خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس در گفت‌وگو با ایلنا:

تکمیل کریدور شرق- غرب تا سه سال آینده/ سرخس و ماکو به سکوی اتصال کریدور شرق به غرب تبدیل می‌شوند

تکمیل کریدور شرق- غرب تا سه سال آینده/ سرخس و ماکو به سکوی اتصال کریدور شرق به غرب تبدیل می‌شوند

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس در دومین اجلاس بین‌المللی «نقش دیپلماسی در توسعه اقتصادی» در ماکو، از برنامه‌ریزی برای کاهش چشمگیر مسیر تجاری میان ایران و چین از طریق سرخس و قرقیزستان خبر داد و تأکید کرد: تکمیل این کریدور، هزینه تمام‌ شده تجار را به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

محمدرضا رجبی مقدم، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس در گفتگو با ایلنا در دومین اجلاس بین‌المللی دومین اجلاس بین‌المللی «نقش دیپلماسی در توسعه اقتصادی» در ماکو، بیان کرد: سرخس در محل تلاقی دو کریدور مهم شمال–جنوب و شرق–غرب قرار دارد و ظرفیت اتصال کشورهای آسیای میانه تا روسیه از طریق ایران را داراست. همچنین این مسیر می‌تواند از طریق ماکو به اروپا و از سوی دیگر، از مسیر سرخس، بندرعباس و چابهار، کشورهای چین و هند را به آب‌های گرم متصل کند.

وی افزود: در شرایط کنونی که به‌دلیل جنگ روسیه و اوکراین کریدور شمالی با اختلال مواجه شده، این فرصت برای ایران مهیاست تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های سرخس و ماکو و انعقاد تفاهم‌نامه‌های دوجانبه، فاصله تجاری تا چین را از طریق قرقیزستان و کاشغر(شهر باستانی چین) تا هزار کیلومتر کاهش دهد.

رجبی‌ مقدم ضمن قدردانی از تلاش‌های گروسی مدیرعامل منطقه آزاد ماکو، برای کاهش فاصله ماکو با ترکیه گفت: هرچه فاصله‌ها کوتاه‌تر شود، هزینه‌های لجستیکی کاهش می‌یابد و این اتفاق مزیت مهمی برای بازرگانان است و به همین دلیل، استانداران خراسان رضوی و آذربایجان غربی نیز در پیگیری این پروژه همراهی می‌کنند.

چشم‌انداز سه‌ساله برای بهره‌برداری از کریدور شرق به غرب

وی با تأکید بر اینکه ماکو و سرخس به‌عنوان دو سکوی ورود به ایران می‌توانند کریدور شرق به غرب را فعال کنند، افزود: با تحقق هماهنگی‌های دیپلماتیک، این کریدور ظرف ۲ تا ۳ سال آینده تکمیل خواهد شد.

به گفته مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس، بخش عمده زیرساخت‌های ریلی در داخل کشور آماده شده‌اند و تنها بخش کوچکی از مسیر شمال–جنوب باقی مانده است و در حال حاضر مشکلات اصلی در خارج از مرزهاست؛ از جمله در ترکیه، چین و قرقیزستان. در داخل ایران، مشکلی از نظر بودجه و زیرساخت نداریم.

فرودگاه سرخس در آستانه بهره‌برداری

رجبی‌مقدم افزود: فرودگاه منطقه به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد و منطقه آزاد سرخس به‌عنوان تنها منطقه آزادی که حمل‌ونقل ترکیبی در آن اجرا می‌شود، در حوزه‌های لجستیک، صنایع سبک، غذایی، شیمیایی و خودروهای تجاری، ظرفیت قابل‌توجهی دارد  ضمن آنکه در حال حاضر، حدود ۳۵ درصد ظرفیت این منطقه در بخش لجستیک متمرکز شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز