خبرگزاری کار ایران

پورزادی، معاونت عمرانی و زیربنایی جزیره کیش عنوان کرد:

موفقیت جزیره کیش در کسب 33 درصد از تخصیص بودجه عمرانی مناطق آزاد کشور + فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۳۳۴۵

جزیره کیش به دلیل موقعیت ممتاز و دارا بودن ظرفیت‌های طبیعی ویژه از گذشته همواره مورد توجه بوده است. نقش تاریخی این جزیره در تجارت که هم ردیف بنادر تاریخی مهم خلیجد فارس شناسایی می‌شد، قابل توجه بوده و این ویژگی‌ها در کنارهم که نقطه جغرافیایی را به یک مقصد مهم برای گردشگری و تجارت تبدیل کرده است.

زمانی که بررسی می‌کنیم، از اوایل دهه 50 شمسی که قبل از آن اقتصاد جزیره تنها وابسته به دریا بود، به دلیل جاذبه‌های طبیعی و امتیازات مکانی و شرایط اقلیمی و امکان دسترسی به آب‌های گرم در فصول سرد به عنوان یکی از مقاصد ویژه گردشگری برای منطقه معرفی شد.

اگر ما بیاییم تحولات توسعه را در 4 دهه قبل مرور کنیم، رویکردهای مختلفی مشاهده می‌شود که پایه های اقتصادی گوناگونی را برای کیش به ارمغان آورده است. به همین روی برخی اوقات جهت‌گیری‌های توسعه بی تاثیر از رویکردها و نقشی که ما برای جزیره متصور هستیم، نبوده است.

اما نقش مناطق آزاد که از اوایل دهه 70 شمسی در جزیره کیش یکی از مهم‌ترین اتفاقات شکل‌گیری کالبد و سطح خدمات‌رسانی در مقیاس ملی و فراملی بوده است. مزیت‌های حاکم بر جزیره به واسطه قوانین مناطق آزاد در تسریع توسعه قابل چشم‌پوشی نیست. ما در بررسی اسناد مشاهده می‌کنیم در اواخر دهه 70 و میانه دهه 80 رشد چشم‌گیری در تحقق اهداف و برنامه‌ها وجود دارد.

از سال 1384 که طرح جامع جزیره کیش به عنوان یک طرح مقصد با نگاه گردشگری در چهارچوب قوانین مناطق آزاد و در شورای عالی معماری و شهرسازی ایران به تصویب رسید، بخشی از برنامه‌های توسعه‌ای منطبق با هدف‌گذاری‌های مشخص شده در طرح به مرحله اجرا می‌رسد، وجود نقص در توسعه زیرساخت‌های حیاتی در زمان‌های مقرر و عدم توازن توسعه‌ای نیز باعث شد آنچه مطلوب برنامه‌های تدوین شده بود به درستی اجرا نشود.

موفقیت جزیره کیش در کسب 33 درصد از تخصیص بودجه عمرانی مناطق آزاد کشور + فیلم

حضور فعالان اقتصادی و کارآفرینان و صنعت‌گران به عنوان محرک توسعه و اجرای طرح‌های زیرساختی از طرف سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان بزرگ‌ترین پشتیبان شکل‌گیری زنجیره اقتصادی و تجارت در جزیره کیش از مولفه‌های اصلی توسعه در سنوات قبل و همچنین حال حاضر محسوب می‌شود. جزیره کیش با دارا بودن بنادر مجهز شامل بندر تجاری – مسافری کیش با ظرفیت 7 میلیون تن کالا و 180 هزار TEU و 500 هزار مسافر در سال و بنادر چارک و آفتاب به عنوان بنادر پشتیبان جزیره کیش در سرزمین اصلی و بندر صیادی میرمهنا، همچنین فرودگاه بین‌المللی جدید کیش با امکان جابه‌جایی 6 میلیون مسافر در سال که مجهز به پایانه سوخت‌رسانی و دوباند پرواز که باند جنوبی مجهز به سیستم روشنایی   (CAT II)  است و فرودگاه و بندر جزیره هندورابی که از جزایر تابعه منطقه آزاد کیش است. با داشتن زیرساخت‌های مناسب در شبکه مخابراتی و بستر ICT کارآمد، محیط مناسب برای کسب و کار، استفاده فزاینده از فناوری اطلاعات، قابلیت‌های لجستیکی گسترده و نیروی کار ماهر و حرفه‌ای باعث شده تا این منطقه به یکی از مراکز پیشرفته تجارت بین‌الملل و مقاصد گردشگری تبدیل شود. بنابراین با تقویت حضور مراکز بزرگ مالی، تجاری، بیمه‌ای وتفریحی – گردشگری و بکارگیری الگوهای توسعه امکان بهره‌وری اجتماعی و محیطی پویا با بهبود شاخص‌های تجارت در منطقه کیش از طریق برنامه‌ریزی در توسعه و تقویت زیرساخت‌های جزیره به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای حیاتی نسبت به تنظیم راهبردها و اجرای طرح‌های زیرساختی اقدامات عاجل باید صورت گیرد.

با فناوری های نوین تغییرات سریعی در جوامع مدرن صورت می گیرد که مفهوم شهرها از یک مجموعه فیزیکی شامل ساختمان ها و خیابان ها دیگر در نظر گرفته نمی شود. بلکه به عنوان مجموعه های پویای متکی بر اطلاعات و ارتباطات گسترده با نهادهای اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی و سیاسی تعریف می شود. از این رو معاونت عمران و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش با توجه به رسالت سازمانی خود مبنی بر سیاست‌گذاری و نظارت عالی در کنترل طرح‌های اجرایی و توسعه ای سعی بر آن دارد با بهره گیری از توان فنی و اجرایی منطبق بر الگوهای توسعه ای یاد شده از طریق مدیریت ها و ادارات بخش خود نسبت به ارائه طرح ها و برنامه های توسعه ای ذیل طرح های جامع و تفضیلی و تولید اسناد هدایت توسعه برمبنای آینده نگری و همچنین با مدیریت صحیح در توسعه آب و برق از طریق شبکه های زیرساختی و توسعه متوازن و بهنگام تاسیسات زیربنایی همگام با توسعه کالبد جزیره و همچنین مدیریت صحیح در ساخت و اجرای پروژه های عمومی شامل طرح های توسعه ای بنادر – فرودگاه ها – مراکز آموزشی – مراکز درمانی و ورزش – توسعه و نگهداری مشتریان حیاتی – فضای سبز و سایر اقدامات اجرایی عمومی با نظارت مستمر متخصصان محیط زیست به نحو درست نسبت به ارتقای کیفیت محیط و جلوگیری از رشد بی ضابطه و تخریب اراضی طبیعی از مدیریت خردمندانه زمین کوشا باشد.

ما کارگروه‌هایی را در معاونت عمران داریم که در حوزه های شهرسازی، عمران شهری، امور زیربنایی و محیط زیست اقدامات موثری در فرایندهای تصمیم سازی و تصمیم گیری به عمل می‌آورند. که از مهمترین این نهادهای فکری می توان به شورای شهرسازی و معماری، کمیته زمان هدررفته، کمیسیون فنی پروژه های عمرانی، کمیته راهبردی ساماندهی سواحل، کمیته مدیریت بحران، شورای محیط زیست جزیره و کمیته همیار منظر شهری اشاره کرد.

موفقیت جزیره کیش در کسب 33 درصد از تخصیص بودجه عمرانی مناطق آزاد کشور + فیلم

اخیرا معاونت عمران و زیربنایی با آسیب شناسی به عمل آورده در خصوص بروز مغایرت های اجرایی در برنامه های توسعه ای پیشنهاد تشکییل کارگروه تخصصی به عنوان کارگروه تحول و توسعه را مطرح کرده است که این کارگروه با عضویت اعضای خبره و کارشناس نسبت به تشخیص بهنگام و تعریف دقیق پروژه ها از طریق مانیتورینگ دقیق برنامه ها و پیشرفت پروژه ها اقدام خواهد کرد. معمولا ایده ها توصیه های این کارگروه ضامن جلوگیری از بروز انحرافات و تطابق پذیری نیازهای روز متناسب با پیش بینی های طرح های بالادستی و سرعت بخشی حداکثر به انجام برنامه ها خواهد بود.

دغدغه توسعه پایدار برای منطقه آزاد کیش که در جزیره کیش به لحاظ شرایط جغرافیایی و محصور بودن با حساسیت‌های ویژه است، باید به درستی مرتبا مورد پایش قرار گیرد. از آنجا که بخش هایی از جزیره شکل گرفته است و در برخی از نواحی به دلیل فرسودگی و یاعدم تطابق با مولفه های توسعه پایدار مداخلاتی در محیط زیست شکل گرفته است، باید با ارتقای تفکر و آگاهی در خصوص شناسایی و برخورد با موضوعات نسبت به حل مساله با خلق راهبردهای منطقی و مکی به دانش و بهره گیری از نمونه های موفق اقدام کرد.

در حوزه عملکردی:

در حوزه عملکدری بودجه ای در سال 1401 و با برنامه ریزی هدف‌مند صورت گرفته در معاونت عمرانی و زیربنایی و ما موفق شدیم 33 درصد از بودجه عمرانی مناطق آزاد کشور را کسب کرده و رتبه اول را میان تمام مناطق برخوردار باشیم. اتفاقی خوب و حرکت سازنده در سایه تلاش همه همکاران سازمان جایگاه منطقه آزاد کیش را در مقایسه با دیگر مناطق به لحاظ عملکرد پروژه‌های عمرانی و تخصیص بودجه ارتقا داد. و ثمره آن اجابت تکلیفی بود که ریاست محترم جمهوری در دولت سیزدهم به کلیه سازمان ها و نهادها به منظور اجرای کلیه طرح های نیمه تمام و نیمه ساخته ابلاغ کرد و سازمان منطقه آزاد کیش توانست بخش مهمی از پروژه های نیمه ساخته و نیمه تمام را تکمیل و تعداد باقی مانده را با برنامه ریزی و تزریق به موقع منابع مالی امید دارد تا پایان دولت سیزدهم تکمیل و تحویل دهد.

حجم ویدیو: ۲۲۹.۸۹M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۱۳:۴۹ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز