصیح و بلیغ دین  بوده است که کاری بزرگ و سترگ است و بعد از آن هرکس در گرو انتخاب خویش است. عقاب و شدادی اگر صورت می گیرد پس از این ابلاغ و انتخاب است؛ قبیح است که اگر کسی را قبل از آنکه حجت را بر او تمام کنند، مجازات کنند.

این مراسم با اجرای رضا فیاضی بازیگر و هنرمند ساکن کیش برگزار شد.

لازم به ذکر است که در هفته وحدت جزیره کیش شاهد جشن‌ها و مجموعه رویدادهای فرهنگی و هنری بود. حجت الاسلام و المسلمین قرائتی سخنران ویژه جشن‌هایی بود که در مساجد جزیره برپا شد.

 فستیوال غذاهای محلی و صنایع دستی، اجرای گروه‌های هنری در ساحل و دور همی اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه با شعر خوانی جعفر ابراهیمی از دیگر برنامه‌های جشن‌های هفته وحدت در جزیره کیش بود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز