خبرگزاری کار ایران

کتابخانه امام حسین(ع) اراک مورد بهره برداری قرار گرفت

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۱۲۷

همزمان با ماه محرم و تشکیل پنجاه وهفتمین جلسه کتابخانه‌های استان مرکزی کتابخانه امام حسین(ع) اراک واقع در کوی الغدیر افتتاح و به بهره برداری رسید.

همزمان با ماه محرم و تشکیل پنجاه وهفتمین جلسه کتابخانه‌های استان و نشست مشترک کمیته دائمی نهضت مطالعه مفید در استان مرکزی با حضور استاندار مرکزی، معاون برنامه ریزی استاندار، فرماندار اراک، مدیرکل کتابخانه‌ها ومعاونین واعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی کتابخانه امام حسین(ع) اراک واقع در کوی الغدیر افتتاح و به بهره برداری رسید.

به گزارش ایلنا، در این مراسم مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی ضمن خوش آمدگویی به مدعوین تقارن افتتاح کتابخانه امام حسین(ع) اراک را در ماهی که حماسه عاشورا را در دل‌ها زنده نگه داشته خوش یمن دانست و ترویج فرهنگ علم و مذهب در منطقه‌ای از شهر اراک که نیاز به توسعه مکانهای فرهنگی در آنجا بسیار محسوس است را با آرمان سیدالشهدا(ع) یکی دانسته و بر توسعه کتابخانه‌ها و مکانهای فرهنگی در شهرکهای جدید تاکید کرد.

مطیعی افتتاح این کتابخانه را در روزهایی که به هفته کتاب و کتابداری نزدیک می‌شویم فال نیک گرفته و تصریح کرد: هرساله از ۲۴ تا ۳۰ آبان به نام کتاب و توسعه کتابخوانی وتکریم از کتابداران نامگذاری شده و افتتاح کتابخانه در آستانه این هفته مقدمه‌ای است بر ترویج فرهنگ کتاب خوانی در استانی که مهد مفاخر و نویسندگان و مشاهیر بوده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی در ادامه در رابطه با وضعیت فعلی کتابخانه‌های استان با اضافه شدن این کتابخانه به مجموعه قبل افزود: با خارج شدن یکی از کتابخانه‌های مشارکتی و افتتاح این کتابخانه تعداد کتابخانه‌های نهادی این اداره کل در استان به ۶۵ کتابخانه می‌رسد که با جمع کتابخانه‌های مشارکتی در مجموع ۷۷ کتابخانه در استان در حال حاضر فعال می‌باشد. مطیعی ضمن تشکر از تلاش‌های استاندار مرکزی در به سرانجام رساندن بحثاحداثکتابخانه مرکزی و تامین امکانات آن از شروع عملیات اجرایی آن خبر داد و افزود: احداثکتابخانه مرکزی در استان یکی از الزامات و تقاضاهای مردم استان است که می‌تواند گنجینه‌ای از اسناد ملی، مشاهیر استان و کتب مفاخر به عنوان یک گنجینه فرا استانی باشد که وجود آن جبران بسیاری از عقب ماندگی‌های فرهنگی در استان می‌شود. مطیعی از رشد ۶ درصدی تامین کتاب نسبت به سال گذشته در کتابخانه‌های استان خبر داد و تصریح کرد: در سیاست امروز نهاد کتابخانه‌ها تامین کتاب بر مبنای نیاز سنجی انجام می‌شود و کتاب‌ها بر مبنای نیاز اعضا تهیه و خریداری می‌گردد. وی با بیان اینکه عدم خرید کتاب به معنای توقف تامین کتاب نیست.

وی تاکید کرد: سیاست اداره کتابخانه‌های عمومی کشور تهیه و تامین کتاب بر اساس نیازهاست ولی ما فعلا با کندی خرید کتاب و نشریات در حالی مواجه هستیم که اعضاء متقاضی کتب جدید هستند. وی در بعد افزایش اعضای کتابخانه‌ها به رشد ۲۸ درصدی از شهریور ۹۲ تاکنون اشاره کرد و تعداد اعضا را در وضعیت کنونی ۶۲۷۹۱ عضو اعلام کرد. مطیعی با بیان اینکه امروز بیش از ۶۱ هزار نفر در حوزه امانت کتاب فعالیت دارند از رشد ۷ درصدی این حوزه خبر داد و افزود: در بخش امانات کتاب در سال گذشته یک میلیون و صد و هفتاد و شش هزار کتاب با رشد ۳ درصدی مراجعین به امانت داده شده است. وی با اشاره به رشد ۳۳ درصدی استفاده از اینترنت در کتابخانه‌ها افزود در بعضی زمینه‌ها رشد در حوزه استفاده از نشریات بود که به افت ۴ درصدی خرید کامپیو‌تر در کتابخانه‌ها انجامیده است.

مطیعی با تاکید بر مشارکت بخش خصوصی در توسعه کتابخانه‌ها گفت: با حذف کتابخانه‌های مشارکتی نیاز به بخش خصوصی برای توسعه کتابخانه‌ها رویکردی مثبت در توسعه فرهنگی خواهد بود. وی در رابطه با کتابخانه امام حسین(ع) که امروز شاهد افتتاح آن بودیم مشخصات زیر بنای آن را ۲۶۱ متر مربع در زمینی به مساحت ۴۲۵ مترمربع که توسط اداره کل راه و شهر سازی استان بنا شده عنوان کرد و افزود: این کتابخانه هر چند دیر به بهره برداری رسید اما با تلاش بسیار در روز ۲۲ مهرماه سالجاری تحویل این اداره کل گردید و در مدت زمان کوتاه با حمایت اعضاء و فرهنگ دوستان تجهیزات آن شامل ۸۰ صندلی و حدود ۳۰ قفسه با کتب اهدایی تکمیل شد.

وی اظهار امیدواری کرد که شهرداری اراک در سامان دادن به فضای سبز پشت کتابخانه و تبدیل آن به فضایی مناسب برای مراجعین مساعدت نماید. مطیعی کل هزینهٔ تامین شده برای کتابخانه را ۱۶۳ میلیون تومان اعلام کرد و ادامه داد: این پروژه اگر طولانی شد اما در ‌‌نهایت حمایت‌هایی را به همراه داشت که امروز در ماهی که به نام امام حسین(ع) مزین است با نام مبارکش به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش ایلنا، در ادامه این مراسم پنجاه و هفتمین جلسه مشترک کتابخانه‌ها و دوازدهمین کمیته دائمی نهضت مطالعهٔ مفید استان به ریاست استاندار مرکزی در مکان کتابخانه شروع به کار کرد. در این جلسه مطیعی با تشکر از حمایت‌های استاندار و معاونین استاندار که در تامین اعتبار و امور عمرانی و ساخت کتابخانه مرکزی همت گمارده‌اند یکی از مصوبات اجرا نشده جلسات گذشته را باموضوع مرتبط با احداثکتابخانه مرکزی و مشکل پروانهٔ ساخت کتابخانه آغاز کرد.

وی با اشاره به اینکه هنوز پروانه ساخت کتابخانه برای احداثبه رغم موضوع تها‌تر با شهرداری به نتیجه نرسیده اظهار امیدواری کرد مجوز ساخت کتابخانه هر چه زود‌تر از شهرداری اراک صادر شود.

مدیر کل کتابخانه‌های استان مرکزی دومین مصوبه اجرا نشده در جلسه قبل را بحثطرح اهدا کتاب عنوان کرد و افزود: قرار بر این است که در هفته کتاب یک بسیج عمومی اعلام شود تا مردم فرهنگ دوست در طول سال اهدای کتاب را در سه برهه زمانی با هدف فرهنگ سازی هدیه کتاب انجام دهند، همچنین فرهنگ کتاب و کتابخوانی با حمایت دستگاه‌هایی که می‌توانند در فعالیت کتابخانه‌ها موثر باشند عمومیت پیدا کند.

مطیعی تهیهٔ اطلس کتابخانه‌های استان را یکی از برنامه‌های در دست اجرای این اداره کل برشمرد و تصریح کرد: هدف از این کار دسترسی مردم به اطلاعات جامع و کامل از کتابخانه‌های استان در شهر، روستا یا کتابخانه‌های شخصی است.

وی با بیان اینکه این اطلس می‌تواند اطلاعات جامع از کتابخانه‌ها در اختیار مردم قرار دهد ایجاد تعامل بین کتابخانه‌ها، مطلوب بودن بهینه سازی کتابخانه‌ها، تبادل اطلاعات و مکانیزه شدن استفاده از اطلاعات کتاب‌ها برای همه مردم همچنین بهبود روش برای شناسایی کتابخانه‌های کوچک و گمنام و یکسان سازی شاخص‌های کتابخانه‌ای را از جمله مزایای تهیه این اطلس برشمرد و افزود: الگو گیری اولیه ما در این رابطه از استان البرز بوده که با همفکری با اعضای انجمن امیدواریم بتوانیم معایب و حسن‌ها را بررسی و اطلسی مستقل برای اقشار مختلف مردم در استان تهیه نماییم.

به گزارش ایلنا، استاندار مرکزی رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان نیز در جمع بندی جلسه کتابخانه‌ها با بیان اینکه هدف ما از ترویج کتابخوانی این است که کتابخوانی باید به یک فرهنگ تبدیل شود تصریح کرد برای رونق کتابخانه‌ها باید همهٔ تلاش‌ها را روی فعالیت‌های نرم افزاری مثل ایجاد تشویق و علاقه در کنار کار مرتب اطلاع رسانی متمرکز کنیم.

محمد حسین مقیمی با بیان اینکه همیشه در پروژه‌های عمرانی برای تهیهٔ تجهیزات آمادگی پرداخت پول هست از بی‌توجهی به تامین اعتبار در کارهای کار‌شناسی و فکر و تدبیر انتقاد کرد و افزود: برای خرید گچ و سیمان هزینه می‌شود اما وقتی برای خرید موضوعات فرهنگی درخواستی می‌رسد پول نداریم.

مقیمی ضمن تاکید بر همت همگانی در توسعه کار‌های فرهنگی افزود: باید هر یک از مدیران در مجموعه وظایف خود به توسعه فرهنگی و ترویج فکر و تدبیر هم اهمیت بدهند.

استاندار مرکزی همکاری شهرداری هارا در مباحثفرهنگی یک کار نرم افزاری توصیف کرد و افزود: ارتقا فرهنگی مردم به نوعی کمک به حل مشکلات شهریست و شهرداری‌ها در پرداخت نیم درصد سهم خود به کتابخانه‌ها اگر به موقع اقدام کنند فیش‌های واریزی خیلی سنگین نمی‌شود مقیمی از شهرداری‌های استان خواست که بجای پرداخت سالانه، واریز نیم درصد را روزانه یا ماه به ماه انجام دهند تا سهم مشارکتی خود را در توسعه کتابخانه‌ها در کنار فعالیت‌های فرهنگی مثل احداثسینما و تا‌تر برای رسیدن به یک شهر پیشرفته متمرکز نمایند.

مقیمی با بیان اینکه حمایت‌های فرهنگی یکی از وظایف هر یک از ما باید شود تصریح کرد: اگر نسبت به شهرمان علاقه‌ای داریم باید بدانیم که باید برای کار‌های فرهنگی وقت بگذاریم.

استاندار مرکزی تعویق در احداثکتابخانه مرکزی را که سال‌ها به درازا کشید را درشان شهر و استانی که مهد مفاخرو بزرگان بوده و پیشینه فرهنگی غنی دارد ندانست.

مقیمی در پایان اطلاع از شاخص‌های کشوری در بعد کتاب و کتابخوانی و مقایسه آن با وضعیت استان را یکی از راهکار‌های موثر برای تعیین میانگین و جایگاه استان در بحثکتابخوانی، استقبال مردم و اعضای کتابخا نه‌ها برشمرد و تصریح کرد: با دسترسی به این شاخص‌ها وظیفه مسئولین در قبال علل عقب افتادگی برای جبران آن مشخص می‌شود تا بدانند برای سال‌های آینده باید به کدام ضعف‌ها بیشتر بپردازنند و با شناخت اشکالات و گذاردن وقت و تامین اعتبار مشکلات کتاب و کتابخوانی را در استان مرتفع نمایند.

در این جلسه فرماندار اراک، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین مدیر کل دفتر اجتماعی استانداری و مدیر کل راه و شهرسازی نقطه نظرات و پیشنهاد‌هایی در خصوص گسترش کتابخانه‌ها و توسعه فرهنگ کتابخوانی برای اقشار مختلف مردم را ارئه کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز