خبرگزاری کار ایران

استمداد از رییس جمهور درباره فرصت احداث «مگاپورت» قشم

استمداد از رییس جمهور درباره فرصت احداث «مگاپورت» قشم

مدیرعامل منطقه آزاد قشم در نامه‌ای به دکتر مسعود پزشکیان ضمن استمداد از ایشان برای مقابله با تغافل داخلی، نفوذ خارجی و منافع مافیایی، پیرامون توسعه کریدورهای حمل‌ونقل، با توجه به وجودعمیق ترین سواحل ایران در قشم و فرصت بی‌نظیر برای احداث «مگاپورت»، خواستار تبدیل آن جزیره به قطب لجستیکی و دریامحور کشور شد.

به گزارش ایلنا به نقل از رسانه سازمان منطقه آزاد قشم، در این نامه با تأکید بر اینکه اقتصاد ایران نیازمند خلق فرصت‌های تازه در مسیر عبور از ناترازی‌هاست، آمده است: همان گونه که مسأله "کریدورها " بارها مورد تأکید و اهتمام رییس جمهورمحترم قرار گرفته، برخورداری از پتانسیل «کریدورهای دریا پایه» از مهمترین فرصت های پیش روی اقتصاد و امنیت ایران در سال های آینده است که از مزیت‌های بی‌بدیل برای تقویت امنیت و اقتصاد ملی در سال‌های آینده به‌شمار می‌رود.

دکتر عادل پیغامی، در این نامه خطاب به رییس جمهور محترم، به پیشنهاد رسمی سلطان عمان در بهمن ۱۴۰۲ برای احداث تونل بین «خصب عمان» و «سوزای قشم» با تأمین کامل مالی از سوی عمان اشاره کرده که به گفته وی ، گواه بر اهمیت قشم در چهار راه کریدورهای جنوب-شمال و شرق-غرب از نگاه بین‌المللی است.

وی با اشاره به ضعف بنادر فعلی کشور در پذیرش کشتی‌های اقیانوس‌پیما به دلیل محدودیت عمق (حداکثر ۱۷ متر)، از اروند تا چابهار، تأکید کرد: این محدودیت باعث انتقال بار ایران به بنادر کشورهای همسایه، افزایش حداقل سه میلیارد دلار هزینه سالانه، بالا رفتن قیمت مواد اولیه و در نهایت رشد تورم شده است.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: برخلاف سایر نقاط، سواحل جزیره قشم از ظرفیت‌های طبیعی استثنایی برخوردارند. بندر شهید کاوه با عمق آبخور ۲۳ متر، و نقاطی در ساحل جنوبی جزیره با عمق بیش از ۴۰ متر، فرصت بی‌نظیری برای احداث «مگاپورت»، بدون نیاز به هزینه‌های سنگین لایروبی و ساخت موج‌شکن فراهم کرده‌اند.

او با انتقاد از ادامه بی‌توجهی به این ظرفیت طلایی، نقش عوامل داخلی سودجو و نفوذ خارجی را در این غفلت موثر دانسته و خواستار عزم جدی دولت برای مقابله با این موانع شده است.

در پایان، مدیرعامل منطقه آزاد قشم با اعلام آمادگی کامل این منطقه برای اجرای طرح‌های لجستیکی، از رئیس‌جمهور خواسته است قشم را به عنوان یکی از پروژه‌های راهبردی دولت سیزدهم در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت دریایی مورد توجه ویژه قرار دهد و مانع از ادامه این «تجاهل تاریخی» شود.

 

 
 
 
 
 
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز