خبرگزاری کار ایران

مرتضی بانک:

امکان ایجاد مبادلات آزاد صادراتی و وارداتی در مناطق آزاد در شرایط تحریم وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۶۵۵۰۷۰

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به فعالیت ۱۴۰۰ واحد فعال در این مناطق، از امکان ایجاد مبادلات آزاد صادراتی و وارداتی در مناطق آزاد به ویژه در شرایط تحریم خبر داد.

به گزارش ایلنا، مرتضی بانک در خصوص منع بکارگیری بازنشستگان گفت: به نظرم یکی از قوانینی که در مجلس به عنوان یک قانون به موقع و با توجه به نیازهای امروزی جامعه مطرح و تصویب شد، همین قانون منع بکارگیری بازنشستگان است که برخی مسئولین نسبت به آن مخالفت داشتند. من از این اقدام استقبال می کنم، زیرا حرکت ما باید به سمتی برود که فضاهای مناسبی را برای تقویت نسل جدید، مدیریت جامعه و دستگاه های دولتی ایجاد و شرایط را برای آنها فراهم سازیم. خوشبختانه این موضوع مورد توجه قرار گرفت و مجلس نیز تلاش ویژه‌ای در این زمینه داشت.

وی با اشاره به اینکه در مورد توسعه شرکت های دانش بنیان از برنامه ای که به ما ارائه شد چندین برابر جلوتر هستیم اظهارداشت: گام های بسیار خوبی در ایجاد شرکت های دانش بنیان و حمایت از این شرکت ها در مناطق آزاد صورت گرفته است. حدود ۱۴۰۰ واحد فعال در مجموعه مناطق داریم که در سال های اولیه تاسیس این مناطق ایجاد شده‌اند. در حوزه مجموعه های استارتاپی ما علاقمندیم و اعتقاد داریم که باید بسترهای لازم را فراهم کنیم و از همین جا به جوانان عزیزمان اعلام می کنم که شرایط مناسبی برای توسعه فعالیت های استارتاپی در مناطق آزاد به خصوص در جنبه های بازرگانی و با نگاه صادراتی وجود دارد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تصریح کرد: در حال حاضر دو صندوق خطرپذیر در دو منطقه از مناطق آزاد ایجاد شده و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند. صندوق های خطرپذیر با مشارکت صندوق شکوفایی و مناطق آزاد ایجاد می کنیم تا بتوان به این شرکت های تازه تاسیس شده کمک کرد. اگر مشکلی بود این صندوق بتواند به آنها کمک کند. بسترهای خوبی قراهم شده و امیدوارم که بیشتر از این بتوانیم در جذب نیروهای جوان در سیستم‌های اقتصادی مناطق آزاد استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: لایحه جدید مناطق آزاد حدود دو سال است که در مجلس مطرح شده و بعد از اینکه یک بار در صحن مورد بررسی قرار گرفت، به کمیسیون ارجاع شد و طی چند ماه گذشته ما و کمیسیون یک بازنگری دقیق در مورد مسائل مربوط به این مناطق با هم داشتیم. کار کارشناسی خوبی انجام شده و لایحه مبتنی بر یک سری اصول و راهبردهایی که بتوانیم به آن تکیه کنیم، تنظیم شد. این لایحه می تواند هم صاحبنظران را اغنا کند و زمینه بسیار خوبی برای توسعه مناطقی که کمتر توسعه یافته اند، است.

بانک افزود: لازم است مردم ما با اهداف متعدد مناطق آزاد بیشتر آشنا شوند. این مناطق صرفا یک مجموعه تفریحی یا گردشگری نیستند، البته گردشگری جزو مهم ترین اصول اقتصادی هر کشور است. بعضا نگاه تفریحی به مناطق آزاد است در صورتی که فعالیت عمده و جهت گیری های اصلی مناطق آزاد، توسعه مسائل اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و گردشگری است. خوشبختانه در این زمینه موفقیت های خوبی بدست آورده ایم.

مشاور رییس جمهور درباره تاثیر مناطق آزاد در شکستن تحریم ها بیان داشت: مفهموم کلی مناطق آزاد در جهان یک مفهوم واحدی است. اگر بخواهیم براساس معیارهای بین المللی و جهانی موضوع را مطرح کنیم به طور طبیعی، هر نوع فعالیت در مناطق آزاد، آزاد است. به همین دلیل مناطق آزاد شرایط ویژه ای را در دوره های مختلف می توانند ایفا کنند چون همه می دانند استانداردهای مشخصی در این مناطق ایجاد می شود و جامعه جهانی این را قبول دارد و به آن پایبند است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: مفهوم مناطق آزاد در جامعه بین‌المللی یک برداشت دارد. همین امکان بسیار خوبی برای اقتصاد کشور ما است. مناطق آزاد در شرایطی که ممکن است کشور دچار تحریم شود می تواند با مبادلات آزادانه‌ در این مناطق در حوزه صادرات و واردات فعالیت کند. اساسا نگاهمان این است که مناطق آزاد باید زمینه‌های تجاری را در هر دو جنبه صادرات و واردات تسهیل کند.

وی گفت: مناطق آزاد می‌توانند یکی از مبادی مهم صادراتی کشور شوند. همین الان هم گام‌های بسیار خوبی برداشته شده و زمینه‌های بسیار خوبی برای صادرات به کشورهای همسایه فراهم شده است. تحریم ها ممکن است صادرات و واردت کالاهای ما را تحت تاثیر قرار دهند، اما مناطق آزاد می‌تواند زمینه‌ساز خوبی برای این نوع همکاری‌ها باشد. در شرایط سخت تامین نیازهای اساسی کشور، فعالیت کشورهای دیگر با مناطق آزاد همجوار کشورمان کاملا قانونی و منطقی است و هیچ ابهامی هم از نظر قوانین و مقررات بین‌المللی وجود ندارد و می‌تواند زمینه همکاری‌های گسترده‌تری را فراهم کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز