عضو کمیته کانتینری انجمن کشتیرانی ایران عنوان کرد:
تحریمها و ضعف زیرساختها مانعی بر سر راه توسعه دریامحور

عضو کمیته کانتینری انجمن کشتیرانی ایران، ضعف زیرساختها و تحریمها را به عنوان موانع اصلی توسعه اقتصاد دریا محور کشور معرفی کرد و هشدار داد: کشورهای منطقه با سرمایهگذاری گسترده در بنادر، بازارهای دریایی ایران را تصاحب کردهاند.
فرهاد آلمعزز، عضو کمیته کانتینری انجمن کشتیرانی ایران در گفتگو با خبرنگار ایلنا با تاکید بر اهمیت حمل و نقل دریایی به عنوان ارزانترین و پایهایترین روش حمل و نقل، اظهار کرد: اقتصاد دریا محور به معنای استفاده همهجانبه از ظرفیتهای دریایی برای شکوفایی و رشد اقتصادی است.
ظرفیت بالقوه سواحل ایران مغفول مانده است
آلمعزز با اشاره به جایگاه اقتصاد دریا محور در جهان، گفت: کشورهایی که دسترسی مستقیم به آبهای آزاد دارند، از مزایای اقتصادی بسیار بالایی برخوردارند. در مقابل، کشورهایی مانند اتریش، چکسلواکی سابق و برخی کشورهای آفریقایی مانند نیجریه و مالی که دسترسی به آبهای آزاد ندارند، محدود شده و ناچار به استفاده از بنادر کشورهای دیگر هستند.
وی افزود: ایران باید با داشتن سواحل طولانی در شمال و جنوب بتواند از این ظرفیت بالقوه استفاده کند، اما متاسفانه به دلیل کمبود زیرساختهای بندری و ناوگان کشتیرانی قوی، در این مسیر موفق نبودهایم. این در حالی است که بندر شهید رجایی تنها بندر کانتینری فعال در حوزه دریای عمان است و سایر بنادر فعال نیستند.
رقابت منطقهای و توسعه بنادر همسایه با حمایت خارجی
عضو کمیته کانتینری انجمن کشتیرانی با اشاره به رقابت منطقهای تصریح کرد: کشورهای همسایه با حمایتهای چین و پاکستان بندر گوادر را توسعه میدهند تا کالای منطقه خلیج فارس را از آنجا پخش کنند. این اقدامات نشان میدهد که ما بازارهای خود را به کشورهایی که حتی وسعتشان کمتر از یک استان ایران است، واگذار کردهایم.
چالشهای زیرساختی بندر چابهار؛ ظرفیت بلااستفاده ۱۲ میلیون TEU
وی همچنین مشکلات بندر چابهار را از دیگر چالشها عنوان کرد و افزود: بندر چابهار که از تحریمها معاف است، به دلیل فقدان جاده مناسب، ناامنیهای گذشته و نبود ریل و فرودگاه فعال، نتوانسته است از ظرفیت ۱۲ میلیون TEU خود به خوبی استفاده کند.
آلمعزز ادامه داد: اقتصاد دریا محور یک زنجیره وابسته به زیرساختهای متنوع از جمله جاده، ریل، فرودگاه و ناوگان حمل و نقل دریایی است. تحریمها، مسائل سیاسی و کمبود سرمایهگذاری، موجب شدهاند که این زنجیره کامل نباشد و فرصتها از دست برود.
سرمایهگذاری خارجی در بنادر رقیب؛ تهدیدی برای اقتصاد دریا
عضو کمیته کانتینری انجمن کشتیرانی، به سرمایهگذاری شرکتهای خارجی و ایرانی در بنادر رقیب اشاره کرد و گفت: این موضوع باعث شده ایران نتواند به طور واقعی اقتصاد دریا محور خود را توسعه دهد و در نتیجه، قلمرو دریایی و بازار اقتصادی خود را از دست بدهد.
وی در پایان تاکید کرد: اقتصاد دریا محور نه تنها یک فرصت، بلکه یک ضرورت است و اگر ایران به سرعت به این حوزه ورود نکند، در رقابت منطقهای و جهانی عقب خواهد ماند.