خبرگزاری کار ایران

نخستین نشست تخصصی سازندگان و نوازندگان عود برگزار شد؛

تعامل سازنده برای رسیدن به زبان مشترک در ساخت و نواختن عود

تعامل سازنده برای رسیدن به زبان مشترک در ساخت و نواختن عود

در آستانه دومین جشنواره ملی عودنوازی قشم، جمعی از فعالان حوزه موسیقی در نشستی تخصصی گرد هم آمدند تا درباره چالش‌ها و ضرورت‌های ساخت و نواختن ساز عود گفتگو کنند. این نشست عصر پنج‌شنبه در شهر کتاب مرکزی تهران برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز رسانه منطقه آزاد قشم، هدف اصلی این گردهمایی، ایجاد بستری برای گفتگو میان نوازندگان و سازندگان عود و بررسی راهکارهایی برای ارتقای کیفیت ساخت این ساز بود. مشارکت‌کنندگان در این نشست، موضوعاتی مانند ویژگی‌های یک عود استاندارد، اهمیت شناخت فنی ساز و لزوم تدوین معیارهای مشترک را بررسی کردند.

محسن فتاحی، دبیر اجرایی جشنواره ملی عودنوازی قشم، در این نشست به سؤالات شرکت‌کنندگان درباره روند برگزاری جشنواره پاسخ داد و نقش این رویداد را در ایجاد هم‌افزایی میان فعالان این حوزه برجسته دانست.

مجید ناظم‌پور، پژوهشگر موسیقی، با اشاره به تجربیات شخصی و نقل دیدگاه‌هایی از اساتید پیشکسوت، تأکید کرد که ارتباط میان نوازنده و سازنده باید مستمر و عمیق باشد. به گفته او، کسی که توانایی نواختن ساز خود را نداشته باشد، شناختی از کیفیت صدادهی آن نخواهد داشت. او همچنین پیشنهاد کرد نشست‌های منظم هم‌اندیشی میان سازندگان و نوازندگان برگزار شود تا به تدریج، استانداردهای دقیق‌تری در ساخت عود ایرانی شکل بگیرد.

در بخش دیگری از نشست، برخی حاضران به تفاوت‌های میان عودهای ایرانی و نمونه‌های ترکیه‌ای پرداختند. محمدی، عودسازی با سابقه فعالیت در ترکیه، از چالش‌هایی گفت که هنگام هماهنگ‌سازی استانداردهای خارجی با سلیقه ایرانی با آن مواجه بوده است. او همچنین به ابزارها، چسب‌ها و تکنیک‌های متفاوتی که در ترکیه رایج است اشاره کرد و گفت برخی از آن‌ها برای بازار ایران مناسب نیستند.

در جریان این نشست، مشارکت‌کنندگان بر لزوم مستندسازی تجربیات، شناخت دقیق‌تر مواد اولیه به‌ویژه انواع چوب، و احترام به دستاوردهای سازندگان بین‌المللی تأکید کردند. آن‌ها معتقد بودند که رسیدن به زبان مشترک در ساخت عود، نیازمند گفت‌وگوی مداوم و بهره‌گیری از تجربه‌های جهانی است.

نشست تخصصی سازندگان و نوازندگان عود، نشان داد که با وجود اختلاف‌نظرها، مسیر گفت‌وگو و همکاری می‌تواند به شکل‌گیری استانداردهایی منسجم و ارتقای جایگاه ساز عود در موسیقی ایران منجر شود.

 

 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز